Hjælp

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

mesta11

Hjælp

Indlæg af mesta11 » 03.01.2013 15:53:02

Min kæreste og jeg har været sammen i ca 1 år nu, og her sidst på året skal han i militæret.. Det skal lige siges at han er Tyrker, og skal derfor i militæret i 15 mdr..
Jeg er selv 23 år, men han er en smule yngre via hans visum end hvad han egentlig er..
Hans visum siger at han er fra 1993, men er egentlig fra 1991..
Når han er færdig med hans militær tid, vil jeg rigtig gerne have ham med til danmark, hvilket er en helt umulighed, da han ikke er fyldt 24 år på det tidspunkt..
Derfor har vi valgt Sverige.. !! :)

Er der nogle herinde som kan forklare mig helt præcist måden på hvordan det hele skal gøre?
Jeg skal vel til sverige og bo inden han ankommer ? ..
Hvor skal der søges, hvem skal søge? og hvad skal der stilles i sikkerhed? ..
Håber meget på jeres hjælp!!

loca

Re: Hjælp

Indlæg af loca » 03.01.2013 16:02:53

Hejsa :)

Må jeg spørger om din mand er i DK hos dig nu? Min mand er nemlig også tyrker og fra 1991 og har ikke været i militæret endnu! Vi bor lige nu i Sverige og han skal også i militæret i 2013 hvis han altså er i Tyrkiet. Men han tager til ambassaden i Sverige og får det udsat pga han bor heroppe!!

Mvh

Loca

Ps. Overlader lige alle reglerne til de kloge hoveder her på siden så jeg ikke fortæller dig noget forkert :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.01.2013 16:26:02

Hvis din kæreste har noget bevis på at han egentlig er født i 1991 - og altså er ÆLDRE end det, han har papir på - så kan han få korrigeret sin alder ved at åbne en sag for retten.

Det vil koste noget, men der er masser af folk i Tyrkiet, som gør det, fordi deres forældre har været lidt sene til at få registreret deres fødsel. Min mand har gået i klasse med nogle, der på papiret var 10 år, men som var 170 cm høje, havde skægvækst og dybe stemmer. Han havde en studiekammerat på jura, som fik at vide af sine undervisere at han hellere måtte se at få rettet sin alder, før han afsluttede studiet, fordi han ellers ikke ville kunne få arbejde - hans papirer viste nemlig, at han kun ville være 17 (i virkeligheden var han ca. 22) når han blev færdig, og for at kunne blive dommer-, advokat- eller politifuldmægtig skulle han mindst være 18. Der er også en del kvinder, som får sig gjort nogle år yngre, når de skal giftes :wink:

Du og din kæreste kan kigge her for at finde ud af, hvordan han skal gøre:
http://www.uzmantv.com/konu/yas-duzeltme-davasi

Det KAN være at det er en lettere løsning at få korrigeret alderen, end flytning til Sverige - og der er jo god tid til at finde ud af hvad I skal, når han skal aftjene sin værnepligt først under alle omstændigheder.

Med hensyn til at forberede dig på Sverige, så klik på RÅDGIVNING øverst på siden her, og så på FLYTTE TIL SVERIGE/EU-LAND. Der får du en fin vejledning.
mh
Rådgiver for ÆUG

mesta11

Indlæg af mesta11 » 03.01.2013 21:59:47

Tak for de hurtige svar :)
Min kæreste bor ikke hos mig i Danmark nu .. Jeg bor i Tyrkiet sammen med ham ..
Planen er , at imens han er i Militæret fra ca sep/okt, så flytter jeg tilbage til Danmark, og derefter skal de store planer så igang.. :)
Har spurgt ham, om han har nogle dokumenter på at han er fra 1991, og det har han desværre ikke.. Så det med at få det ændret er desværre ikke en løsning for os, selvom det bestemt havde været meget nemmere..!! :)
Hvis det nu er sådan at vi vælger at flytte til Sverige.. Skal jeg så ikke bo der en via tid inden det er at han kan komme dertil.. ?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.01.2013 22:13:14

Hvis din kærestes forældre kan bekræfte, at han er de to år ældre, kan det også bruges. Han kan også få en lægeerklæring (alder kan bevises ved røntgen og undersøgelse af tænderne). Det er ikke noget stort og farligt, og når han begynder at blive gammel vil han måske gerne kunne få på pension med sin rigtige alder!

