Folkeregister i Sverige
-
JonasRahimi
Folkeregister i Sverige
Hej ÆUG.
Jeg bor i Malmø og er også folkeregisteret. Min kone kom til Sverige i febure måned og straks søgt vi FS efter de sevenske regler. Vi modtog brev fra migrationsverket at de har modtaget ansøgningen og vi fik også et batchnummer som vi kan følge med via hjemmeside. Efterfølgende søgt jeg de blå EU kort til min kone og dette fik vi også. Hvordan kan jeg folkeregister min kone i Malmø nu? Eller få person nummer til hende. Jeg håber i kan som alle tid hjælpe mig.
Jeg bor i Malmø og er også folkeregisteret. Min kone kom til Sverige i febure måned og straks søgt vi FS efter de sevenske regler. Vi modtog brev fra migrationsverket at de har modtaget ansøgningen og vi fik også et batchnummer som vi kan følge med via hjemmeside. Efterfølgende søgt jeg de blå EU kort til min kone og dette fik vi også. Hvordan kan jeg folkeregister min kone i Malmø nu? Eller få person nummer til hende. Jeg håber i kan som alle tid hjælpe mig.
Re: Folkeregister i Sverige
Din kone kan kun folkeregistreres, hvis I opfylder reglerne for ansøgning efter EU-regler.
Dvs., du skal være i stand til at forsørge dig selv og din medbragte familie og skal kunne dokumentere det, ligesom der kan være krav om det blå sygesikringskort, hvis du er arbejdstager i Danmark og kun bor i Sverige.
Dvs., du skal være i stand til at forsørge dig selv og din medbragte familie og skal kunne dokumentere det, ligesom der kan være krav om det blå sygesikringskort, hvis du er arbejdstager i Danmark og kun bor i Sverige.
-
JonasRahimi
Vi har ikke søgt efter EU regler men efter svenske regler. Jeg arbejder i DK og tjener rimelige godt.
-
JonasRahimi
Det vil sige vi skal søge efter EU regler også før vi kan søg om person nummer til min kone.
Ja, man kan kun blive folkeregistreret, hvis man opfylder kravene efter EU-reglerne. Men Skatteverket foretager jo sin egen vurdering af sagen uafhængigt af Migrationsverket, så i teorien burde det være muligt at blive folkeregistreret uden også at søge om opholdskort. Men det er da dumt ikke at søge om opholdskort med det samme. Så snart I har søgt om opholdskort får din kone alle rettigheder i Sverige, herunder ret til at arbejde, ret til at blive folkeregistreret, ret til at gå til sprogundervisning, osv. Men de rettigheder har hun ikke, hvis hun alene har søgt om opholdstilladelse efter svenske regler.
-
JonasRahimi
Tusind tak for hjælp. Så vi søger med det samme efter EU regler også. Og søger også om opholdskort bag efter.
Er det rigtig at gør
Er det rigtig at gør
min kone fik svensk personnummer idag da vi søgte under EU reglerne, men det de lægger vægt på er det blå sygesikring fra dk samt en fast stilling i danmark, hvis man arbejder dér, der viser hvad man tjener, de vil have som min man tjener 150.000sek om året.
Kan min kone nu gå til lægen på samme vilkår som en anden svensker? op til 1100sek om året i brugerbetaling og derefter frikort eller? ja eller som jeg selv, jo samme regler for mig.
Kan min kone nu gå til lægen på samme vilkår som en anden svensker? op til 1100sek om året i brugerbetaling og derefter frikort eller? ja eller som jeg selv, jo samme regler for mig.
Ja, personnr. er indgangen til at være en del af samfundet.