udrejse når man har 2års opholdstilladelse

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
farah

udrejse når man har 2års opholdstilladelse

Indlæg af farah » 09.09.2013 12:56:04

Hej,

Jeg bor i Malmø og familiesammenført min mand hertil. Min mand har nu det svenske 2års opholdskort, og får den permanente om et år.

Min mand har været på besøg i hans hjemmeland flere gange. Og vi ved at han højst må opholde sig der i 3 måneder ellers mister han sit opholdskort.

Det er sådan at vi to rejser meget, pga. jobmuligheder og studie. Jeg er eksempelvis på felttur i hjemmelandet sammen med min mand.
Gør det noget at vi hele tiden rejser frem og tilbage? dvs. at vi har opholdt os 2½ måneder i udlandet og været tilbage i nogle måneder og så rejst igen i nogle i 2½ mnd.
Skal jeg fortælle det til Migrationverket? eller hvordan hænger det sammen?

Tak

skaanebo

Re: udrejse når man har 2års opholdstilladelse

Indlæg af skaanebo » 09.09.2013 18:56:33

Din mand har vel næppe et opholdskort udstedt efter EU-regler, men en svensk opholdstilladelse, som gælder i to år?

Og i så fald er der da intet om, at tilladelsen bortfalder eller mistes, hvis man er ude af Sverige i tre måneder.

Derimod kan det give problemer, hvis I er bortrejst i mere end 6 måneder på et år, i forhold til folkbokföring og skat.

farah

Re: udrejse når man har 2års opholdstilladelse

Indlæg af farah » 13.09.2013 11:23:52

Ja han har det svenske to-års.
Så er jeg lettet,
Tusind tak for svar.
:)

Besvar