Flytte til Sverige
-
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Flytte til Sverige
Du kan som dansk statsborger blive lige så længe du har lyst til i Sverige. Det er næsten det samme som at flytte fra én dansk kommune til en anden.
Også som EU-borger har du ret til at bosætte dig i et andet EU-land, men som EU-borger skal du som udgangspunkt være selvforsørgende (arbejde i Sverige eller DK, have opsparing, pension el.lign.), hvis du vil blive længere end tre mdr.
Så snart du får dig tilmeldt hos Skateverket (= folkeregisteret) og har et personnummer, kan du invitere din ægtefælle, og når du/I husker at udfylde rubrik 34 med DINE oplysninger og krydse af i rubrik 35 for 'Ægtefælle', skal visum udstedes hurtigst muligt, og det vil i reglen sige indenfor et par uger.
For at I kan vende tilbage til DK under EU-regler, skal du blive i Sverige i mindst 3 mdr., og du skal samle dokumentation, dvs. overføre husleje og andre betalinger (telefon, internet, kabel-tv o.l.) via bank, gerne oprette bankkonto (har du fx Nordea eller Danske Bank kan du bede din danske afdeling lave en konto til dig i Sverige), gøre dine indkøb i Sverige med debitkort, og i det hele taget opføre dig som om du har tænkt dig at blive de næste mange år.
Også som EU-borger har du ret til at bosætte dig i et andet EU-land, men som EU-borger skal du som udgangspunkt være selvforsørgende (arbejde i Sverige eller DK, have opsparing, pension el.lign.), hvis du vil blive længere end tre mdr.
Så snart du får dig tilmeldt hos Skateverket (= folkeregisteret) og har et personnummer, kan du invitere din ægtefælle, og når du/I husker at udfylde rubrik 34 med DINE oplysninger og krydse af i rubrik 35 for 'Ægtefælle', skal visum udstedes hurtigst muligt, og det vil i reglen sige indenfor et par uger.
For at I kan vende tilbage til DK under EU-regler, skal du blive i Sverige i mindst 3 mdr., og du skal samle dokumentation, dvs. overføre husleje og andre betalinger (telefon, internet, kabel-tv o.l.) via bank, gerne oprette bankkonto (har du fx Nordea eller Danske Bank kan du bede din danske afdeling lave en konto til dig i Sverige), gøre dine indkøb i Sverige med debitkort, og i det hele taget opføre dig som om du har tænkt dig at blive de næste mange år.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Hej.
Et par praktiske spørgsmål:
1. Når jeg skal flytte d. 14/6 møder jeg op på Migrationsværket samme dag for at det bliver registreret med det samme, ikke?
Jeg skal have noget dokumentation med mig for at de kan se at jeg mener det med at flytte. Jeg kan have et lejekontrakt med (frem til maj 2018), elektronisk bevis for depositum og husleje, flyttefirmaet (en overførelse til deres konto), pendler bropas.
2. Meddeler Sverige selv til Dk, at jeg er flyttet?
hvordan er det nu når jeg skal pendle til arbejde i DK og betale skat i dk: jeg er flyttet til SE. men er det bare automatisk at jeg forsæt arbejder i DK? Jeg beholder mit danske bankkonto hvor min løn fortsæt er betalt? hvilken kommune betaler man skat i? der hvor man arbejder?
beholder man sit danske cpr nr og nemid?
kan man fortsæt have sin danske tlf. nr. og kontrakt hos et telefirma (for at beholde tlf nr og kontakt til mig i Dk, da jeg vil gerne beholde nummeret. Eller er det bedre at flytte nummeret til et telekort agtig ting?)
Er der nogle andre praktiske ting som er vigtigt at huske?
tak!
hilsen
Mkviola
Et par praktiske spørgsmål:
1. Når jeg skal flytte d. 14/6 møder jeg op på Migrationsværket samme dag for at det bliver registreret med det samme, ikke?
Jeg skal have noget dokumentation med mig for at de kan se at jeg mener det med at flytte. Jeg kan have et lejekontrakt med (frem til maj 2018), elektronisk bevis for depositum og husleje, flyttefirmaet (en overførelse til deres konto), pendler bropas.
2. Meddeler Sverige selv til Dk, at jeg er flyttet?
hvordan er det nu når jeg skal pendle til arbejde i DK og betale skat i dk: jeg er flyttet til SE. men er det bare automatisk at jeg forsæt arbejder i DK? Jeg beholder mit danske bankkonto hvor min løn fortsæt er betalt? hvilken kommune betaler man skat i? der hvor man arbejder?
beholder man sit danske cpr nr og nemid?
kan man fortsæt have sin danske tlf. nr. og kontrakt hos et telefirma (for at beholde tlf nr og kontakt til mig i Dk, da jeg vil gerne beholde nummeret. Eller er det bedre at flytte nummeret til et telekort agtig ting?)
