Finde en lejlighed i sverige

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

skaanebo

Re: Finde en lejlighed i sverige

Indlæg af skaanebo » 12.12.2015 21:16:06

Og det kan jo komme meget hurtigt, når man ser, hvordan parlamentarikere i hele Europa arbejder for at lukke grænserne i denne tid. For et halvt år siden ville ingen have troet på, at der kunne komme paskontrol mellem de nordiske lande. Og nu bliver det en realitet. Virkelig en sørgelig udvikling, som ikke løser noget, men kun skaber problemer og besvær.

mfewk

Indlæg af mfewk » 12.12.2015 21:57:38

Jeg tror også at der er en risiko for at DK indfører grænsekontrol den 4/1. Hvis det er korrekt at omkring 80% (har jeg læst et sted) af alle asylansøgere i Sverige ikke har ID så bliver en god del af dem stoppet i DK fremover. Det tror jeg ikke regeringen i DK godtager og indfører derfor grænsekontrol og transportøransvar for at flytte problemet til Tyskland så asylansøgerne uden ID aldrig kommer ind i DK.

Spændende at se hvad der sker og spændende at se om det evt kun er fra Tyskland transportøransvaret bliver indført eller regeringen vil kræve det fra alle grænser mod Norge og Sverige også. Jeg tror bare ikke mange flygtninge kommer via Norge og Sverige til Danmark

Universal

Indlæg af Universal » 15.12.2015 17:31:23

Nu når vi er inde på det med paskontrol, så vil jeg lige udnytte lejligheden til at spørge ind til emnet, som bekymrer mig og kæresten rigtig meget i denne tid. Min kæreste er desværre nu illegalt i Danmark, da hendes visum er udløbet, men vi har planer om at flytte til Sverige lige så snart det kan lade sig gøre. Hun har ikke noget ID på sig, men har pas frem til 2017. Vil dette skabe problemer for os, hvis vi vil til Sverige, bosætte os for så at gifte os?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 15.12.2015 17:38:58

Ja, det betyder, at din kæreste kun kan komme til Sverige ligesom jøderne under 2. Verdenskrig: skjult i en båd.

Universal

Indlæg af Universal » 15.12.2015 17:49:34

skaanebo skrev:Ja, det betyder, at din kæreste kun kan komme til Sverige ligesom jøderne under 2. Verdenskrig: skjult i en båd.
Er det ironi eller vil det virkelig være svært for hende at komme ind nu?

For hun har virkelig mistet modet oven på den seneste udvikling i Sverige.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 15.12.2015 17:50:40

Der er bøde på 50.000 kr. for at fragte en illegal til Sverige, så det er skam ramme alvor.

Universal

Indlæg af Universal » 15.12.2015 17:54:37

Og sådan har det altid været? For hun har før fået fortalt herinde, at den bedste måde vi kunne gøre det på er, at jeg flytter til Sverige og så tager hun derop, hvor vi gifter os, så hun kan få permanent opholdstilladelse.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 15.12.2015 18:06:29

Nej, sådan bliver det fra 4. januar 2016, men i praksis er det jo allerede sådan, da svenskerne indførte legimitationskontrol i november. Den nordiske pasunion, som vi kendte den, eksisterer ikke længere.

Universal

Indlæg af Universal » 15.12.2015 18:10:12

Dvs. at hun ikke kan nøjes med at vise pas i Sverige, men også skal kunne fremvise gyldigt ID?
Senest rettet af Universal 15.12.2015 18:12:27, rettet i alt 2 gange.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 15.12.2015 18:12:00

Her er det, som gælder i dag. Fra 4. januar skærpes loven som nævnt:

https://polisen.se/Aktuellt/Tillfallig-granskontroll/

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 15.12.2015 18:13:21

Det betyder, man skal have både gyldigt pas og gyldig opholdskort/opholdstilladelse/visum, hvis man kommer fra et land, der ikke er i EU/EØS. Hvis man ikke har det, afvises man og får ikke lov til at rejse ind i Sverige.

