Folkereg. i Sverige - Skatteverket ønsker yderligere oplysni

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
EyeDo

Folkereg. i Sverige - Skatteverket ønsker yderligere oplysni

Indlæg af EyeDo » 05.10.2012 14:37:31

Hej!

Jeg er i den situation at jeg stadig afventer svensk id-nummer (efter besøg på skatteverket d. 21 september), hvilket ikke er så unormalt går jeg ud fra.

Derimod har både jeg (og min mand) idag hver modtaget et brev fra Skatteverket om at de skal bruge yderligere oplysninger fra os.

Mig (dansk statsborger, studerende i Danmark) beder de om:
- Pendlingskort för resa mellan bostaden i Malmö og studierne
- Bevis om att du inte längre er bosatt på (min gamle danske adresse). Det ska vara en officiel handling som tex uppsägning av kontraktet mellan dig och hyresvärden.

Min mand (gift med EU borger)
- "Du har i din anmälan angett at du ska skicka in egen anmälan om flyttning när dit ärende hos Migrationsverket är klart. Skatteverket tolkar detta som att du inte är medföljande i anmälan om flyttning till Sverige för (mig). Om du menar att du er medflyttande till (mig) meddela detta genom att kontakta mig..."

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal tænke om dette... For mit vedkommende er det svært at vise dem pendlerkortet, da det ikke er produceret endnu (Det skal godkendes af mit universitet, som trækker min adresse fra folkeregisteret i Danmark, som ikke kan registrere min nye adresse i Sverige før de modtager bekræftelse herom fra Skatteverket i Sverige) - Jeg kan vise dem at jeg har bestilt det. Det er ligeledes svært at fremvise opsigning af lejekontrakt idet jeg boede hos min mor før flytningen til Sverige - Dvs. uden lejekontrakt og uden husleje betalinger... Jeg har fremsendt kvittering fra borgerservice om at jeg har anmodet om adresse-ændring til min nye adresse og ligeledes mine netbank betalinger af husleje og elregninger i Sverige siden august.

Mht. det de spørger min mand om er svaret meget simpelt - Ja, han skal registreres som medflyttende til mig! Men jeg forstår slet ikke hvorfor de spørger om dette (med svarfrist inden d. 11. Oktober!) - Det blev jo udfyldt i formularen på skatteverket da jeg meldte min flytning hertil...

Er der nogen der har været i samme situation? Nogen der har gode råd omkring hvad jeg skal gøre - Vi vil jo gerne have Svensk personnummer (i hvert fald til mig) så hurtigt som muligt, da vi ikke kan foretage os helt almindelige ting såsom at bestille internet, telefon-abonnement...

Med venlig hilsen

GitteK

Re: Folkereg. i Sverige - Skatteverket ønsker yderligere opl

Indlæg af GitteK » 05.10.2012 17:51:02

Hvordan er du kommet fra SE til DK siden august, hvor du flyttede ?

EyeDo

Indlæg af EyeDo » 09.10.2012 15:43:54

Hej GitteK!

Jeg har betalt almindelige billetter med mit Jojo-kort - De billetter har jeg stadig...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.10.2012 15:58:48

Ang. bevis "om att du inte längre er bosatt på (min gamle danske adresse). Det ska vara en officiel handling som tex uppsägning av kontraktet mellan dig och hyresvärden", så kan du henvende dig til borgerservice i din fraflytningskommune og få en bopælsattest, hvor det fremgår, hvor længe du har boet på adressen, og at du ønsker at flytte derfra. Det kan man altid få, også selv om man har boet hos en forælder.

EyeDo

Indlæg af EyeDo » 27.10.2012 16:18:41

Som en lille opdatering:

Jeg har nu modtaget mit svenske personnummer. Afleverede mit DSB UddannelsesKort (Pendlerkort) samt kopier af billetter fra august indtil DSB kortet blev gyldigt. Desuden en udskrift fra Borgerservice.dk fra da jeg forsøgte at registrere min adresse-ændring.

Jeg er stadig ikke klar over hvorfor sagsbehandleren spurgte sådan til min mands situation - Har endnu ikke modtaget det brev han sagde han havde sendt med yderligere spørgsmål til ham.

I næste uge vil vi forsøge at søge om svensk personnummer til min mand. Fik at vide på skatteverkets service-kontor i Landskrona at vi selvfølgelig måtte søge om det, men at vi kunne ikke regne med at få det før migrationsverket var kommet med en afgørelse. - Jeg tænker det er fint nok at forsøge uanset hvad og se om der er held i sprøjten :-)

Mvh

Besvar