Lægebesøg Sverige
Re: Lægebesøg Sverige
[/quote]
Når din mand er grænsegænger, kan han få udstedt det særlige sundhedskort for grænsegængere i den kommune i Danmark, hvor han arbejder. Med kortet er man berettiget til sundhedsydelser på lige vilkår med enhver anden, som bor i Danmark, også selv om man ikke selv bor i Danmark. Man kan således selv vælge, om man vil gøre brug af sundhedssystemet i Danmark eller Sverige. Og det gælder også for ens familie, hvis ægtefællen ikke arbejder i Sverige. Yderligere oplysninger kan fås hos Borgerservice i Danmark eller hos ØresundDirekt.[/quote]
Hej alle,
Jeg har fulgt med i min kones oplaeg og spoergsmaal og vil lige takke for de hurtige svar.
Har dog et enkelt spoergsmaal, gaelder det saerlige sundhedskort udstedt af Danmark for min kone selvom hun er fra Syrien, hvis ja, vil det saa sige at min kone kan blive skannet osv. mht. vores graviditet, som var hun dansker i Danmark.
Mht. hvad fundiver har skrevet, saa er jeg ikke helt med. Som jg forstaar blanket e-106, saa gaelder det min danske sygesikring, hvis jeg flytter til udlandet og har ikke noget med min udenlandske kone og hendes manglende svenske personbevis at goere?
Problematikker er pt. at min kone er gravid, men ikke kan faa en tid hos en jordemoder for at blive undersoegt, da jeg ringede for at faa en tid, fortalte de mig at hun foerst kan faa en tid naar hun har et personbevis, hvad skal vi goere?
PS. (Kvinden jg talte med snakkede noget om et "reserve personbevis" nogen der ved hvad dette kan vaere)?
Paa forhaand tak
manden
Når din mand er grænsegænger, kan han få udstedt det særlige sundhedskort for grænsegængere i den kommune i Danmark, hvor han arbejder. Med kortet er man berettiget til sundhedsydelser på lige vilkår med enhver anden, som bor i Danmark, også selv om man ikke selv bor i Danmark. Man kan således selv vælge, om man vil gøre brug af sundhedssystemet i Danmark eller Sverige. Og det gælder også for ens familie, hvis ægtefællen ikke arbejder i Sverige. Yderligere oplysninger kan fås hos Borgerservice i Danmark eller hos ØresundDirekt.[/quote]
Hej alle,
Jeg har fulgt med i min kones oplaeg og spoergsmaal og vil lige takke for de hurtige svar.
Har dog et enkelt spoergsmaal, gaelder det saerlige sundhedskort udstedt af Danmark for min kone selvom hun er fra Syrien, hvis ja, vil det saa sige at min kone kan blive skannet osv. mht. vores graviditet, som var hun dansker i Danmark.
Mht. hvad fundiver har skrevet, saa er jeg ikke helt med. Som jg forstaar blanket e-106, saa gaelder det min danske sygesikring, hvis jeg flytter til udlandet og har ikke noget med min udenlandske kone og hendes manglende svenske personbevis at goere?
Problematikker er pt. at min kone er gravid, men ikke kan faa en tid hos en jordemoder for at blive undersoegt, da jeg ringede for at faa en tid, fortalte de mig at hun foerst kan faa en tid naar hun har et personbevis, hvad skal vi goere?
PS. (Kvinden jg talte med snakkede noget om et "reserve personbevis" nogen der ved hvad dette kan vaere)?
Paa forhaand tak
manden
-
fundiver199
Blanket E106 gælder for dig og for din medfølgende familie (ægtefælle), hvis din medfølgende familie ikke er dækket af en sygeforsikring i opholdslandet (Sverige). Problemet er, at for at din medfølgende familie (ægtefælle) kan være dækket, så skal navn og personnummer påføres blanketten af de svenske myndigheder. Og det vil de svenske myndigheder ikke, selvom det er dem selv, der kræver blanketten.
Så I er, som alle andre dansk-udenlandske par, der bor i Sverige, fucked, indtil nogen får overtalt Skatteverket til at begynde at overholde loven. Og der er ikke andet at gøre end at klage over det afslag, som I vil få fra Skatteverket, og evt. føre sagen til domstolene. Det sidste bør I naturligvis gøre, hvis I får en regning fra det svenske sundhedsvæsen på fødslen.
