bor i sverige, arbejder i danmark, pludselig arbejdsløs

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

pangga

Re: bor i sverige, arbejder i danmark, pludselig arbejdsløs

Indlæg af pangga » 19.06.2012 17:42:02

nej men den blir afleveret et par dage før :p, og jeg kan være sikker på jeg nu udfylder den rigtige formular (mit tidligere spørgsmål).

nogen andet pudsigt jeg opdagede da jeg ville lave udtog fra danskebank, jeg kunne kun gå tilbage til april 2011 selvom jeg har haft den bank hele livet.. suk og livet i sverige er komme i orden hen af vejen, dvs. bank først lavet efter et halvt år, indtil da betalte jeg regninger kontant da dansk bankkort ikke kunne trække så meget om dagen, forsikring først lavet for nyligt da vi skulle på ferie osv osv.. altså alt er ikke i orden fra dag et. men vi må vel bare fremvise det vi nu har skrabet sammen og krydse fingre :), ICA kort og ikea kort må vel også vise at vi rent faktisk bor her, selvom man ikke direkte kan få udtræk derfra.

anyway er det den korrekte formular? (EUFA1)

-Pangga

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.06.2012 21:22:39

Du kan godt få kontoudtog længere tilbage, men du skal så betale for at få dem, du kan ikke selv få dem frem på netbank. Men ærligt talt kan det da ikke være nødvendigt?!
mh
Rådgiver for ÆUG

pangga

Indlæg af pangga » 20.06.2012 08:06:52

ja det har du nok ret i, syntes også min samling a papirer er blevet ret stor nu, så stor jeg nok er nød til at lave en vejledning lol

stadig ingen der kan konstatere at det er den rigtige formular jeg har fat i? "EUFA1"

( http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/C ... ler_eu.pdf )

for der er et par punkter jeg er lidt i tvivl om, bla. at de vil have årsagen til at man flyttede til sverige.. skal man bare være ærlig og sige "for at kunne være sammen med min kone", eller finde på noget andet ala "billigere bolig priser"

og nogle andre punkter som jeg lige finder frem igen..

-Pangga

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.06.2012 08:29:34

Altså, overskriften på blanketten siger jo det hele: "Ansøgning om ægtefællesammenføring med en dansk statsborger efter EU-reglerne" – hvorfor spørger du så!?

Læs nu selv, hvad der står, så behøver du ikke spørge på et åbent forum, om du nu også har læst rigtigt, vel?

pangga

Indlæg af pangga » 20.06.2012 09:22:35

ja jeg gik også ud fra det var den korrekte, men der var 87 forskellige formularer så ville bre være sikker før jeg begynder at fylde det hele ud, sorry..hellere 110% sikker end 98% ;)

anyway tilbage til spørgsmålene:

Skal være ærlig ang. svaret om HVORFOR man flyttede til sverige? ("evt. vedlagt dokumentation for ophold og opholdsgrundlag i et andet EU-land" side 22)

og under skema 1 (konens del) side 5 "oplysninger om dine børn, herunder børn, der opholder sig i hjemlandet", skal vi skrive vores søn der? og krydse af i NEJ på "er barnet i danmark" (fordi vi jo stadig er i sverige) + NEJ i "søger barnet samtidig opholdstilladelse?" da han er jo er dansk/filippinsk allerede?

senere i skema 2 (min del) er der tilsvarende på side 15 "dine og/eller din ægtefælle/partner/samlevers børn, der er omfattet af denne ansøgning", skal vi udfylde det?

det tror jeg var det hele, resten er til at gennemskue/udfylde :)

og undskyld igen for at være belastende, men vil som sagt være HELT sikker på alt før jeg aflevere papirerne og i plejer at være gode til at give den tryghed. takker alle her for det.

-Pangga

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.06.2012 10:05:27

Der er da ingen steder i ansøgningsskemaet, hvor Udlændingestyrelsen beder dig om at forklare formålet med din flytning til et andet EU-land. Så nej det skal du ikke skrive noget om. Du skal bare oplyse om og vedlægge dokumentation for de faktuelle forhold som varigheden af dit ophold, karakteren af din bolig, om du var arbejdstager, og så videre.

Og omkring børn skal ansøger i rubrik 5 skrive om alle sine børn, uanset deres statsborgerskab og opholdssted. Og i jeres tilfælde betyder det så kryds i ”ja” for, at barnet opholder sig i Danmark, og ”nej” for at barnet søger opholdstilladelse. Barnet behøver således ingen opholdstilladelse, da det er dansk statsborger.

pangga

Indlæg af pangga » 20.06.2012 10:25:18

jo der står som sagt på side 22 under tjekliste:

"evt. vedlagt dokumentation for ophold og opholdsgrundlag i et andet EU-land"

men den skipper vi så bare, der står jo også "evt", vil bare helst ikke have det blir grund til forlænget ansøgningstid.. u know..

og ang. vores søn, vi er jo alle 3 i sverige, så det er lidt løgn at sætte kryds i han er i danmark?

og side 15? "Dine og/eller din ægtefælle/partner/samlevers børn, der er omfattet af denne ansøgning

DET felt skal vel IKKE udfyldes så?, jeg tænker på det som er skrevet i bold, han er jo ikke omfattet?