Er der nogle andre praktiske ting som er vigtigt at huske?
tak!
hilsen
Mkviola
-
- Kontakt:
Snarest muligt, naturligvis.
Ja, du behøver egentlig kun melde dig til i Sverige, men det er jo ikke det store besvær at meddele folkeregisteret, at du udvandrer. Det berører ikke din nemID, og dit cpr.nr. er dit livet ud. Din konto kan du også beholde.
Dog er det bedst at også få en svensk, og et dertil knyttet debitkort, som du bruger ved indkøb i Sverige. Visa-dankort er vist ikke gangbart særlig mange steder.
Få hellere i det mindste et svensk taletidskort, en af de ting der udløser intensiv granskning er netop sådan noget som at ikke få lokalt telefonnnr.
Mht. skat, så vil du være grænsegænger, og det kan være en fordel. Tjek http://www.oresunddirekt.dk og SKAT Øresund.
Ja, du behøver egentlig kun melde dig til i Sverige, men det er jo ikke det store besvær at meddele folkeregisteret, at du udvandrer. Det berører ikke din nemID, og dit cpr.nr. er dit livet ud. Din konto kan du også beholde.
Dog er det bedst at også få en svensk, og et dertil knyttet debitkort, som du bruger ved indkøb i Sverige. Visa-dankort er vist ikke gangbart særlig mange steder.
Få hellere i det mindste et svensk taletidskort, en af de ting der udløser intensiv granskning er netop sådan noget som at ikke få lokalt telefonnnr.
Mht. skat, så vil du være grænsegænger, og det kan være en fordel. Tjek http://www.oresunddirekt.dk og SKAT Øresund.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Du kan roligt og nemt bruge dit danske visa-dankort i Sverige. Har aldrig oplevet problemer i Sverige med kortet gennem mine 10 år her.
Mange tak for svarene!
1.
Et spørgsmål vedr. indregistreringen af ægteskabet:
Jeg har lige fået papirerne fra Cuba (det tog sin tid med burokratiet).
Jeg har tænkt mig at tage i morgen på folkeregisteret og registrere den.
Men er det måske bedre at vente med det og få dwt registreret først i Sverige?
Er det en fordel at tage på Migrationværket og registrere min flygtning til SE uden at ægteskabet er registreret? Og først når jeg får opholdskortet registrere ægteskabet. Har det noget betydning?
2.
En anden ting:
Jeg har underskrevet en lejekontrakt i Sverige (andrahand tror jeg det hedder, altså hos en privat).
Det er en lejlighed, 2 vær., frem til maj 2018. Ejeren skal ud og rejse.
Hvis det er "andrahand", er det så med "co" eller nej?
Har det noget betydning for reglerne hvis det er co?
Jeg skal fortsæt arbejde i DK, dvs pendle hver dag. Har opsagt min bolig i Kbh.
3.
Hvad med bilen? Jeg skal pendle hver dag. Skal den stadig væk omregistreres? Eller behøver man det ikke hvis man pendler?
(Har læst her på siden at bilen vil tabe i værdien. Hvorfor det, tænker jeg?)
Mange tak for hjælpen !
Mkviola
1.
Et spørgsmål vedr. indregistreringen af ægteskabet:
Jeg har lige fået papirerne fra Cuba (det tog sin tid med burokratiet).
Jeg har tænkt mig at tage i morgen på folkeregisteret og registrere den.
Men er det måske bedre at vente med det og få dwt registreret først i Sverige?
Er det en fordel at tage på Migrationværket og registrere min flygtning til SE uden at ægteskabet er registreret? Og først når jeg får opholdskortet registrere ægteskabet. Har det noget betydning?
2.
En anden ting:
Jeg har underskrevet en lejekontrakt i Sverige (andrahand tror jeg det hedder, altså hos en privat).
Det er en lejlighed, 2 vær., frem til maj 2018. Ejeren skal ud og rejse.
Hvis det er "andrahand", er det så med "co" eller nej?
Har det noget betydning for reglerne hvis det er co?
Jeg skal fortsæt arbejde i DK, dvs pendle hver dag. Har opsagt min bolig i Kbh.
3.
Hvad med bilen? Jeg skal pendle hver dag. Skal den stadig væk omregistreres? Eller behøver man det ikke hvis man pendler?
(Har læst her på siden at bilen vil tabe i værdien. Hvorfor det, tænker jeg?)