Hvis du vælger Sverigesløsningen, så behøver du ikke flytte, før din kæreste kommer til DK. Men I skal være gift, før I kan bruge EU-reglerne.

Hvis du har alt klart til flytning (særligt lejebolig på hånden, pendlerjob i DK eller job i Sverige), så kan du invitere ham på besøg til DK på et 90-dages Schengenvisum, og han skal så sørge for at medbringe papirer så I kan blive gift. Dernæst kan han hjælpe dig med flytningen til Sverige. Når du så er flyttet ind, går du hen og får dig folkeregistreret, og når du har dit svenske personnummer, går I videre til ansøgning om opholdskort til din nu ægtefælle.

Hvis I vil bruge de svenske regler, skal du flytte i forvejen og så kan han ansøge mens han er i Tyrkiet og komme, når han får tilladelsen. Ved svenske regler kan I søge blot som kærester.
mh
Rådgiver for ÆUG

mesta11

Indlæg af mesta11 » 03.01.2013 22:24:51

dvs hvis vi vælger at bruge de svenske regler, så skal jeg flytte til sverige i f.eks 1 måned, imens han er i Tyrkiet, og så kan vi søge opholdstilladelse til ham igennem sverige, uden vi er gift ?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.01.2013 22:32:39

Hvis I bruger de svenske regler, så skal du have været i Sverige så længe, at du har fået dit svenske personnummer.

Din kæreste kan ansøge online fra Tyrkiet (som reglerne er nu, og det bliver næppe lavet om), men må så ikke komme, før hans ansøgning er godkendt.

Det kan tage nogle måneder. Du kan jo derimod godt rejse et smut ned til ham, hvis ventetiden bliver for lang.
mh
Rådgiver for ÆUG

mesta11

Indlæg af mesta11 » 05.01.2013 19:32:14

Hvor lang tid kan der gå inden jeg får det svenske person nummer ? ..

Og hvor lang tid går der inden kæresten kan få svar på om han kan komme op til mig ? ..
Vil de svenske myndigheder ikke se mærkeligt på, at jeg ikke har besøgt kæresten i 15 mdr, men det kan jeg desværre ikke, da han er i militæret..
Stilles der slet ingen regler for min kæreste når han skal til sverige? ..
sygeforsikringer, penge eller noget som helst ? ..

Endnu engang tak for de fantastiske svar som man får herinde.. :)

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.01.2013 21:04:08

Der går sædvanligvis ikke særlig lang tid, før en nordisk statsborger får sit personnummer. Du skal dog sørge for at erklære, at du har tænkt dig at blive i Sverige i mere end et år, ellers kan du komme ud for at du ikke kan få det (du er nemlig først forpligtet til at folkeregistrere dig, når du har boet i Sverige et år, men du har RET til at gøre det før).

On-line ansøgninger (altså din kærestes) skulle kunne afgøres på ca. 3 mdr.

Hvis I kan bevise at I har opretholdt jeres forhold - med mails, rigtige breve, sms osv. - så vil det være tilstrækkeligt. Forklaringen på at I ikke har kunnet se hinanden i de 15 mdr. er jo åbenlys, og I har mødtes i det virkelige liv før.

Hvis din kæreste HAR fået opholdstilladelse efter svenske regler, så skal han i princippet bare have passet med visumet, en enkeltbillet, og så helst lidt lommepenge på sig (fx ca. 100 euro), når han tjekker ind i lufthavnen.
MEN
1) den svenske sygesikring dækker ham jo først, når han er kommet til Sverige og er blevet folkeregistreret, og den er ikke en rejseforsikring, så køb en rigtig rejseforsikring, fx til 14 dage.
2) som regel er en returbillet lige så billig som en enkelt, så køb en retur.
mh
Rådgiver for ÆUG

mesta11

Indlæg af mesta11 » 05.01.2013 21:36:52

okay .. Tak for svaret.. :)
opridser lige for at jeg har det hele med..