Men første skridt er som sagt at få udstedt en blanket E106 af din tidligere danske kommune og herefter forsøge at få de svenske myndigheder til at gøre det, som er deres del af arbejde, nemlig at udfylde del B. Dette burde ikke være rocket-science, for det er sådan set forklaret på blanketten, hvem der skal udfylde hvad men tilsyneladende er de ansatte på Skatteverket totalt imbicile, eller også har de bare lavet deres egen "lovgiving", som de sidder og følger, indtil nogen får dem stoppet.
Det hjælper intet at tale med dem, det er bare om at følge proceduren og så klage over det afslag, I som alle andre vil få, selvom I har gjort alting lige efter bogen. Det kan pt. ikke lade sig gøre for din kone at få et svensk personnummer, og årsagen hertil er Skatteverkets fejlbehandling af sådanne ansøgninger.
Som andre har skrevet, vil din kone få en forvrøvlet forklaring om, at hun skal søge om "svensk uppehollstilstand", og det skal I bare lade gå ind af det ene øre og ud af det andet. Det nemmeste er nok at smile pænt og sige "ok tak for info" og så bare gå sin vej.
Så I er, som alle andre dansk-udenlandske par, der bor i Sverige, fucked, indtil nogen får overtalt Skatteverket til at begynde at overholde loven. Og der er ikke andet at gøre end at klage over det afslag, som I vil få fra Skatteverket, og evt. føre sagen til domstolene. Det sidste bør I naturligvis gøre, hvis I får en regning fra det svenske sundhedsvæsen på fødslen.
Men første skridt er som sagt at få udstedt en blanket E106 af din tidligere danske kommune og herefter forsøge at få de svenske myndigheder til at gøre det, som er deres del af arbejde, nemlig at udfylde del B. Dette burde ikke være rocket-science, for det er sådan set forklaret på blanketten, hvem der skal udfylde hvad men tilsyneladende er de ansatte på Skatteverket totalt imbicile, eller også har de bare lavet deres egen "lovgiving", som de sidder og følger, indtil nogen får dem stoppet.
Det hjælper intet at tale med dem, det er bare om at følge proceduren og så klage over det afslag, I som alle andre vil få, selvom I har gjort alting lige efter bogen. Det kan pt. ikke lade sig gøre for din kone at få et svensk personnummer, og årsagen hertil er Skatteverkets fejlbehandling af sådanne ansøgninger.
Som andre har skrevet, vil din kone få en forvrøvlet forklaring om, at hun skal søge om "svensk uppehollstilstand", og det skal I bare lade gå ind af det ene øre og ud af det andet. Det nemmeste er nok at smile pænt og sige "ok tak for info" og så bare gå sin vej.
-
fundiver199
PS. Hvad angår din kones graviditet, skal I insistere på, at hun modtager den behandling, som hun har brug for. Og så må I diskutere regningen med hospitalet bagefter. Det er sikkert et god ide at begynde at kigge jer omkring efter en god svensk advokat allerede.
Ja, hvis du som arbejder i Danmark skaffer dig det særlige sundhedskort fra Borgerservice i Danmark, så kan både du selv og dine kone (da hun ikke arbejder i Sverige) gøre brug af sundhedsvæsnet i Danmark. I kan faktisk frit vælge en praktiserende læge i hele Danmark og er ikke som de fleste i Danmark bundet af at skulle gå til en fast læge. Det fremgår alt sammen af de oplysninger, man får samtidig med det særlige sundhedskort. Så hvis din kone er parat til at tage turen til Danmark for at gå til læge eller jordmoder, så kan hun benytte sig af det danske sundhedsvæsen ganske gratis. Det kræver så bare, at du først anskaffer dig det særlige sundhedskort, og at du kan bevise, at I er gift, og at din kone ikke har nogen indkomst i Sverige.sogb skrev: Har dog et enkelt spoergsmaal, gaelder det saerlige sundhedskort udstedt af Danmark for min kone selvom hun er fra Syrien, hvis ja, vil det saa sige at min kone kan blive skannet osv. mht. vores graviditet, som var hun dansker i Danmark.
