Spørgsmål om SKAT, a-kasse, kommune osv.

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Aren

Spørgsmål om SKAT, a-kasse, kommune osv.

Indlæg af Aren » 15.03.2013 13:12:31

Hej allesammen på Ægteskab Uden Grænser,

Jeg er en ung studerende, der lige nu er på SU for hjemmeboende og som også er medlem af en dansk a-kasse samt Danmark. Jeg og min kæreste går og snakker om, at flytte til Sverige og gifte os, men med det følger en overvældende masse spørgsmål, især når jeg ikke er så meget inde i tingene. Jeg vil gøre det så overskueligt for jer som jeg kan og links til flere informationer vil også være velkomne - jeg har allerede studeret nogle af mine spørgsmål, men behøver nogle tilbagemeldinger:

01) Jeg er studerende og får SU for hjemmeboende, denne går jeg ud fra, at jeg stadig modtager selvom jeg skulle være gift og bosiddende i Sverige (dog som udeboende), da jeg fortsætter min uddannelse i Danmark?

02) Jeg har lige meldt mig til en a-kasse, så jeg kan få dagpenge efter uddannelsen, hvis det ikke skulle være muligt at få job derefter - vil jeg stadigt kunne være medlem af denne? (Jeg har skrevet dem en mail i mellem tiden med samme spørgsmål).

03) Jeg har allerede en lille indkomst på honorarer, den fortsætter jeg bare med at betale SKAT af, som jeg hidtil har gjort, også selvom jeg er bosiddende i Sverige, da arbejdet er baseret i Danmark?

04) Jeg er jo medlem af kommunen - vil jeg ikke længere kunne være medlem af den, hvis jeg flytter udenlands?

05) Hvis jeg flytter til Sverige, vil jeg så kunne flytte hjem til Danmark igen og kan jeg eventuelt fortsætte med at betale for at være på diverse ventelister til boliger hos boligselskaberne her i Danmark, sådan at jeg ikke ryger helt bag i listen?

06) Bare sådan generelt, skulle jeg beslutte mig for at flytte hjem til Danmark en dag, vil jeg så kunne fungere som normal dansk statsborger? Jeg mener, jeg er vel stadig dansk statsborger selvom jeg flytter til Sverige?

07) Er der andre ting jeg bør være opmærksom på?

Jeg skal undskylde for at være noget af en ung grøn ært, men der dukker bare så mange spørgsmål op når man overvejer at bosætte og gifte sig i Sverige.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Spørgsmål om SKAT, a-kasse, kommune osv.

Indlæg af mh1 » 15.03.2013 14:30:37

1) Ja, SU får du uanset hvor i Verden du bor, når du er dansk statsborger og indskrevet i DK.
2) Ja, men ikke i ubegrænset tid efter uddannelse. OBS! Svenske a-kasser giver ikke dimittend-dagpenge.
3) 'Kildeskat' betyder at der beskattes ved kilden, så ja, du skal betale dansk skat af dansk indkomst.
4) Du er ikke 'medlem' af kommunen. Du har pligt til at framelde dig som udrejst, hvis du flytter udenlands for længere end 6 mdr. Du kan dog søge om dispensation herfra. Du bliver automatisk frameldt, når du melder dig til det svenske folkeregister.
5) Du kan betale til venteliste, uanset hvor i Verden du bor. Boligselskaber er jo privatejede.
6) Ja, med mindre du benytter dig af muligheden for at blive svensk efter mindst 2 års bopæl. Bliver du svensk, kan du også bare flytte til DK, lige så let som du nu kan flytte til Sverige.
7) Hvis grunden til at flytte til Sverige er at kæresten er ikke-EU-borger, så skal du måske også overveje pro-et-contra for at benytte EU-reglerne henholdsvis de svenske nationale regler. Klik RÅDGIVNING og læs FLYTTE TIL SVERIGE/EU-LAND.
mh
Rådgiver for ÆUG

Aren

Re: Spørgsmål om SKAT, a-kasse, kommune osv.

Indlæg af Aren » 18.03.2013 12:18:19

Men er der ikke noget med, at de gerne vil være sikre på, at jeg kan forsørge mig selv og min kæreste med 6000 om måneden? Jeg er jo "kun" en 23-årig studerende med en SU for hjemmeboende (2.800), som vel så bliver 5.700 når jeg bliver udeboende.

Men jeg vil også gerne være sikker på, at jeg ikke mister min a-kasse, de dagpenge jeg vil få efter uddannelsen, hvis jeg ikke skulle kunne finde job og at jeg stadig er på lige fod med alle andre danske borgere. Det jeg er mest bange for er, at jeg jo har fået tildelt rådgiver og psykolog, mens kommunen også er villige til at hjælpe mig med at finde noget ungdomsbolig, så vil jeg helst ikke miste alt den hjælp jeg får i Danmark når jeg vender tilbage igen efter 5 måneder.

Besvar