Adresseændring til Sverige

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
KaSka

Adresseændring til Sverige

Indlæg af KaSka » 12.02.2013 17:13:57

Hej alle i netværket,

Jeg har omtrent brugt vel noget nær 30-40 timer på at tygge mig igennem alskens information omkring reglerne for familiesammenføring under EU-reglerne, de Svenske regler, de Danske regler osv osv.

Min "plan" for min fremtid er lige så stille ved at falde på plads...

Jeg ved ikke om I andre har det som jeg... - det har jo nærmest været et studie i sig selv at blive klogere på regler og paragraffer. En whiteboard og et hav af posters har været i brug :lol: )

Uanset hvor meget jeg føler mig klædt på, så bliver der desværre ved med at dukke nye spørgsmål op.

Mine spørgsmål til jer venlige mennesker:

Jeg har familie i Sverige og har fået lov at bo hos dem indtil jeg finder min egen bolig i Malmø (jeg vil pendle til mit job i DK).
Mens jeg bor hos dem, vil jeg søge om opholdskort til min udenlandske kæreste efter de nationale svenske regler.

Når jeg skal flytte min folkeregisteradresse til Sverige har jeg set et sted, at jeg skal kunne fremvise en købs- eller lejekontrakt.
Er jeg misinformeret eller er dette korrekt?
Dette bliver jo en anelse svært da jeg jo skal flytte ind hos min familie? Hvad gør jeg?

------------------

På Migrationsverkets hjemmeside er der brugt en formulering som forvirrer mig en smule. I forhold til ansøgning om opholdskort til min kæreste står der, at der stilles krav om, at jeg kan forsørge min kæreste og har en "passende bolig" ...og så kommer sætningen: Försörjningskravet gäller inte dig som är medborgare i Sverige, annat EES-land eller Schweiz
Hører jeg ind under denne undtagelse - altså vil det sige, at der IKKE stilles krav til dette?? Jeg tænker at jeg er medborger i et EES-land, eller?

På forhånd - tusind tusind tak.

skaanebo

Re: Adresseændring til Sverige

Indlæg af skaanebo » 12.02.2013 17:25:51

Hvis du lejer et værelse hos din familie, skriver I naturligvis en lejekontrakt om "inneboende", og den skal du så medbringe på Skatteverket.

Hvis du bor gratis, fordi I er i nær familie med hinanden, tager du dit familiemedlem med på Skatteverket, som derved kan "intyga", at du kommer til at bo gratis hos din familie.

Og ja, du er EES-borger (EØS på dansk).

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.02.2013 21:11:05

:!: Du blander vist noget sammen, der ikke skal være blandet:

Du skriver at du vil "søge om opholdskort til min udenlandske kæreste efter de nationale svenske regler".

FOR DET FØRSTE: DU søger ikke om hverken opholdskort eller opholdstilladelse til din kæreste. Det er din kæreste, der skal søge om enten det ene eller det andet. DU skal bare være referent og invitere.

FOR DET ANDET: Din kæreste kan ENTEN søge om opholdskort efter EU-regler ELLER om opholdstilladelse efter svenske nationale regler. Man kan ikke søge om 'opholdskort efter nationale regler'.

FOR DET TREDJE: Har du og din kæreste boet sammen i ca. 18 måneder og bor I sammen nu? Ellers kan din kæreste IKKE få opholdskort efter EU-regler. Hvis I har tænkt jer at blive gift, er det noget andet.

Hvis ikke I har boet sammen (så vidt jeg husker har I ikke), og I ikke har tænkt jer at blive gift, så skal din kæreste søge om opholdsTILLADELSE efter nationale svenske regler, og det skal gøres fra hjemlandet. Man kan ikke komme på turistvisum og få lov at indgive ansøgning om familiesammenføring, og derefter vente i Sverige. Din kæreste kan søge online fra hjemlandet, og i heldigste fald få bevilget opholdstilladelsen efter ca. 3 måneders ventetid.
mh
Rådgiver for ÆUG

KaSka

Indlæg af KaSka » 15.02.2013 21:42:42

Hej begge,
Mange, mange tak for jeres svar.

mh - jeg havde (heldigvis) fanget de regler du beskriver. I mit indlæg roder jeg dog rundt i termerne som du skriver.
Det var rigtig fint med dit svar. Så fik jeg helt styr på det, tak :-)

Min kæreste og jeg er hverken gift og har heller ikke boet sammen i 18 måneder.

Såååå jeg flytter til Sverige, min kæreste søger om opholdstilladelse - - - og og og forhåbentlig får vi lov at bo sammen :-)

Rigtig god aften til jer begge

KaSka

Indlæg af KaSka » 17.02.2013 15:35:37

Hej MH og Skaanebo (eller andre),

Mon du/I har tid og lejlighed til at hjælpe mig med endnu et par spørgsmål.

Jeg ønsker at tage på Skatteverket i næste uge for at melde adresseflytning.

Jeg ved at jeg skal medbringe mit pas.
I foreslår, at jeg tager mit familiemedlem med på Skatteverket så han kan godkende at jeg bor gratis hos dem.

Tror I, at jeg på en eller anden måde kan undgå at ulejlige min familie med at tage med på Skatteverket? (der er temmelig langt og det skal foregå i dagtimerne)

Kan de skrive en fuldmagt eller på anden måde bekræfte at de giver mig lov at bo hos dem? - eller er den enste udvej en fridag og en køretur?

Et sted har jeg også læst, at jeg på Skatteverket skal medbringe et vielsesbevis. Jeg er ikke gift og har ingen børn.
Er det korrekt at jeg skal fremskaffe dette?

Og så til mit sidste spørgsmål.

Jeg har forstået det sådan, at jeg skal bestille et svensk ID-kort på Skatteverket. Er det det samme som et personbevis?

Så snart jeg er registreret i Sverige vil min kæreste som sagt ansøge om opholdstilladelse efter de nationale svenske regler.
Skal jeg bestille/ansøge om yderligere ID-kort/Personbevis?
Er det et og samme kort? Hvad er den rigtige term at anvende?

Håber at høre fra jer.

På forhånd mange tak, Karina

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 17.02.2013 19:31:15

Læs her - og brug så i øvrigt også øresunddirekt flittigt, du finder svar på næsten alt du kan finde på at spørge om mht. at flytte til og bo i Sverige:

http://www.oresunddirekt.dk/guides/at-f ... il-sverige

Og læs vejledningen her:
http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... /sverigeeu

Print gerne ud, så du kan strege under og læse flere gange.

NÅR du har fået dit svenske personnummer, skal du have udstedt et særligt personnummerbevis 'ändamål inbjudan', som din kæreste skal vedlægge sin ansøgning.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar