Barselsdagpenge i udlandet - og gravid igen, hvad nu.

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Rattee

Barselsdagpenge i udlandet - og gravid igen, hvad nu.

Indlæg af Rattee » 17.10.2013 00:23:52

Vi er lidt i vildrede...
Vi benyttede os af EU-retten og flyttede til Tyskland under min barsel, da vi ikke opfyldte kravene til fs efter de danske regler.
Nu er vores søn ca 6 måneder gammel, og vi har netop fundet ud af at der er en ny på vej. Vi ved ikke hvor langt henne jeg er (undskyld detaljerne, men nåede aldrig få menstration efter fødslen, og jeg har ikke haft graviditetstegn på nogen måde). I næste uge skal vi til en skanning for at se hvor langt henne jeg er...

Nu kommer vores spørgsmål, alt efter hvor langt det viser sig at jeg er;
Min barsel udløber i slutningen af Februar.

Scenarie 1:
Jeg er 3,5-4 måneder henne, så den ene barsel ville overlappe den anden... Kan barselen forlænges på den måde?

Scenarie 2:
Jeg er kun tidligt gravid (5-6 uger). Barslen udløber i slut februar. Er jeg berettiget til alm dagpenge (såfremt jeg ikke finder arbejde i DK inden) i de 3 måneder man må være jobsøgende i udlandet? Hvis man selvfølgelig overholder de krav der stilles for at få alm dagpenge i udlandet. Inden de 3 måneder er gået, ville en ny barselsperiode jo være startet, så kan man gå fra barsel > dagpenge > barsel igen mens man er bosiddende i udlandet?

Scenarie 3: jeg finder arbejde nu her meget hurtigt, og afbryder min barsel tidligt - kan jeg så få ny barselsperiode i udlandet? Eller i det mindste få den del jeg udskød/afbrød for tidligt?

Scenarie 4: Kan jeg få delt barsel, og arbejde på deltid i Tyskland i en periode, og så benytte mig af EU-reglerne og vende hjem til DK igen - uden at skulle opfylde at have et vist rådighedsbeløb?

Scenarie 5: Vi ansøger om forhåndsgodkendelse til fs efter EU og vender tilbage til DK inden barslen udløber - kan jeg gå på alm dagpenge igen i DK og så igen barsel? Og hvad kigger de på ved en forhåndsgodkendelse; jeg kan jo ikke bevise at jeg har et vist rådighedsbeløb efter alle regninger er betalt, når ikke jeg har bolig endnu.

Scenarie 6: Vi bliver nødt til at få en abort så vi er sikret lidt bedre :'( vil jeg kunne få de tre måneders almindelig dagpenge efter endt barsel, hvis ikke jeg finder arbejde inden?

Eller stopper alle muligheder i slutningen af februar, hvor min barsel udløber? Ikke yderligere dagpenge, ingen chance for ny barselsperiode, kun håb om at manden finder et arbejde han kan forsørge os med indtil jeg finder arbejde enten i DK eller Tyskland?

Barnet var langt fra planlagt, og vi ønsker ved Gud ikke stå en dag uden tag over hovedet... Men at tage et liv (hvis det lovligt kunne nås) vi selv har skabt er ikke det vi ønsker...

Håber nogen kan hjælpe, for er noget så fortvivlet.

fundiver199

Re: Barselsdagpenge i udlandet - og gravid igen, hvad nu.

Indlæg af fundiver199 » 17.10.2013 07:27:36

Det kommer vel bla. an på, om du er ansat af en dansk eller tysk arbejdsgiver?

Rattee

Indlæg af Rattee » 17.10.2013 07:46:12

Jeg gik næsten direkte fra endt uddannelse til barsel - havde lige et par måneder på dagpenge inden. Så er ikke ansat nogen steder. Har selvfølgelig søgt (og gør det stadig) men hvem ved om man finder noget...

Rattee

Indlæg af Rattee » 17.10.2013 22:14:34

Nå... Vi fik tid til en skanning i dag (på en aflysning), og fik konstateret at der ikke blot er 1 men 2 babyer... Og er ca 15-16 uger henne (præcist kunne han jo ikke sige det når det nu var så langt). Så ja... Vi står lidt i vildrede om hvad der er bedst...
Om man skal forsøge sig med en forhåndsgodkendelse til at vende tilbage til DK efter EU-retten, og vende tilbage inden min første barsel udløber... Så vi er sikret økonomisk.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 18.10.2013 06:45:27

Du har da fået styr på, hvad du skal lave i den nærmeste fremtid :)

Barselsloven:
"Kapitel 6
Beskæftigelseskrav
§ 27. En lønmodtager har ret til barseldagpenge fra Udbetaling Danmark, når den pågældende
1) har været tilknyttet arbejdsmarkedet uafbrudt i de sidste 13 uger før fraværsperiodens begyndelse og i denne periode har været beskæftiget i mindst 120 timer,
2) ville have været berettiget til arbejdsløshedsdagpenge eller en ydelse, der træder i stedet herfor, jf. lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., hvis der ikke havde været ret til dagpenge efter denne lov,
3) inden for den seneste måned har afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 måneders varighed,
...
Stk. 2. I opgørelsen af 13-ugers-perioden i stk. 1, nr. 1, indgår perioder, hvor lønmodtageren har
...
3) modtaget dagpenge efter lov om sygedagpenge eller dagpenge efter denne lov,
"

Altså som jeg læser det, har du ret til barselsdagpenge også til den kommende barselsorlov.

