Ang gravid
Ang gravid
Hej min kone er blevet gravid i Sverige og vi har søgt om opholdskort den 7 aug. Hun har det blå EU sygesikringskort, hun har hellere ikke fået et person nr i nu. Kan hun bare tage til en læge i Sverige og er det gratis når man har det blå EU sygesikringskort ?
Re: Ang gravid
Det blå kort er udstedt i Danmark?
Det blå kort er beregnet til ferieophold i andre europæiske lande. Det gælder ikke i bopælsland eller i det land, hvor det er udstedt.
Det blå kort er beregnet til ferieophold i andre europæiske lande. Det gælder ikke i bopælsland eller i det land, hvor det er udstedt.
Jeg synes, I skal kontakte jeres lokale læge og opridse jeres situation. Jeg har læst herinde, at andre gravide har haft adgang til læge og hospital i Sverige alene med det blå kort udstedt i Danmark.
Har man ikke ret til gratis læge lige så snart man har søgt om EU opholdskort ?
Din ægtefælle får ingen rettigheder før hun har personnummer i Sverige. Så er alle døre åbne for hende.
Har I søgt om personnummer?
Har I søgt om personnummer?
Ikke i nu, kan man godt søge person nr med kvitteringen for opholdskortet ?
skatteverket foretager en selvstændig vurdering af jeres dokumentation, så kvitteringsbrev fra Migrationsverket gør hverken fra eller til.
Jeg har fået at vide at man kan få en midlertidig person nr indtil man for sit opholdskort, passer det?
Man kan få det, der kaldes et samordensnummer. Det ligner et personnr.
Er det altid et samordensnummer man får inden opholdstilladelsen er i hus? Vi har søgt om personnummer men ikke hørt noget endnu.
Jeg formoder samordensnummer også giver adgang til studie herunder SFI, job, læge mv. Korrekt?
Skal man give Skatteverket meddelelse når opholdstilladelse opnås så der sker ændring fra samordensnummer til personnummer?
Jeg formoder samordensnummer også giver adgang til studie herunder SFI, job, læge mv. Korrekt?
Skal man give Skatteverket meddelelse når opholdstilladelse opnås så der sker ændring fra samordensnummer til personnummer?
Samordensnr. bruges i skattemæssig sammenhæng, fx hvis man har job og skal betale skat, eller hvis man vil oprette en bankkonto.
Om Skatteverket vil udstede et personnr. eller et samordensnr. er helt op til Skatteverket at afgøre. Hvis man opfylder betingelserne for det, kan man godt få et personnr. også uden at have en opholdstilladelse eller et opholdskort. Men problemet er at overbevise Skatteverket. Og så er det lettere at overbevise dem om, at man skal have et samordensnr. end et personnr.
Om Skatteverket vil udstede et personnr. eller et samordensnr. er helt op til Skatteverket at afgøre. Hvis man opfylder betingelserne for det, kan man godt få et personnr. også uden at have en opholdstilladelse eller et opholdskort. Men problemet er at overbevise Skatteverket. Og så er det lettere at overbevise dem om, at man skal have et samordensnr. end et personnr.
Baran - måske er det værd at undersøge om jeres sag kan blive behandlet hurtigere hos Migrationsverket, når din kone er gravid. Jeg har læst på Migrationsverkets hjemmeside, at man kan oplyse og indsende dokumentation for graviditet til Migrationsverket. Samtidig har jeg læst på svenske sider, at de har fået behandlet deres sager hurtigere ved graviditet. Men jeg ved ikke om det også vil gælde for dig, hvor ægtefællen allerede er i Sverige. Men der kan jo ikke ske noget ved at ringe til Migrationsverket (evt. som anonym) og spørge.
Prøver lige at tage snak med migrationsvlrket og hvad de siger ang graviditet. Har du søgt om person nr til din ægtefælle ? Hvis ja fik du afleveret de samme dokumenter som ansøgningen til opholdskortet ?
Ja vi har søgt om personnummer. Men Skatteverket/manden i skranken var ikke meget for at tage i mod papirerne hos Skatteverket i Malmö. Men jeg insisterede og til sidst tog han i mod papirerne.
De fik kopi af ansøgningen efter EU-reglerne. Vi udfyldte en blanket om flytning til Sverige.
Vi afleverede papirerne torsdag den 3. september og venter fortsat spændt på, hvad Skatteverket siger.
De fik kopi af ansøgningen efter EU-reglerne. Vi udfyldte en blanket om flytning til Sverige.
Vi afleverede papirerne torsdag den 3. september og venter fortsat spændt på, hvad Skatteverket siger.