Mulighed for indtægt for den udenlandske ægtefælle

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
GitteK

Mulighed for indtægt for den udenlandske ægtefælle

Indlæg af GitteK » 23.08.2012 15:01:01

Det er en udfordring at leve af en indtægt og samtidig har den udenlandske ægtefælle som regel et behov for at bidrage samt for at blive integreret på det svenske arbejdsmarked. Jeg har derfor samlet lidt information om de muligheder, som jeg kender til:

Praktik i en virksomhed:
Normalt på fuld tid og max. 6 måneder. Hvis man ikke tidligere har haft en indtægt får man aktivitetsstöd, som udbetales af Försäkringskassan (arbejdsformidlingen sørger for dette). Beløbet er 223 kr. pr dag før skat - cirka 177 kr. pr dag efter skat og cirka 3.500 kr. efter skat pr. måned. Kan kombineres med at læse SFI (svensk for indvandre om aftenen)

Instegsjob:
Skal etableres senest 36 måneder efter bevilliget opholdsret/opholdstilstand. Man får løn og virksomheden får 80% af lønudgiften refunderet. Det er et krav, at man læser SFI ved siden af arbejdet. Det kan være både fuldtid og deltid. Instegsjob giver ikke efterfølgende dagpengeret (fra A-kasse).

Nystartsjob:
Højest 3 år efter bevilliget opholdsret/opholdstilstand. Arbejdsgiver får refunderet 2 gange arbejdsgiverafgiften - Exempel för person som fyllt 26 år vid årets ingång
Lön: 25 000 kr - Arbetsgivaravgift: 31,42 % vilket motsvarar 7 855 kr = Stöd: 15 710 kr (7 855 kr x 2). Giver efterfølgende dagpengeret (hvis man er medlem af A-kasse)

Alle 3 muligheder etableres gennem arbejdsformidlingen, som også kan hjælpe med at finde virksomheden. Det kan dog anbefales selv at være aktiv og opsøge alle mulige virksomheder og tilbyde sin arbejdskraft.

Man skal have bevilliget opholdsret/opholdstilstand - men man behøver ikke at vente til man har fået kortet. Det er tilstrækkeligt, at man har modtaget brevet med beslutningen. Dermed er den også registreret i diverse systemer, som arbejdsformidlingen har adgang til.

Der er ingen domsafgørelser i forhold til om det har indflydelse på opholdsrettet efter EU regler at arbejdsgiver modtager økonomisk støtte eller at man selv modtager aktivitetsstöd. Men praksis er, at det ikke har indflydelse på retten, da der ikke er tale om en social ydelse, hvilket Migrationsverket har bekræftet skriftligt overfor mig.

Min erfaring er, at hvis man selv finder en virksomhed, så er arbejdsformidlingen hurtige til at sætte forløbet i gang (indenfor få dage).

Læs mere:

http://www.arbetsformedlingen.se/For-ar ... erige.html

http://www.malmo.se/Ny-i-Sverige/Invandrarservice.html

Besvar