Men jeg synes du skal skrive til din a-kasse og få det på skrift. Det sker nok ikke så tit igen, at nogen går fra den ene orlov direkte til den næste. Du skal jo helst vide det sikkert under alle omstændigheder.

Når du har boet 5-6 mdr. i Tyskland kan I søge om forhåndsgodkendelse til at flytte til DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.10.2013 11:42:33

Ja tal med din A-kasse om sagen. Du må højest medbringe dine danske dagpenge til 3 måneders jobsøgning i et andet EU-land. Og hvad der sker, hvis du går på barsel i løbet af de 3 måneder, det ved jeg simpelt hen ikke. Den sikreste løsning er måske nok, at I flytter tilbage til Danmark senest i maj 2014, så du ikke risikerer at ryge ud af A-kassen.

Rattee

Indlæg af Rattee » 18.10.2013 11:54:38

Ja, det er lidt en kringlet situation :-)
Men kan man godt få a-kasse i tre måneder efter endt barsel i et andet EU-land? Ved man kan få det, men vidste ikke man kunne som forlængelse af barsel.

Mht tilstrækkelige midler i DK. Nogen der ved hvor lav en indkomst de accepterer? Nu er jeg på dimittentsats -ca 3285 kr/uge. Og tæller fx boligsikring med, børnepenge osv? For så kunne man reelt flytte inden fødslen og vente med at søge til efter fødslen... (Børnepenge, tvillingetilskud osv løber jo op i over 5000 kr i snit pr måned). Boligsikring vil selvfølgelig kun være aktuel indtil manden finder job i DK (og jeg ligeså).

At dokumentere reelt ophold i Tyskland er intet problem; lejligheden er lejet ved boligforening i mit navn, vi har forsikringer, tv, internet, vejhjælp, telefon, bank osv i Tyskland... Ja, faktisk alt...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.10.2013 12:56:58

Igen: Tal med din A-kasse.

Mht. kravet om, at du skal kunne forsørge din familie efter flytningen til Danmark, er det mit klare indtryk, at man i praksis anser kravet for opfyldt, så længe I ikke modtager kontanthjælp. Hvor lav en indtægt I så kan klare jer for, er dermed reelt op til jer selv.

Da EU-opholdsbekendtgørelsen blev formuleret, fandtes der en ydelse, der hed starthjælp, og det var så den, man gik ud fra. Og den var meget lav og dermed ikke særlig svær at leve op til.

Starthjælpen er siden afskaffet, men mig bekendt har man ikke opdateret hverken bekendtgørelse eller vejledning for at afspejle dette. Så det er en smule diffust, hvor høj en indtægt man i dag skal have for at være sikker på at leve op til kravene.

Men så længe ingen overhovedet får afslag, fordi deres indtægt er for lav, er det jo ikke ligefrem noget, ÆUG behøver bruge tid og kræfter på at brokke os over.

Lenada

Indlæg af Lenada » 14.11.2014 10:26:19

kære æug,
måske kan i ikke hjælpe med at besvare dette spørgsmål, men som jeg læser i denne tråd så fik Rattee sine dagpenge med til Tyskland. Hvordan kan det lade sig gøre, er det fordi hun fik de dimittend penge inden hun flyttede til Tyskland eller hvad? For jeg har fået at vide, at jeg ikke må få dimittend penge med til sverige, fordi jeg ikke har bopæl i DK?
Hvad hvis jeg flytter til DK i en måned inden endt uddannelse, bare for at få dimittend-dagpenge, og så efterfølgende flytter til sverige umiddelbart efter og tager dimittend-dagpenge med. Ville jeg kunne gøre det?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.11.2014 10:43:39

Ja, måske, men forhør dig med din a-kasse, om du overhovedet er berettiget, hvis du flytter til Danmark.

Der kan fx være regler for, at hvis du boede i udlandet, da du påbegyndte din uddannelse, så kan du ikke få dagpenge på demittendsats, hvis du efterfølgende flytter til Danmark. Det kan altså også have betydning, hvor du boede, da du påbegyndte din uddannelse, ligesom dit statsborgerskab. A-kassen kender reglerne og eksisterer faktisk for at rådgive dens medlemmer, så tag kontakt til den.

Besvar