De problemer, som fundiver199 nævner, knytter sig til brug af sundhedsvæsnet i Sverige - altså ikke i Danmark.
Hej skaanebo og fundiver,
Jeg vil bare sige at jeg har ikke et opholdskort endnu i Sverige... er det ikke saadan at jeg ikke maa rejse til Dk?
Ogsaa jeg ringede til Migrationsverket idag for at spoerge efter min kvittering igen igen og fortaelt dem at jeg er gravid og damen gave mig navnet til min sagsbehandler samt tel.nr og email men intet af dem virker :'( hun sagde at jeg skulle kontakt hende Linda Malmberg og at Linda sender mig kvitteringen og skriver paa sagen at jeg er gravid.... men jeg kan ikke faa fat i hende....
Mht E-106 blanketten og den saerlige sundhedskort, min mand er i gang med at skaffe dem
tak igen
Rose
Jeg vil bare sige at jeg har ikke et opholdskort endnu i Sverige... er det ikke saadan at jeg ikke maa rejse til Dk?
Ogsaa jeg ringede til Migrationsverket idag for at spoerge efter min kvittering igen igen og fortaelt dem at jeg er gravid og damen gave mig navnet til min sagsbehandler samt tel.nr og email men intet af dem virker :'( hun sagde at jeg skulle kontakt hende Linda Malmberg og at Linda sender mig kvitteringen og skriver paa sagen at jeg er gravid.... men jeg kan ikke faa fat i hende....
Mht E-106 blanketten og den saerlige sundhedskort, min mand er i gang med at skaffe dem
tak igen
Rose
Jo, det kan naturligvis være en forhindring, hvis det er sådan, at du er visumpligtig eller allerede har opholdt dig i mere end 90 dage i Schengen eller i øvrigt har haft illegalt ophold og derfor ikke kan rejse ud af Sverige og komme tilbage igen uden at få et nyt indrejsestempel eller visum.sogb skrev:
Rent praktisk er det dog sådan, at der jo ikke er nogen fast grænsekontrol mellem Danmark og Sverige, så det er jo kun, hvis du er meget uheldig at løbe ind i en grænsebetjent, at der kan opstå et problem. Og hos lægen eller jordmoderen er de jo bare interesseret i at se din mands sundhedskort, så de kan få betaling for deres arbejde og ikke i dit opholdsgrundlag som sådan.
Sagsbehandlere hos Migrationsverket er notorisk svære at få fat i. I må forlade jer på at sende e-mail eller breve til dem.
MSH skrev:Som diskuteret ad infinitum her i forum allrede, så nægter Skatteverket nu at udstede personnummer til alle tredjelandsægtefæller til danske grænsegængere bosat i Sverige.
Det betyder i praksis, at Rose er tvunget til at betale for alt selv, og indklage sin sag for svensk SOLVIT og EU-kommissionen. Der er desværre ikke nogen 'nem' løsning på dette problem, så længe Skatteverket konsekvent overtræder EU's regler for fri bevægelighed.
Rose kan så, når og hvis hun får udstedt sit opholdskort fra Migrationsverket, rette skriftlig henvendelse til det hospital hun er blevet opkrævet betaling fra, og forlange at få refunderet sine udgifter, da hun hele tiden siden hendes mands folkeregistrering i Sverige har haft RET til gratis lægehjælp, jvf. Opholdsdirektivet.
Hvis intet af dette hjælper, så er den sidste udvej at finde en god svensk advokat og anlægge sag ved de svenske domstole.
Hej allesammen,
Bare en lille update... min mand klagede til SOLVIT for 2 uger siden, og vi stadig har ikke hoert noget... Jeg taenkt at maaske de arbejder paa sagen
Noget andet er at jeg gik til Skattevaerket for 2 uger siden og spoergt dem om en personnummer (selvom vi gjort det i starten) og de sagde at nej jeg ikke maa faa en, kun hvis jeg havde mit opholdskort fra Migrationsverket.
