Ventetid og rejse?

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kmilla

Ventetid og rejse?

Indlæg af Kmilla » 10.11.2014 14:20:40

Hejsa!
Håber i kan hjælpe mig med følgende spørgsmål, da det endnu ikke har været muligt for mig at få et svar fra Migrationsverket.

Min mand (ikke EU-statsborger) og jeg (dansker) bor i Malmø, hvor min mand har søgt om opholdstilladelse under EU-reglerne. Vi søgte i Maj, så der er højst tænkeligt lang tid til at vi får svaret.
Mit spørgsmål er: Vi har vundet et Cruise fra København til Oslo i Februar, og er så glade! Hvilke tilladelser skal vi have for at han kan forlade Sverige, og er det overhovedet muligt? Er der noget med, at vi kan få et midlertidigt visastempel i en ambassade? I så fald, hvorhenne?

På forhånd tak

skaanebo

Re: Ventetid og rejse?

Indlæg af skaanebo » 10.11.2014 14:36:24

Nej, det er faktisk ikke muligt lovligt at forlade Sverige for så at rejse ind igen.

Det, man kan gøre, er at man kan søge om visum på Sveriges ambassade i Oslo efter EU-regler. Men det kan jo være 14 dage om at blive udstedt, så det egner sig næppe til nogen cruisesejlads.

Alternativt kan I jo håbe på, at pas slet ikke tjekkes, da rejsen foregår inden for Norden og Schengenområdet.

Kmilla

Re: Ventetid og rejse?

Indlæg af Kmilla » 11.11.2014 10:28:22

Tak for svar :)

Besvar