Statsborgerskab i Sverige
-
s.københavn
Statsborgerskab i Sverige
Hej alle
Så vidt jeg har forstået er statsborgerskab muligt for en 3.lands borger at opnå efter 5 år. Er det sådan at det er efter 5 års opholds og efter man har fået permanent opholdstillaldelse. Jeg læste mig frem til, at det er muligt for en dansk statsborger at opnå efter 2 år. Og ens partner kan så få det efter 3 år ved at være gift med en svensker (mig efter 2 år) men skal jeg have svensk statsborgerskab eller er det bare generelt alle der har opholdstillaldelse og permanent efter 5 år uafhængigt af mig?
Hertil skal det jo siges det nok ikk kun er 5 år. Et eksempel. Først skal man have en opholdstillaldelse. Den kan man jo vente længe på de her dage. Vi har så været en af de heldige der fik efter kun 5 måneder ca. Men selve ipholdstillaldese er først udstedt den dato vi modtog den. Det vil sige de 5 år sådan det først tæller fra nu selvom vi allerede har boet 6 måneder i Sverige. Hertil skal man søge om permanent der er også sagsbehandlingtid for ikke at sige sagsbehandlingstid på statsborgerskab også. Alt i alt hvis man er uheldig med ventetiderne kan det jo hurtigt tage en 7-8 år i stedet for de 5 år pga behandlingstiderne. Kan det være rigtigt?
Så vidt jeg har forstået er statsborgerskab muligt for en 3.lands borger at opnå efter 5 år. Er det sådan at det er efter 5 års opholds og efter man har fået permanent opholdstillaldelse. Jeg læste mig frem til, at det er muligt for en dansk statsborger at opnå efter 2 år. Og ens partner kan så få det efter 3 år ved at være gift med en svensker (mig efter 2 år) men skal jeg have svensk statsborgerskab eller er det bare generelt alle der har opholdstillaldelse og permanent efter 5 år uafhængigt af mig?
Hertil skal det jo siges det nok ikk kun er 5 år. Et eksempel. Først skal man have en opholdstillaldelse. Den kan man jo vente længe på de her dage. Vi har så været en af de heldige der fik efter kun 5 måneder ca. Men selve ipholdstillaldese er først udstedt den dato vi modtog den. Det vil sige de 5 år sådan det først tæller fra nu selvom vi allerede har boet 6 måneder i Sverige. Hertil skal man søge om permanent der er også sagsbehandlingtid for ikke at sige sagsbehandlingstid på statsborgerskab også. Alt i alt hvis man er uheldig med ventetiderne kan det jo hurtigt tage en 7-8 år i stedet for de 5 år pga behandlingstiderne. Kan det være rigtigt?
Re: Statsborgerskab i Sverige
Ja. Men der går nu sjældent 7-8 år. 5,5 år er mere realistisk.
-
s.københavn
Okay
F.eks for vores situation. Vi har jo allerede ventet 5 måneder på opholdskortet og opholdstilladelsen (vi har søgt efter begge regler). Vi har fået begge kort nu. Men vores "ur" tikker fra d. 13 januar og 5 år frem før min mand kan søge om svensk statsborgerskab selvom han egentlig reelt har boet i Sverige siden august. DOG er han folkebogført en anden dag i Skatteverket nemlig i 12. september da han søgte personnummer og det er jo reelt den periode der står hvor længe han har boet i Sverige. Tæller det som 5 års bopæl i Sverige? For så kunne man jo reelt udnytte de svenske regler og få permanent igennem dem efter 2 år også søge Statsborgerskab et par måneder inden han reelt har boet der i 5 år??? For det kunne jo måske gøre, at det ville tage en 5,5 år - 6 år at opnå statsborgerskab?
En anden ting er, om jeg SKAL have statsborgerskabet også før han kan få? Jeg kan jo opnå svensk statsborgerskab efter 2 år og så kan han efter 3 års ægteskab med en svensker (mig). Eller kan han selvstændigt opnå det efter 5 år????
Ved godt det måske ikke har den store betydning for mig nu, eftersom DK fra september tillader dobbelt statsborgerskab, men jeg tænker på før i tiden?
En anden ting er, om jeg SKAL have statsborgerskabet også før han kan få? Jeg kan jo opnå svensk statsborgerskab efter 2 år og så kan han efter 3 års ægteskab med en svensker (mig). Eller kan han selvstændigt opnå det efter 5 år????
Ved godt det måske ikke har den store betydning for mig nu, eftersom DK fra september tillader dobbelt statsborgerskab, men jeg tænker på før i tiden?
De fem år har intet med dig at gøre, så du behøver ikke at blive svensk, førend din mand kan blive svensk. Din mand kan søge om svensk statsborgerskab, når han har fået permanent ophold, og når han har været folkeregistreret i Sverige i fem år.
-
s.københavn
Okay
Hvor lang er ventetiden normalt fra ansøgning om statsborgerskab og kan man indgive den før de 5 år er gået? Altså nogle måneder før?
Jeg tror, det handler om nogle få ugers ventetid. Det skal ikke som i DK først på et lovforslag, der skal behandles i Folketinget. Det er en ren administrativ afgørelse. Der kan ikke søges, førend de 5 år er gået.