Mgrationsverket fortaelt mig i Januar og de tusind gang jeg ringede til dem, at jeg maa arbejde, og jeg fandt noget og kontaktede den selskab men manden sagde at nej jeg ku desvaerre ikke faa et job eller en training heller ikke "rent a DVD" fordi jeg ikke havde en personnummer og at jeg skulle faa en. Hmm...
Jeg fortaelt Skatteverket det, og han sagde at ja det var rigtigt- jeg ikke maa arbejde her men jeg ku ta til laegen og selv betale og for at laese sproget sku jeg ogsaa betale osv.. Bare saa i ved...
fundiver199 skrev:Blanket E106 gælder for dig og for din medfølgende familie (ægtefælle), hvis din medfølgende familie ikke er dækket af en sygeforsikring i opholdslandet (Sverige). Problemet er, at for at din medfølgende familie (ægtefælle) kan være dækket, så skal navn og personnummer påføres blanketten af de svenske myndigheder. Og det vil de svenske myndigheder ikke, selvom det er dem selv, der kræver blanketten.
Hej fundiver,
Vi fik blanketten fra Danmark og afleverede den til Skatteverket for 2 uger siden. De skrev paa den "EU FAMILY" og manden sagde at den skal til en anden afdeling. Vi venter stadigvaek....
Jeg skal til jordmor i naeste uge... da damen fra jordmors kontor ringede til mig hun spoergt mig igen (selvom hun havde lige talte med min mand) om en reservenummer og hun gave mig mere tid for at hjaelpe os skaffe en. Hun sagde nemlig at det bliver meget dyrt til os og at de 7-9 maaneder ventetid fra Migrationsverket er sindsygt og hun forklarede priser osv... Hun ogsaa anbefalte at jeg skal soeg efter asyl. Bless her heart.
En meget soed dame....
Jamen lige saa snart jeg faa et eller andet saa skriver jeg det..
Rose
Hej skaanebo,skaanebo skrev:Ja, hvis du som arbejder i Danmark skaffer dig det særlige sundhedskort fra Borgerservice i Danmark, så kan både du selv og dine kone (da hun ikke arbejder i Sverige) gøre brug af sundhedsvæsnet i Danmark. I kan faktisk frit vælge en praktiserende læge i hele Danmark og er ikke som de fleste i Danmark bundet af at skulle gå til en fast læge. Det fremgår alt sammen af de oplysninger, man får samtidig med det særlige sundhedskort. Så hvis din kone er parat til at tage turen til Danmark for at gå til læge eller jordmoder, så kan hun benytte sig af det danske sundhedsvæsen ganske gratis. Det kræver så bare, at du først anskaffer dig det særlige sundhedskort, og at du kan bevise, at I er gift, og at din kone ikke har nogen indkomst i Sverige.sogb skrev: Har dog et enkelt spoergsmaal, gaelder det saerlige sundhedskort udstedt af Danmark for min kone selvom hun er fra Syrien, hvis ja, vil det saa sige at min kone kan blive skannet osv. mht. vores graviditet, som var hun dansker i Danmark.
De problemer, som fundiver199 nævner, knytter sig til brug af sundhedsvæsnet i Sverige - altså ikke i Danmark.
Min mand har faaet det saerlige sundhedskort (og han fik det meget hurtig, et par dage ca.)
Jeg skal til en svenske jordmoder i naeste uge. Jeg gidder ikke tage til Dk fordi jeg er en slags bange bukser selvom ja maaske ikke noget sker og det ikke er farligt men jeg kan ikke lide at goere saadan noget
Det er ogsaa meget deprimerende fordi der er saa mange ting vi vil gerne goer i Dk, mandens familie der har inviterede os, jeg vil besoeg min svigermor osv men jeg maa ikke ta til Dk
Jeg haaber bare at de skynder sig med vores sag i Migrationsverket
Nu har jeg snart taget toget til DK i et år hver dag, og jeg har aldrig set en grænsebetjent, hverken svensk eller dansk. Tror ikke de findes. Ca. en gang hver 14 dag er der svenske toldere på toget, men det er også de eneste myndighedspersoner man bør være bange for.
