BIL - i Sverige/Danmark?? Et godt råd...
BIL - i Sverige/Danmark?? Et godt råd...
Hej Alle,
Jeg skal flytte til Sverige og bo i Malmø i 6-12 måneder.
Jeg har et job i Danmark som jeg skal køre til.
Jeg er i vildrede om, hvad jeg skal gøre med min "bilsituation"??
Jeg har en bil her i DK på nuværende tidspunkt.
For nemhedens skyld ville jeg jo aller helst beholde denne...
Jeg har læst mig frem til, at det er omstændigt og ikke mindst dyrt at omregistere bilen først til Sverige og så tilbage igen.
Er der nogen der ved hvordan jeg regner ud hvad det kommer til at koste?
Så vidt jeg kan se er jeg nødt til at omregistere bilen inden for en uge.
Er der nogen af jer der ude der har stået i samme situation som jeg og IKKE har omregisteret jeres bil???
Er der måske nogen der har kreative forslag / gode råd til en alternativ løsning??
Jeg glæder mig til at høre fra jer.
Venligste hilsener KaSka
Jeg skal flytte til Sverige og bo i Malmø i 6-12 måneder.
Jeg har et job i Danmark som jeg skal køre til.
Jeg er i vildrede om, hvad jeg skal gøre med min "bilsituation"??
Jeg har en bil her i DK på nuværende tidspunkt.
For nemhedens skyld ville jeg jo aller helst beholde denne...
Jeg har læst mig frem til, at det er omstændigt og ikke mindst dyrt at omregistere bilen først til Sverige og så tilbage igen.
Er der nogen der ved hvordan jeg regner ud hvad det kommer til at koste?
Så vidt jeg kan se er jeg nødt til at omregistere bilen inden for en uge.
Er der nogen af jer der ude der har stået i samme situation som jeg og IKKE har omregisteret jeres bil???
Er der måske nogen der har kreative forslag / gode råd til en alternativ løsning??
Jeg glæder mig til at høre fra jer.
Venligste hilsener KaSka
Re: BIL - i Sverige/Danmark?? Et godt råd...
Mht. ikke at omregistere den, skal du tænke dig om en ekstra gang, da din nuværende danske forsikring formodentlig ikke dækker, når du bor i Sverige, og en svensk forsikring formodentligt ikke vil dække en dansk indregisteret bil.
mvh DBS
mvh DBS
-
fundiver199
Forvent at 2 x omregistrering løber op i mindst 10.000 DKK pga. forskel i den måde, den danske registreringsafgift beregnes ved import og export, nummerpladegebyrer og synsafgifter. Og hertil kommer så udgifter til evt. reperationer for at få bilen gennem syn 2 gange. Så jeg ville nok overveje, om ikke jeg kunne klare mig uden bil i Sverige.
Eller alternativt sælge bilen i Danmark i privat handel, købe en anden i Sverige, og same-same når jeg flyttede tilbage igen. Så kan du også få råd til en bedre bil, medens du er i Sverige (ingen afgifter) og måske en med bedre brændstoføkonomi, hvilket ikke er uvæsentligt, når man skal køre så langt hver dag. Forsikring og ejerafgift er generelt også billigere i Sverige end i Danmark, hvilket heller ikke taler for at bo i Sverige og eje en dansk indregistreret bil.
Ulempen er selvfølgelig ulejligheden og at det kan være svært at købe og sælge til samme pris selv i privat handel. Og skal det ske gennem forhandler, ja så bliver det en dyr affære, da han jo ikke arbejder gratis.
Eller alternativt sælge bilen i Danmark i privat handel, købe en anden i Sverige, og same-same når jeg flyttede tilbage igen. Så kan du også få råd til en bedre bil, medens du er i Sverige (ingen afgifter) og måske en med bedre brændstoføkonomi, hvilket ikke er uvæsentligt, når man skal køre så langt hver dag. Forsikring og ejerafgift er generelt også billigere i Sverige end i Danmark, hvilket heller ikke taler for at bo i Sverige og eje en dansk indregistreret bil.
Ulempen er selvfølgelig ulejligheden og at det kan være svært at købe og sælge til samme pris selv i privat handel. Og skal det ske gennem forhandler, ja så bliver det en dyr affære, da han jo ikke arbejder gratis.