Mange tak for hjælpen !
Mkviola
-
- Kontakt:
Jeg ville prøve hos Borgerservice først, fordi du så vil vide om dokumenterne er tilstrækkeligt legaliserede, FØR du flytter til Sverige. Oplysningen burde automatisk blive sendt til det svenske skatteverket, når du flytter, men det kan måske vare lidt.
Du kan få/printe en udskrift fra det danske folkeregister om din registrering som gift, og det kan ikke skade noget.
Det er ingen fordel at vente, og du får i øvrigt som dansk/EU-borger ikke noget opholdskort, det er kun din ægtefælle der skal have det.
DU vil få et svensk personnummer, og du skal formodentlig stadig bede om at få et med 'ändamål inbjudan', som skal benyttes når din ægtefælle skal søge om visum.
Du kan få/printe en udskrift fra det danske folkeregister om din registrering som gift, og det kan ikke skade noget.
Det er ingen fordel at vente, og du får i øvrigt som dansk/EU-borger ikke noget opholdskort, det er kun din ægtefælle der skal have det.
DU vil få et svensk personnummer, og du skal formodentlig stadig bede om at få et med 'ändamål inbjudan', som skal benyttes når din ægtefælle skal søge om visum.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Hej.
Jeg er lige flyttet til Sverige.
For at gå på migrationsværket Prøver jeg skaffe / oprette dokumentation.
Men man kan ikke tegne forsikringer eller tlf nr / bank konto uden et svensk cpr nr, ikke?
Jeg har handlet i går ind og tanket brændstof på den lokale tank.
Har også et lejekontrakt, betalt huslejen over nettet (samt depositum).
Har også betalt for flyttefirmaet, da jeg flyttede hele min lejlighed (alle ting), da lejekontrakten er til maj i læste år.
Jeg flyttede i denne uge. Kører hver dag til DK på arbejde (Storkøbenhavn og Sydsjælland).
Er der noget andet jeg kan tænke på for at have tilstrækkelig dokument ?
Jeg skal omregistrere bilen og tegne forsikring og oprette et normalt liv i SE. Men hvordan gør man det uden det svenske cpr?
Skal jeg bare tage til Migrationsværket på mandag? Eller skal jeg vente nogle dage?
Hvordan virker det?
Bilen skal omregistreres som sådan op til 5 dage (har jeg læst på nettet).
Hvad skal være opmærksom på for at gøre det hele rigtigt?
Jeg håber på et svar og siger 1000 tak!
Hilsen
Mkviola
Jeg er lige flyttet til Sverige.
For at gå på migrationsværket Prøver jeg skaffe / oprette dokumentation.
Men man kan ikke tegne forsikringer eller tlf nr / bank konto uden et svensk cpr nr, ikke?
Jeg har handlet i går ind og tanket brændstof på den lokale tank.
Har også et lejekontrakt, betalt huslejen over nettet (samt depositum).
Har også betalt for flyttefirmaet, da jeg flyttede hele min lejlighed (alle ting), da lejekontrakten er til maj i læste år.
Jeg flyttede i denne uge. Kører hver dag til DK på arbejde (Storkøbenhavn og Sydsjælland).
Er der noget andet jeg kan tænke på for at have tilstrækkelig dokument ?
Jeg skal omregistrere bilen og tegne forsikring og oprette et normalt liv i SE. Men hvordan gør man det uden det svenske cpr?
Skal jeg bare tage til Migrationsværket på mandag? Eller skal jeg vente nogle dage?
Hvordan virker det?
Bilen skal omregistreres som sådan op til 5 dage (har jeg læst på nettet).
Hvad skal være opmærksom på for at gøre det hele rigtigt?
Jeg håber på et svar og siger 1000 tak!
Hilsen
Mkviola
Ja, du skal have et svensk personnummer (det hedder ikke cpr. i Sverige).
Du burde faktisk kunne få det enten på stedet eller inden for et par dage. Og når du så har det, kan du ordne alt det, du mangler.
Du burde faktisk kunne få det enten på stedet eller inden for et par dage. Og når du så har det, kan du ordne alt det, du mangler.
Tak for svarene Skaanebo.
1.Hvad mener du med:
"Hvis I søger om opholdskort, og du er arbejdstager i Sverige, behøves ingen sygeforsikring for din ægtefælle. Hvis du ikke er arbejdstager, skal der tegnes en forsikring, som i praksis er umulig at få, da den skal dække ubegrænset."?
2.For at søge visum (efter jeg har fået personnummer som jeg venter på), skal jeg tegne en rejseforsikring til min mand, ikke?