Ja det er nemlig rigtig simtex
jeg fik mit opholdskort halv anden maaned efter jeg ansoegt (og gjoert ikke noget ulovligt- f.eks tog til Dk uden at have visum)
Jeg fik ogsaa mit opholdskort (mener jeg) hurtigt fordi jeg skrev til ombudsmanden i migrationsverket fordi jeg gik i panik mht at tage til jordmor fordi i vores land tager mand ret hurtigt hvis man mener de er gravid. Ombudsmanden svarede aldrig forresten.
Jeg skrev til SOLVIT ogsaa og dagen de ringede til min mand (en uge efter vi sendt email) saa fik jeg opholdskortet.
Jeg fik det under de svensk regler forresten. Vi tog ogsaa til migrationsverket paa EU dagen og de sagde at de ikke kunne hjaelp men jeg fik svaret to dage efter, saa yaay!
Jeg havde godt nok stress fordi jeg vidste ikke paa de der tidspunkt hvis jeg kun ta hjem til Syrien for en laegebesoeg pga situationen. Jeg var stortset ligeglaed du ved, fordi jeg var mest spaendt paa hvis barnet var i orden og alt var ok. Det er vores foerst barn jo
Barnet er helt i orden forresten og nu er jeg 7 maaneder gravid
Jeg skal foed her i Sverige i Oktober og min jordmor er super soed.
Jeg har 2 regninger fra dem faktisk som jeg skal betale, fordi selvom jeg fik ophold tog det laeng at faa mit CPR nr. Jeg fik en blodsproeve betaling til 600 sek og scanning til jeg ved ikke hvor meget men total er 1,158 sek.
Det var godt og laese alt fundiver og skaanebo skrev foer fordi vi ku ikke rigtig husk hvordan den sku vaere med betalingen...
Siden den har min mand faaet sundhedskortet for graensegaenger og bruger det hos sin laege i Kbh stadig.
Og vi udfyldt blanketen 106 forresten og fik aldrig et svar ( jeg gave den til skatteverket) og de skrev EU familie paa det... Indtil i dag kan de "ikke find det" og sidst gang jeg diskuterede det med damen fra Skatteverket jeg fortaelt hende at uden en CPR nr tilhoerte jeg til Dk under min Dansk mands sygsikring og hun sagde nej du tilhoerer til Sverige og jeg sagde nej jeg tilhoerer til Danmark. Ret morsomt faktisk. Pointen er- den blanket er forsvundet!!!
Jeg mener at vi skal bare betale det... ved ikke hvad vi kan goere fordi ingen her i Sverige ved om de EU regler... jeg mener isaer jordmor heller ikke Primarvarden Skaanes PatientService.....
Det var en lille update fra mig.
Kh,
Rose
Jeg fik ogsaa mit opholdskort (mener jeg) hurtigt fordi jeg skrev til ombudsmanden i migrationsverket fordi jeg gik i panik mht at tage til jordmor fordi i vores land tager mand ret hurtigt hvis man mener de er gravid. Ombudsmanden svarede aldrig forresten.
Jeg skrev til SOLVIT ogsaa og dagen de ringede til min mand (en uge efter vi sendt email) saa fik jeg opholdskortet.
Jeg fik det under de svensk regler forresten. Vi tog ogsaa til migrationsverket paa EU dagen og de sagde at de ikke kunne hjaelp men jeg fik svaret to dage efter, saa yaay!
Jeg havde godt nok stress fordi jeg vidste ikke paa de der tidspunkt hvis jeg kun ta hjem til Syrien for en laegebesoeg pga situationen. Jeg var stortset ligeglaed du ved, fordi jeg var mest spaendt paa hvis barnet var i orden og alt var ok. Det er vores foerst barn jo
Barnet er helt i orden forresten og nu er jeg 7 maaneder gravid
Jeg har 2 regninger fra dem faktisk som jeg skal betale, fordi selvom jeg fik ophold tog det laeng at faa mit CPR nr. Jeg fik en blodsproeve betaling til 600 sek og scanning til jeg ved ikke hvor meget men total er 1,158 sek.
Det var godt og laese alt fundiver og skaanebo skrev foer fordi vi ku ikke rigtig husk hvordan den sku vaere med betalingen...
Siden den har min mand faaet sundhedskortet for graensegaenger og bruger det hos sin laege i Kbh stadig.
