Besværligheder med svensk cpr. nummer

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sh_

Besværligheder med svensk cpr. nummer

Indlæg af Sh_ » 22.04.2015 19:39:26

Hej,

Jeg har i starten af Marts måned søgt om et svensk cpr. nummer. Idag fik jeg et brev fra Skatteverket. De har stillet mig en vild masse spørgsmål :? :idea:

Jeg undrer mig virkelig over, hvorfor så mange spørgsmål. Er jeg den eneste ? eller gælder det for alle?

De spørge bl.a. om, hvor mange nætter jeg sover i sverige, hvor mange der bor i lejligheden, hvordan vi fordeler fælles området, hvordan jeg flyttede til sverige, om jeg betaler for at bo der, kontoudtog på min indkøb, hvordan jeg pendler til Danmark, adresse på min skole, og hvad jeg læser, om jeg har et sted at bo i Danmark, osv osv. :shock: :shock: :shock:

skaanebo

Re: Besværligheder med svensk cpr. nummer

Indlæg af skaanebo » 22.04.2015 20:27:56

Du finder masser af indlæg her på forum om netop sådanne breve fra Skatteverket. Det er helt normalt og burde ikke komme bag på dig, hvis du har læst andre indlæg her på forum.

Sh_

Indlæg af Sh_ » 22.04.2015 20:55:39

Jeg har kigget lidt rundt i siderne, og kan nu se at der er en der fik næsten samme spørgsmål.

Mit situation er, at jeg studerer i Danmark og rejser frem og tilbage mellem Danmark og Sverige. jeg betaler ikke for at bo i Sverige, fordi det er nogen jeg kender jeg bor hos. Og når jeg pendler frem og tilbage betaler jeg kontant, så jeg kan ikke bevise min pendling.

Kan det være et problem ?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 22.04.2015 21:00:46

Ja, du har lige skabt et kæmpe problem for dig selv. Skatteverket vil på baggrund af de oplysninger konkludere, at du ikke bor i Sverige.

Du må ikke betale pendlerkort kontant, og medmindre du bor hos familiemedlemmer, skal du have en kontrakt på din bolig og betale en rimelig husleje.

Sh_

Indlæg af Sh_ » 22.04.2015 21:22:03

Jamen det er min veninde jeg bor hos. Så vi har aftalt at jeg ikke betaler noget for at bo hos hende.

Mht. pendling så har jeg ikke månedskort, jeg køber enkelt billetter.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 22.04.2015 21:50:48

Får du ikke SU? Så er du jo berettiget til det billige månedskort. Hvorfor så købe enkeltbilletter? Uanset hvilken type billet du køber, skal du betale med et betalingskort og gemme alle dine kvitteringer. Løse billetter betalt kontant dur ikke som bevis for noget.

Og du skal oprette en lejekontrakt med din veninde. Og betale hende en rimelig husleje. Et værelse vil typisk koste mindst 2.000 SEK. Hvis din veninde vil hjælpe dig økonomisk, kan hun jo så blot give dig pengene tilbage som en gave. Men du skal overføre huslejen til hende via bank, ikke kontant.

Sh_

Indlæg af Sh_ » 22.04.2015 22:30:42

Så jeg kan forvente et afslag, hvis jeg fortæller ovenstående ?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.04.2015 05:43:30

Ja, klokkeklart afslag. Det, du har gjort, lugter langt væk af proformaadresse. Du skal være din egen djævlens advokat og tænke på, hvad du egentlig har af pålidelig dokumentation, og svaret er lige nu: intet som helst.

Du har ingen boligkontrakt, og løse togbilletter købt kontant kan jo være købt af hvem som helst.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.04.2015 11:49:51

Det er de samme vurderinger, der foretages, når folk søger om EU-familiesammenføring med en dansk statsborger i Danmark.

Her har ÆUG bla. set en sag for år tilbage, hvor en dansk statsborger angiveligt lejede en stor 3-værelses lejlighed i det centrale Malmø for 2.000 SEK om måneden. Han fik afslag, og det kan jeg godt forstå. For det ligner da mere et beløb, man måske ville betale for at få lov at have adresse i en lejlighed af den type end for at have brugsretten over hele lejligheden.

Det er lidt det samme her. Hvis en ”veninde” er så venlig, at hun vil lade en bo gratis i sin lejlighed, så er hun nok også så venlig, at hun vil lade en have adresse i sin lejlighed, selvom man reelt ikke bor der. Sådan vil Skatteverket med rette tænke.

Har man indrettet sig på en så usædvanlig måde, skal der som minimum meget stærk dokumentation af anden karakter til for, at konklusionen kan blive, at man bor hos veninden. F.eks. sådan noget som næsten daglige indkøb i svenske butikker, hvor man har brugt sit kreditkort, og hvor transaktionen dermed kan dokumenteres med et kontoudtog. Der naturligvis samtidig ikke må indeholde ret mange transaktioner i danske kroner.

Og selv det vil ikke nødvendigvis være nok, hvis der er forhold i sagen, der kunne indikere, at man måske bare har lånt sit kreditkort til veninden, som herefter har brugt det til alle sine daglige indkøb og betalt pengene tilbage i kontanter en gang om måneden.

Besvar