3. Hvad mener du med Udbetaling Danmark og grænsegængerforsikring? Det er ikke til at søge om et visum, ikke?
Hvad er den til?
Tak Og Hilsen
MKviola
1.Hvad mener du med:
"Hvis I søger om opholdskort, og du er arbejdstager i Sverige, behøves ingen sygeforsikring for din ægtefælle. Hvis du ikke er arbejdstager, skal der tegnes en forsikring, som i praksis er umulig at få, da den skal dække ubegrænset."?
2.For at søge visum (efter jeg har fået personnummer som jeg venter på), skal jeg tegne en rejseforsikring til min mand, ikke?
3. Hvad mener du med Udbetaling Danmark og grænsegængerforsikring? Det er ikke til at søge om et visum, ikke?
Hvad er den til?
Tak Og Hilsen
MKviola
1. Hvis du arbejder i Sverige, er din ægtefælle dækket under din offentlige sygesikring i Sverige. Ellers skal I selv tegne en forsikring for din ægtefælle, hvis du hverken arbejder i Sverige eller i Danmark. Mig bekendt har svenske myndigheder ikke anerkendt nogen private forsikringer, men forleden skrev en person her på siden om en forsikring, der tilsyneladende godkendes af myndighederne. Den hedder "Gold" og findes på www.CignaGlobal.com.
2. Jo.
3. Til at søge om opholdskort.
2. Jo.
3. Til at søge om opholdskort.
Tak Skaanebo.
Tak for forklaring.
Jeg tror, at lige er jeg rimelig forvirret:
er det så Udbetaling DK eller dette private forsikring skal man tegne til sin ægtefælle ?
Jeg arbejder i dk og venter på personnummer her i SE. Jeg behøver ikke forsikring, eller hvad?
Som du kan se, er det ret meget rodet.
Jeg håner du vil forklare det.
På forhånd tak!
Mkviola
Tak for forklaring.
Jeg tror, at lige er jeg rimelig forvirret:
er det så Udbetaling DK eller dette private forsikring skal man tegne til sin ægtefælle ?
Jeg arbejder i dk og venter på personnummer her i SE. Jeg behøver ikke forsikring, eller hvad?
Som du kan se, er det ret meget rodet.
Jeg håner du vil forklare det.
På forhånd tak!
Mkviola
Du skal vente på at få dit svenske personnr. Dernæst skal du kontakte Udbetaling Danmark for at få udstedt et gult grænsegængersygesikringskort til dig selv plus et blåt plus et blåt til din ægtefælle.
Hej igen.
Nummeret er kommet.
1.Jeg skal så på migrationsværket for at få id?
2.Udbetaling dk og det gule kort nu til mig?
Den danske gælder ikke mere?
3.efter jeg får id kan man begynde det med et visum?
4.hvor hen henter man den der
Inbjudan?
5.man kan godt begynde visum proceduren nu?
Tack så mycket !
Mkviola
Nummeret er kommet.
1.Jeg skal så på migrationsværket for at få id?
2.Udbetaling dk og det gule kort nu til mig?
Den danske gælder ikke mere?
3.efter jeg får id kan man begynde det med et visum?
4.hvor hen henter man den der
Inbjudan?
5.man kan godt begynde visum proceduren nu?
Tack så mycket !
Mkviola
Som dansker skal du ikke på Migrationsverket for at få ID. Hvis du mener ID-kort, kan det bestilles på Skatteverket. Det er dog ikke en nødvendighed at have svensk ID.
Ja, du kan kontakte Udbetaling Danmark, når du er blevet folkeregistreret i Sverige.
Du kan få personbevis til invitation til visum på Skatteverket, når du er folkeregistreret.
Ja, du kan kontakte Udbetaling Danmark, når du er blevet folkeregistreret i Sverige.
Du kan få personbevis til invitation til visum på Skatteverket, når du er folkeregistreret.
Tak for det!
1.Hvorfor er det ikke nødvendigt at få det svenske id? På id'et vil der stå eet svenske personnr som man viser rundt til forskellige ting.
2."Folkeregistreret". Altså der kom et brev med posten med personnummer.
Hvordan bliver man "folkeregistreret"?
2.vedr. inbjudan: skal man bare forbi Skatteværket?
Tak
Mkviola
1.Hvorfor er det ikke nødvendigt at få det svenske id? På id'et vil der stå eet svenske personnr som man viser rundt til forskellige ting.
2."Folkeregistreret". Altså der kom et brev med posten med personnummer.
Hvordan bliver man "folkeregistreret"?
2.vedr. inbjudan: skal man bare forbi Skatteværket?
Tak
Mkviola