Ekstra Personfradrag, Sambeskatning i Sverige
Ekstra Personfradrag, Sambeskatning i Sverige
Jeg har læst og læst i forskellige tråde, men er stadig usikker på om jeg kan bruge min kones personfradrag mens vi bor i Sverige.
Vi venter stadig på hendes opholdskort, og er kommet i tvivl om det først sker med tilbagevirkende kraft den dag hun får sit opholdskort.
Vi venter stadig på hendes opholdskort, og er kommet i tvivl om det først sker med tilbagevirkende kraft den dag hun får sit opholdskort.
-
fundiver199
- Indlæg: 15458
- Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34
Re: Ekstra Personfradrag, Sambeskatning i Sverige
Hvis du arbejder i Danmark og dermed beskattes i Danmark, så ja. Det er dog en forudsætning, at I kan fremvise dokumentation for, at din kone ikke har indtægter i Sverige. Og desuden er det givetvis sådan, som du selv er inde på, at I først kan få Skat i Danmark til at indtaste oplysninger om sambeskatning, når din kone er blevet folkebogført i Sverige på den samme adresse som dig.
Når det sker, vil fradraget kunne overføres mellem jer for et helt kalenderår ad gangen startende fra og med 2012, forudsat at I flyttede til Sverige i løbet af 2012 og stadig bor sammen 31. december 2012. Så ja du kan godt sige, at fradraget vil kunne overføres med en slags tilbagevirkende kraft og det endda for hele året, selvom I f.eks. først flyttede sammen i august.
Jeg kan så godt forestille mig, at det kan give nogle diskussioner med Skat i Danmark, hvis Skatteverket i Sverige først folkebogfører din kone i løbet af 2013, hvilket jo ikke er et urealistisk scenarie. Men den i forum omtalte landsskatteretsdom må efter min mening også antages at være retningsgivende for personer, der er grænsegængere. Så bliver der diskussion til den tid, er det bare om at have den med i tasken og henvise til den.
Når det sker, vil fradraget kunne overføres mellem jer for et helt kalenderår ad gangen startende fra og med 2012, forudsat at I flyttede til Sverige i løbet af 2012 og stadig bor sammen 31. december 2012. Så ja du kan godt sige, at fradraget vil kunne overføres med en slags tilbagevirkende kraft og det endda for hele året, selvom I f.eks. først flyttede sammen i august.
Jeg kan så godt forestille mig, at det kan give nogle diskussioner med Skat i Danmark, hvis Skatteverket i Sverige først folkebogfører din kone i løbet af 2013, hvilket jo ikke er et urealistisk scenarie. Men den i forum omtalte landsskatteretsdom må efter min mening også antages at være retningsgivende for personer, der er grænsegængere. Så bliver der diskussion til den tid, er det bare om at have den med i tasken og henvise til den.
Re: Ekstra Personfradrag, Sambeskatning i Sverige
Hej igen
Min sidste arbejdsdag i Dk er den 31.12.2012.Kan jeg så stadig benytte mig af min mands fradrag for 2012? og hvis nu min mand starter med at arbejde i sverige i starten af december 2012 kan jeg stadig benytte mig af hans fradrag for 2012 eller mister jeg dem?
Mvh
Hanna
Min sidste arbejdsdag i Dk er den 31.12.2012.Kan jeg så stadig benytte mig af min mands fradrag for 2012? og hvis nu min mand starter med at arbejde i sverige i starten af december 2012 kan jeg stadig benytte mig af hans fradrag for 2012 eller mister jeg dem?
Mvh
Hanna
-
fundiver199
- Indlæg: 15458
- Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34
Re: Ekstra Personfradrag, Sambeskatning i Sverige
Til det første må svaret være "ja", da du i den beskrevne situation vil være dansk skattepligtig i 2012.
Det er muligt, at det forholder sig sådan, at overførsel af fradrag mellem ægtefæller er en enten/eller situation, og at I derfor mister muligheden, hvis din mand har nogen form for indtægter overhovedet. Men jeg er ikke ekspert på det område og ved det faktisk ikke.