Hej DBS,
Tak for dit svar
Selvfølgelig skal tingene gøres "ordentligt" og uden at hverken sikkerhed eller regler skal omgås.
Tænkte bare om der kunne være en løsning jeg ikke selv havde kunne gennemskue
.
----------------------------------------------
Hej fundiver199,
Tusind tak for dit svar. Det var meget brugbart
Jeg tror du har ret i, at det må være løsningen - at sælge/købe og så sælge/købe igen igen
Ud fra det jeg selv er nået frem til i min søgning virker det som den "billigste" løsning...
Desværre. For det virker nu en aaaanelse bøvlet
Tak for din hjælp
Tak for dit svar
Selvfølgelig skal tingene gøres "ordentligt" og uden at hverken sikkerhed eller regler skal omgås.
Tænkte bare om der kunne være en løsning jeg ikke selv havde kunne gennemskue
----------------------------------------------
Hej fundiver199,
Tusind tak for dit svar. Det var meget brugbart
Jeg tror du har ret i, at det må være løsningen - at sælge/købe og så sælge/købe igen igen
Ud fra det jeg selv er nået frem til i min søgning virker det som den "billigste" løsning...
Desværre. For det virker nu en aaaanelse bøvlet
Tak for din hjælp
-
fundiver199
Det kommer vel også an på, hvilken bil det drejer sig om. Er det en ældre sag, så kan det næppe svare sig at slæbe den med til Sverige, bla. fordi den vil være let at sælge i privat handel. Men er det en nyere bil, som du gerne vil beholde, er udgifterne ved 2 x omregistrering måske lavere end udgifterne ved 2 x køb og salg. Der må nok en konkret beregning til for at afgøre, hvad der bedst kan svare sig.
Er det en næsten ny bil, som sælges væsentligt billigere i DK end i Sverige (fraregnet afgifter), kan det måske også svare sig at tage den med til Sverige, få den omregistreret til svenske plader og så sælge den i Sverige, når du flytter til Danmark. Så du skal nok også prøve at kigge lidt på de svenske brugtbilpriser og sammenligne dem med de danske ex. afgift.
Er det en næsten ny bil, som sælges væsentligt billigere i DK end i Sverige (fraregnet afgifter), kan det måske også svare sig at tage den med til Sverige, få den omregistreret til svenske plader og så sælge den i Sverige, når du flytter til Danmark. Så du skal nok også prøve at kigge lidt på de svenske brugtbilpriser og sammenligne dem med de danske ex. afgift.
Man kunne exportere bilen til sverige , så får man noget af afgiften tilbage , og så betale svensk afgift i Sverige .
Men en gammel go bil i sverige koster næsten ikke noget. kik på blocket.se
Men en gammel go bil i sverige koster næsten ikke noget. kik på blocket.se
Tusind tak for svarene
))
Jeg har regnet lidt på det og "dagens plan" (jeg skriver dagens fordi den kan ændre sig hurtigt
) er at jeg lader min danske bil stå indregistreret et tørt sted i DK og så må jeg købe en billig bil i Sverige og så sælge den igen når jeg flytter tilbage... Tror på den lange bane, at det er billigst 
(Det er en lille Aygo jeg har så den koster næsten igenting i grøn afgift)
Tak igen, igen, igen
Jeg har regnet lidt på det og "dagens plan" (jeg skriver dagens fordi den kan ændre sig hurtigt
(Det er en lille Aygo jeg har så den koster næsten igenting i grøn afgift)
Tak igen, igen, igen
Bare til almen orientering, så er der ingen registreringsafgift på biler ældre end et år gamle i Sverige.
Vedr. forsikring af dansk bil når du flytter til Sverige så er det ikke helt rigtigt at forsikringen ikke gælder.
Jeg har haft en del diskussioner og fået breve fra Codan omkring dette og konklusionen er:
Ansvarsforsikringen gælder, redningshjælpen gælder ikke, kaskoforsikringen blev, i mit tilfælde, opsagt af CODAN.
Måske havde man kunnet lave en forudgående aftale om at det forsat skulle være gældende.
