Arbejde i Malmø

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
farah

Arbejde i Malmø

Indlæg af farah » 09.03.2013 21:22:13

Hej Alle sammen,

Mig og min kæreste Bor i Malmø, vi bor af min SU, og det er meget hårdt. Min kæreste har 2årig svenske opholdskort, og er arbejdssøgende og tilmeldt arbejdsformidlingen og har en arbejdsplan og det hele.

Vi kan bare ikke finde ham et job, og han har været arbejdsløs siden han ankom til Sverige. Vi ansøgte om socialhjælp og fik afslag, grunden at min SU er nok :s

Det er det bare overhoved ikke....

Hvordan kan en 30årig fyr uden uddannelse, engelsk eller Svensk sprog finde et job? Vi hører så tit om rengørings eller køkken jobs, hvordan får man sådan en? Nogen der kan hjælpe????
Det skal lige siges at vi er aktiv job søgende blandt andet på nettet og vi har sendt over 30 ansøgningen bare de sidste 40 dage, ikke en eneste svarer tilbage
Jeg håber der er nogen som kan hjælpe
Mange tak på forhånd

thore71

Re: Arbejde i Malmø

Indlæg af thore71 » 26.03.2013 12:24:38

Hej,

Hvis i finder en arbejdsgiver som vil ansætte din ægtefælle er der gode muligheder at få lavet en ordning hvor den svenske stat betaler en stor del af lønnen. Der er følgende muligheder, hør med arbejdsformidlingen:

Praktik i en virksomhed:
Normalt på fuld tid og max. 6 måneder. Hvis man ikke tidligere har haft en indtægt får man aktivitetsstöd, som udbetales af Försäkringskassan (arbejdsformidlingen sørger for dette). Beløbet er 223 kr. pr dag før skat - cirka 177 kr. pr dag efter skat og cirka 3.500 kr. efter skat pr. måned. Kan kombineres med at læse SFI (svensk for indvandre om aftenen)

Instegsjob:
Skal etableres senest 36 måneder efter bevilliget opholdsret/opholdstilstand. Man får løn og virksomheden får 80% af lønudgiften refunderet. Det er et krav, at man læser SFI ved siden af arbejdet. Det kan være både fuldtid og deltid. Instegsjob giver ikke efterfølgende dagpengeret (fra A-kasse).

Nystartsjob:
Højest 3 år efter bevilliget opholdsret/opholdstilstand. Arbejdsgiver får refunderet 2 gange arbejdsgiverafgiften - Exempel för person som fyllt 26 år vid årets ingång
Lön: 25 000 kr - Arbetsgivaravgift: 31,42 % vilket motsvarar 7 855 kr = Stöd: 15 710 kr (7 855 kr x 2). Giver efterfølgende dagpengeret (hvis man er medlem af A-kasse)

Alle 3 muligheder etableres gennem arbejdsformidlingen, som også kan hjælpe med at finde virksomheden. Det kan dog anbefales selv at være aktiv og opsøge alle mulige virksomheder og tilbyde sin arbejdskraft.

aida1

Indlæg af aida1 » 02.04.2013 10:37:46

hej! ikke at jeg har noget fantastisk opløftende at sige vil bare lige fortælle at vi står i samme situation og min mand kan altså engelsk men kan stadig INTET job finde,. han er også tilmeldt arbetsformedlingen og har lavet job plan.. han går til svensk undervisning og er godkendt til instegsjob osv.. selv med papirerne i hånden (instegsjob,nystartt osv) har det været nærmest umuligt at få en samtale i hus. han har søgt aktivt siden november 2012 det vil sige 5 måneder og generelt er holdningen at han skal lære svensk før de vil tage ham... ´han har heller intet svar fået tilbage på hvad han har sendt online og når han selv møder op er det tit som om de ikke engang forstår engelsk... suk.. ja nu ved jeg ikke hvor i bor, men malmø er i hvertfald ikke lige så international som kbh er.. det skulle man da ellers efterhånden tro så mange folk fra andre lande der bor her!!

Layoush

Indlæg af Layoush » 02.04.2013 14:35:49

Hej,

jeg tror, der er rigtig mange par, der oplever dette. Vi er også blandt disse par.
Som Thore71 skriver, har arbejdsformidlingen en udmærket ordning, hvor staten betaler en stor del af lønnen - men alligevel er det umuligt at finde job.
Min mand blev tilbudt noget, der hedder "jobcoaching" af en virksomhed, som skal godkendes af arbejdsformidlingen. De hjælper én med at skrive CV, personligt brev (som man faktisk skal sende med ansøgningen), og hvad man skal sige til jobsamtaler, og man får det faktisk øvet. De sender også ansøgninger ud til virksomheder, som de har kontakt med.
Min mand synes, han har lært meget af det og kan varmt anbefale dette - men tjaa han sidder stadig uden arbejde.

Det er ligesom, man skal have et stort netværk for det overhovedet er muligt at finde et job.

farah

Indlæg af farah » 10.04.2013 15:33:45

Jeg er så glad for at vi ikke står alene,
For det kan man godt føle man gør nogle gange

Held og lykke til jer alle sammen
det lyder fedt med jobcoaching, det skal vi undersøge

Tak for svar

Besvar