Hvis det "koster" et helt års bundfradrag, at din mand begynder at arbejde i december måned, kunne han jo overveje at vente til januar, hvis arbejdsgiveren er med på den ide. Men hvis start i december er en betingelse for overhovedet at få jobbet, og alternativet er arbejdsløshed, kan et års bundfradrag nok aldrig veje op for den mistede lønindkomst ved ikke at tage jobbet.
Det er muligt, at det forholder sig sådan, at overførsel af fradrag mellem ægtefæller er en enten/eller situation, og at I derfor mister muligheden, hvis din mand har nogen form for indtægter overhovedet. Men jeg er ikke ekspert på det område og ved det faktisk ikke.
Hvis det "koster" et helt års bundfradrag, at din mand begynder at arbejde i december måned, kunne han jo overveje at vente til januar, hvis arbejdsgiveren er med på den ide. Men hvis start i december er en betingelse for overhovedet at få jobbet, og alternativet er arbejdsløshed, kan et års bundfradrag nok aldrig veje op for den mistede lønindkomst ved ikke at tage jobbet.
Re: Ekstra Personfradrag, Sambeskatning i Sverige
Skat Øresund i København kan helt sikkert forklare dig reglerne.
Re: Ekstra Personfradrag, Sambeskatning i Sverige
Tak Fundiver og Skaanebo
Jeg har lige snakket med skat om det, de sagde at jeg ikke kan benytte mig af min mands fradrag hvis min mand har nogen form for indtægter overhovedet som du skrev Fundiver endnu engang tak for jeres svar.
MVH
Hanna
Jeg har lige snakket med skat om det, de sagde at jeg ikke kan benytte mig af min mands fradrag hvis min mand har nogen form for indtægter overhovedet som du skrev Fundiver endnu engang tak for jeres svar.
MVH
Hanna
Re: Ekstra Personfradrag, Sambeskatning i Sverige
Jeg har i sidste uge indsendt en klage over SKAT til Skatteankenævnet i KBH, fordi SKAT ikke vil udbetale min hustru's ubenyttede bundfradrag, da hun ikke har fået opholdstilladelse i Danmark. Vi bor i Sverige hvor hun har opholdskort efter EU-reglerne, jeg arbejder i KBH.
Så det er bestemt ikke bare 'liiige' at svinge SKAT om næsen med en afgørelse fra Landskatteretten. Der sidder ikke ret mange inde på SKAT, der kan læse en juridisk afgørelse indenad, i hvert fald ikke når afgørelsen går SKAT imod..
Så det er bestemt ikke bare 'liiige' at svinge SKAT om næsen med en afgørelse fra Landskatteretten. Der sidder ikke ret mange inde på SKAT, der kan læse en juridisk afgørelse indenad, i hvert fald ikke når afgørelsen går SKAT imod..
Re: Ekstra Personfradrag, Sambeskatning i Sverige
Maa jeg lige hoere dig MSH , jeg sidder i den situation at min mand har faaet opholdstilladelse efter svenske nationale regler og har stadig intet arbejde faaet. jeg selv arbejder i dk og vi bor i sverige. nu vil jeg saa til at soege om at faa udebetalt min mands fradrag. fandt i en loesning med skat? og er der i oevrigt nogen der ved hvordan prosessen foregaar? (ansoegning, og hvornaar er det for sent hvis jeg vil have det for 2012?) haaber der stadig er folk paa linienMSH skrev:Jeg har i sidste uge indsendt en klage over SKAT til Skatteankenævnet i KBH, fordi SKAT ikke vil udbetale min hustru's ubenyttede bundfradrag, da hun ikke har fået opholdstilladelse i Danmark. Vi bor i Sverige hvor hun har opholdskort efter EU-reglerne, jeg arbejder i KBH.
Så det er bestemt ikke bare 'liiige' at svinge SKAT om næsen med en afgørelse fra Landskatteretten. Der sidder ikke ret mange inde på SKAT, der kan læse en juridisk afgørelse indenad, i hvert fald ikke når afgørelsen går SKAT imod..