Psykologhjælp til indvandrere i Sverige

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
DavidHare

Psykologhjælp til indvandrere i Sverige

Indlæg af DavidHare » 29.03.2015 15:49:38

Hej! Min kone og jeg søger på nuværende tidspunkt om familiesammenføring i Sverige (EU-regler), men har endnu ikke modtaget svar. Min kone har temmeligt alvorligt brug for at tale med en terapeut eller en psykolog. Der er mange komponenter, men kombinationen af lang tid i opholds-limbo (2 år om en uge, hvis vi tæller vores forsøg på sammenføring i Danmark med) og en familie hjemme i Florida som er ved at gå fuldstændig i opløsning, gør at jeg ikke synes det er nok for hende bare at tale med mig. Da jeg er eneforsørger indtil videre har vi meget begrænsede midler at gøre godt med. Kender nogen en mulighed for engelsktalende og billig terapi til indvandrere i Malmö-området?

På forhånd mange tak, David

skaanebo

Re: Psykologhjælp til indvandrere i Sverige

Indlæg af skaanebo » 29.03.2015 16:27:56

Har I ikke tegnet en rejsesygeforsikring for din kone, så længe hun ikke er omfattet af den offentlige sygesikring i Sverige?

For i så fald kan det jo være, at der er hjælp at hente hos rejsesygeforsikringen. Ellers er der vel et antal krisecentre for kvinder, hvor man kan få hjælp af forskellig art.

Nu ved jeg heller ikke, hvilken type ansøgning I har liggende i Sverige. Men hvis du er eneforsørger, kan I vel søge efter EU-regler i Sverige. Og så kan din kone jo blive folkeregistreret med det samme, når bare I indleverer samme dokumentation til Skatteverket som til Migrationsverket. Og dermed få sig et svensk personnr. og være omfattet af den offentlige sygesikring i Sverige.

DavidHare

Re: Psykologhjælp til indvandrere i Sverige

Indlæg af DavidHare » 30.03.2015 20:12:04

Mange tak for et nyttigt svar, igen! Min kone har faktisk et midlertidigt personnummer, men vi var lidt i tvivl om, hvad det egentlig giver hende ret til. Vi prøver at høre med vårdcentralen.

Besvar