Universal

Indlæg af Universal » 15.12.2015 18:16:41

Men på linket du har givet mig (tak for linket forresten), står der: "You need to have a passport or national identity card", hvilket jeg tolker som, at man som ikke-EU borger, enten skal kunne vise et pas eller visum. Så vil fremvisning af pas, vel være nok for hende, for at komme ind i Sverige.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 15.12.2015 18:18:09

Pas er nok for EU-borgere, men folk som ikke er EU-borgere skal også have lovligt ophold i Schengen for at kunne rejse ind i Sverige. Og når din kæreste er illegal i DK, kan hun derfor ikke rejse videre.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 15.12.2015 18:22:04

Som der står i linket:

Du som vill resa in i Sverige ska kunna visa din rätt att vistas här genom att:

ha uppehållstillstånd i Sverige eller
vara viseringsfri eller
vara EU/EES-medborgare.
Personer som inte kan visa att de har rätt att vistas i Sverige kan, om de har ett behov av internationellt skydd, ansöka om asyl. Det görs hos Migrationsverket.
Skydd och asyl i Sverige på Migrationsverkets webbplats

Den som inte har rätt att vistas i Sverige och inte vill ansöka om asyl utreds av polisen. Polisen avgör då om personen ska tas i förvar och avvisas.

Medborgare i Sverige eller annat nordiskt land
Du behöver inte ha med dig pass eller nationellt id-kort men måste kunna visa att du är medborgare i ett nordiskt land med hjälp av till exempel körkort. Körkortet kan i normalfallet inte påvisa medborgarskap varför en kontroll kan bli nödvändig som kompletterande åtgärd.

Icke nordisk medborgare
Du behöver ha pass eller nationellt id-kort. Ett nationellt id-kort är en särskild id-handling som utfärdas av ansvarig myndighet i respektive EU-land. Har du uppehållstillstånd i ett EU-land måste du kunna styrka både din identitet och ditt uppehållstillstånd.

Frågor och svar om gränskontroller
Vad innebär det här beslutet för skillnad från tidigare när jag ska resa utomlands?
Egentligen ingen skillnad alls för personer som har rätt att vistas i Sverige. Precis som tidigare måste alla kunna styrka sin identitet med ett pass eller ett giltigt nationellt id-kort vid kontroller när de reser inom eller mellan EU-länder.

Riskerar jag att hindras från att återvända till Sverige om jag saknar giltiga handlingar?
Nej. Om du kan styrka din identitet på annat sätt kommer du att släppas igenom. Polisen kan genom att ställa frågor och göra bakgrundskontroller ändå hjälpa dig att styrka din rätt att vistas i Sverige. Men självklart är det enklaste sättet att se till att alltid ha med dig pass eller giltigt id-kort.

Vad gäller för nordiska medborgare och personer som har uppehållstillstånd i ett nordiskt land?
Då räcker ett giltigt nordiskt körkort eller ett giltigt id-kort utfärdat i ett nordiskt land. Körkortet kan i normalfallet inte påvisa medborgarskap varför en kontroll kan bli nödvändig som kompletterande åtgärd.

Vad gäller de som inte är nordiska medborgare?
För dem gäller pass eller ett nationellt id-kort. Ett nationellt id-kort är en särskild id-handling som utfärdas av ansvarig myndighet i respektive EU-land. I Sverige är det polisen som utfärdar det nationella id-kortet. För denna kategori inresande, icke-nordiska EU-medborgare och medborgare i länder utanför EU som har uppehållstillstånd i ett EU-land, måste både identitet och uppehållstillstånd kunna styrkas.

Universal

Indlæg af Universal » 15.12.2015 18:23:37

Ja, jeg havde læst det som "ikke-EU" borgere, når der i linket står "ikke-Nordiske" borgere. Tak for rettelsen.

[edit]
skaanebo skrev:Pas er nok for EU-borgere, men folk som ikke er EU-borgere skal også have lovligt ophold i Schengen for at kunne rejse ind i Sverige. Og når din kæreste er illegal i DK, kan hun derfor ikke rejse videre.

Besvar