Og vi udfyldt blanketen 106 forresten og fik aldrig et svar ( jeg gave den til skatteverket) og de skrev EU familie paa det... Indtil i dag kan de "ikke find det" og sidst gang jeg diskuterede det med damen fra Skatteverket jeg fortaelt hende at uden en CPR nr tilhoerte jeg til Dk under min Dansk mands sygsikring og hun sagde nej du tilhoerer til Sverige og jeg sagde nej jeg tilhoerer til Danmark. Ret morsomt faktisk. Pointen er- den blanket er forsvundet!!!
Jeg mener at vi skal bare betale det... ved ikke hvad vi kan goere fordi ingen her i Sverige ved om de EU regler... jeg mener isaer jordmor heller ikke Primarvarden Skaanes PatientService.....
Det var en lille update fra mig.
Kh,
Rose
Hej Skaanebo og alle jer andre !skaanebo skrev:Ja, hvis du som arbejder i Danmark skaffer dig det særlige sundhedskort fra Borgerservice i Danmark, så kan både du selv og dine kone (da hun ikke arbejder i Sverige) gøre brug af sundhedsvæsnet i Danmark. I kan faktisk frit vælge en praktiserende læge i hele Danmark og er ikke som de fleste i Danmark bundet af at skulle gå til en fast læge. Det fremgår alt sammen af de oplysninger, man får samtidig med det særlige sundhedskort. Så hvis din kone er parat til at tage turen til Danmark for at gå til læge eller jordmoder, så kan hun benytte sig af det danske sundhedsvæsen ganske gratis. Det kræver så bare, at du først anskaffer dig det særlige sundhedskort, og at du kan bevise, at I er gift, og at din kone ikke har nogen indkomst i Sverige.sogb skrev: Har dog et enkelt spoergsmaal, gaelder det saerlige sundhedskort udstedt af Danmark for min kone selvom hun er fra Syrien, hvis ja, vil det saa sige at min kone kan blive skannet osv. mht. vores graviditet, som var hun dansker i Danmark.
Jeg kan lige tilføje at jeg var forbi hospitalet igår, hvor de konstaterede at min kone er blevet gravid. Overlægen forklarede at pga. at min kone ikke har noget cpr. nummer, hverken i Danmark eller i Sverige, så skal man BETALE for lægebesøgene og kontrol prøverne. Rigtigt nok kan man besøge lige netop den læge man gerne vil og har lyst til, men hun understregede at man SKAL BETALE for besøgene.
Vi betalte dog ikke noget for observationen på hospitalet og hun sagde også at hvis det var alvorlige smerte med henblik på operation, så kunne man ikke afvise patienterne, men så længe parten ikke har person nummer, så skulle man selv betale for lægebesøgende.
Min kone har også det blå EU kort, godt nok med min kones egen efternavn på og samtidig med det har hun også et EU opholdskort som er gyldigt i 5 år. Min kone arbejder heller ikke i Sverige, men jeg arbejder i Danmark og er grænsegænger
Jeg har tidligere registreret vores ægteskab i Danmark, men stadigvæk så står der hendes eget efternavn på det blå EU kort.
Her undere jeg mig lidt over dit oplæg
med venlig hilsen
Tokay
Hej Tokay,
Håber dig og din kone har det godt? Og tillykke med graviditet
Vi har haft så travlt og man bliver hurtigt træt af at være gravid lol.. Undskyld jeg så ikke din svar før, men er der nogle updates?
Rose
Håber dig og din kone har det godt? Og tillykke med graviditet
Vi har haft så travlt og man bliver hurtigt træt af at være gravid lol.. Undskyld jeg så ikke din svar før, men er der nogle updates?
Rose
Hej Rosesogb skrev:Hej Tokay,
Håber dig og din kone har det godt? Og tillykke med graviditet![]()
Rose
Der er desværre ingen updates endnu vedr. min kones person nummer
Ikke andet end at jeg ringede til dem der udsteder person nummer, de forklarede mig at der er behandlings tid men at jeg kan forvente svar her iløbet af denne uge, også fik jeg et sagsnummer, andet hørte jeg ikke.
mvh
-Tokay