-Pangga

igen sorry hvis jeg er lidt tungnem :?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.06.2012 11:08:29

"Opholdsgrundlag" betyder, om du har været arbejdstager, studerende eller person med tilstrækkelige midler, ikke hvad dit motiv var for at flytte. Så det er f.eks. ansættelseskontrakt og lønsedler, du skal vedlægge, eller bevis for indskrivning som studerende ved Lunds Universitet.

Hvis I bor i Sverige, når I søger, skal I selvfølgelig skrive, at jeres barn ikke bor i Danmark. Og nej barnet er ikke omfattet af ansøgningen.

pangga

Indlæg af pangga » 20.06.2012 12:05:08

mange tak :D

-Pangga

pangga

Indlæg af pangga » 14.09.2012 11:05:10

Vi er nu kommet lidt videre og er enige om at vi helst vil blive i sverige, jeg er i fuld gang med at søge job i både SE og DK, men i tilfælde af jeg IKKE har fundet noget nyt til nytåret hvor mit nuværende job stopper, kommer spørgsmålet..

mine dagpenge flyttes til svensk a-kasse, og jeg beder om lån fra socialen indtil dette går igennem, vil det have betydning for min kone's opholdskort da det kun er et lån?

og vil det overhovedet give nogle problemer at modtage sociale ydelser nu hvor vi har et barn der er født i sverige?

min kone er startet på SFI igen og vores barn i dagis så det er lidt svært at skrive sig op hos arbejdsformidlingen samtidigt, og det betyder vel ingen for for hjælp der?

og mange tak til alle herfra for gode svar/råd

-Pangga

GitteK

Indlæg af GitteK » 14.09.2012 14:12:39

Din kone overveje at starte i et instegsjob - måske halvtids og så læse SFI ved siden af. Så får hun en indtægt og I bliver mindre sårbare. Arbejdsformidlingen kan hjælpe - særligt hvis hun selv leder aktivt efter et job.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.09.2012 15:13:46

Det er altid svært at rådgive om sociale ydelser og deres evt. uønskede konsekvenser.

Om socialhjælp kan få indflydelse på din kones opholdsgrundlag i Sverige afhænger jo bl.a., af, hvor længe I har boet i Sverige indtil det tidspunkt, hvor du søger om socialhjælp, og hvor længe I ser jer nødsaget til at søge om hjælp.

Det smarteste træk vil være at din kone skifter opholdsgrundlag og kommer over på svenske regler i stedet, for her er der jo slet ikke noget krav til nogen indkomst, og dermed vil hendes opholdsgrundlag ikke være i fare ved ansøgning om socialhjælp.

pangga

Indlæg af pangga » 16.09.2012 09:18:06

Ja GitteK, arbejdsformidlingen er næste ting på listen, min kone vil virkeligt gerne arbejde, men det er svært at finde noget til hende da hun kun kan meget lidt svensk (derfor SFI som blev afbrudt pga. vores barn kom til verdenen) og fordi hun ingen uddannelse har. så jo hvis begge dele kan lade sig gøre ville det klart være optimalt (SFI + deltids arbejde)

min kone er faktisk ligeglad med hvad det er, bare hun kan arbejde, vi må op og snakke med dem på arbejdsformidlingen :)

-Pangga

pangga

Indlæg af pangga » 16.09.2012 09:29:57

Skaanebo:

vi er igang med at søge om tilladelse i danmark, og håber på svar inden for en mnd's tid, bare så vi har flere valgmuligheder, vi søger efter EU reglerne, gør det nogen forskel for det hvis hun har "skiftet" til ophold efter svenske regler?

takker

-Pangga
Senest rettet af pangga 16.09.2012 18:21:46, rettet i alt 1 gang.

pangga

Indlæg af pangga » 16.09.2012 10:00:00

Jeg læste lige et af dine andre indlæg Skaanebo, hvor du skrev til nogen af hvis de søgte FS efter svenske regler EFTER de havde været her i 2 år, var det muligt de kunne få PUT med det samme, og så kom jeg i tanke om noget andet der måske kan være et problem:

vi flyttede til sverige 8. oct 2010, men det var kun mig der lavede en flytte anmeldelse hos skatteverket, derefter tog vi på migrationsverket og søgte opholdskort til min Kone. først senere blev vi gjort opmærksomme på at hun også skulle lave en flytte anmeldelse. så derfor er hun først folkebokförd fra 10 januar 2011, men HAR jo boet her hele tiden, det er vel noget vi på en måde skal bevise? ELLER vente med at søge til efter januar?

-Pangga

Besvar