Så i mit tilfælde var det praktiskt at stadig kunne bruge min danske bil i Sverige indtil jeg havde købt en i Sverige. Som reglerne er så skal man nog omregistrere den danske bil men jeg ville ikke have nogle som helst betænkeligheder ved at blive ved med at køre i en dansk registreret bil, den er jo stadig lovligt forsikret.
Men man skal acceptere at det nok er svært at beholde kaskoforsikringen på bilen
Jeg har haft en del diskussioner og fået breve fra Codan omkring dette og konklusionen er:
Ansvarsforsikringen gælder, redningshjælpen gælder ikke, kaskoforsikringen blev, i mit tilfælde, opsagt af CODAN.
Måske havde man kunnet lave en forudgående aftale om at det forsat skulle være gældende.
Så i mit tilfælde var det praktiskt at stadig kunne bruge min danske bil i Sverige indtil jeg havde købt en i Sverige. Som reglerne er så skal man nog omregistrere den danske bil men jeg ville ikke have nogle som helst betænkeligheder ved at blive ved med at køre i en dansk registreret bil, den er jo stadig lovligt forsikret.
Men man skal acceptere at det nok er svært at beholde kaskoforsikringen på bilen
Hej Thore,
Det var helt nye meldinger... Det var mystisk
Tænk det skal være så kompliceret bare med e bil
Jeg kan forstå at du har Codan forsikring...
Jeg tror jeg må ringe til mit forsikringsselskab og få dem til at undersøge dette til bunds.
Indtil jeg får købt en svensk bil har jeg lige præcis "et problem" hvis tingene ser ud som jeg først troede.
Det jeg læser er, at dit forsikringsselskab ville dække ansvar (ikke kasko) på din dansk indregistrerede bil mens du havde adresse i Sverige?! Mon det er rigtigt forstået...?
Tak for dit svar og rigtig god dag.
Karina
Det var helt nye meldinger... Det var mystisk
Tænk det skal være så kompliceret bare med e bil
Jeg kan forstå at du har Codan forsikring...
Jeg tror jeg må ringe til mit forsikringsselskab og få dem til at undersøge dette til bunds.
Indtil jeg får købt en svensk bil har jeg lige præcis "et problem" hvis tingene ser ud som jeg først troede.
Det jeg læser er, at dit forsikringsselskab ville dække ansvar (ikke kasko) på din dansk indregistrerede bil mens du havde adresse i Sverige?! Mon det er rigtigt forstået...?
Tak for dit svar og rigtig god dag.
Karina
-
fundiver199
Jeg synes, den plan, du har lagt, lyder fornuftig, især hvis opholdet kun skal vare i cirka 6 måneder. Det vil være sundest for din bil, hvis der bliver kørt lidt i den en gang imellem. Biler kan ikke lide at stå stille i ½ år, da der kommer fugt i elektronikken og kondensvand i olien mange andre ting, som de ikke har godt af.
Og spørgsmålet er, hvor meget du kan spare ved at afmelde bilen i ½ år, da du så skal betale nummerpladeafgift og gennem et syn, når du tilmelder den igen. Så jeg ville nok bare lade den forblive indregisteret og lade nogle tøffe lidt rundt i den en gang imellem. Ikke nødvendigvis mange tusinde kilometer, men f.eks. en tur hver weekend. Eller du kan selv gøre dette, hvis I besøger venner og familie i Danmark i weekenden.
Og spørgsmålet er, hvor meget du kan spare ved at afmelde bilen i ½ år, da du så skal betale nummerpladeafgift og gennem et syn, når du tilmelder den igen. Så jeg ville nok bare lade den forblive indregisteret og lade nogle tøffe lidt rundt i den en gang imellem. Ikke nødvendigvis mange tusinde kilometer, men f.eks. en tur hver weekend. Eller du kan selv gøre dette, hvis I besøger venner og familie i Danmark i weekenden.
Ja, det er rigtigt at ansvarsforsikringen stadig var gældende alligevel om jeg havde fast bopæl i Sverige. Det fik jeg også på skrift fra CODAN.
Hvad endte du op med at gøre med din danske bil?
Hvad endte du op med at gøre med din danske bil?