Jeg flytter til sverige, imens han er i militæret.. Og bor der og får lavet alle papirerne på mig, så jeg får et svensk person nummer..
Så sender jeg en online ansøgning derefter for at få ham til sverige..
Kan jeg sende en ansøgning imens han er i militæret, som så først træder ikræft når han er færdig? ..
Han får svar indenfor 3 mdr om han kan komme til sverige op til mig.. Hvor længe kan han være der ? .. hvor mange dage? og skal han rejse tilbage igen?
Vi skal selvfølgelig når han kommer til sverige ansøge om permanemt opholdstilladelse til ham, og have hans forsikringer heroppe.. hvor foregår det?
Så når han kommer i lufthavnen og har fået hans visum, så medbringer han kun pas, visum, billet og nogle lommepenge svarende til ca. 100 Euro, og kan så derefter rejse til sverige? ..

Endnu engang tak for svaret.. :)

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 06.01.2013 08:37:48

DU kan ikke sende en online-ansøgning for din kæreste.

Den, som vil familiesammenføres, skal SELV indsende ansøgningen og det gælder uanset, om man sender en papiransøgning eller gør det online.

Prøv at læse på siden her, hvor fremgangsmåden er forklaret:
http://www.migrationsverket.se/info/3421.html

Der står, at han formodentlig inden for 3 mdr. vil få en tid til interview på nærmeste svenske repræsentation, så han skal ikke søge i FOR god tid, for så kan han jo ikke komme til interviewet.

Når han ansøger om FAMILIESAMMENFØRING, så vil en godkendelse af det betyde, at han får et visum til at rejse til Sverige, og så kan gå hen og blive registreret som boende i Sverige, når han kommer. Som regel gives der i første omgang en 2-årig opholdstilladelse, som man så efter de 2 år kan forlænge til en varig.
mh
Rådgiver for ÆUG

mesta11

Indlæg af mesta11 » 07.01.2013 20:36:12

Kan ikke takke nok for svarene.. :)
prøver lige en gang til, for at se om jeg har det hele med.. :D

Jeg flytter til Sverige, får bolig, arbejde.. og søger om et cpr nummer..
Når jeg har modtaget det, sender min kæreste fra tyrkiet en online ansøgning om opholdstilladelse i Sverige hos mig..
Han vil så få et svar tilbage på en dato hvor han skal møde op på det svenske kontor..
Der vil der højst sandynligt blive givet et 2 års opholdstilladelse..

Er det korrekt? :)

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.01.2013 22:28:10

Jep. Han kan enten komme til interview i Ankara eller i Istanbul.

Du kan sende disse link til din kæreste:
http://www.swedenabroad.com/tr-TR/Embas ... u-Hizmeti/

http://www.swedenabroad.com/tr-TR/Embassies/Ankara/
mh
Rådgiver for ÆUG

mesta11

Indlæg af mesta11 » 07.01.2013 22:45:13

Tusind tak for alle svarene.. :)
Det er helt fantastisk at have sådan en side som denne, hvor man kan spørge om alt fra himmel til jord.. :)

Lige et ekstra spørgsmål :)
Min kæreste er bekymret for om det har nogen indfyldelse på at han aldrig har søgt om visum før.. Han mener jo at vi skal søge en her fra danmark nu .. Hvor jeg syntes det vil være en meget dårlig ide, fordi vi vil få et klart nej, da jeg hverken har økonomien i orden, + at jeg er i tyrkiet hos ham..
SKal bare lige være sikker på at det ikke forværrer vores chancer.. ? :)

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.01.2013 16:28:14

Det vigtige i forhold til en ansøgning om familiesammenføring er, at parterne KENDER hinanden og frivilligt har besluttet sig for at leve sammen, altså at der ikke kan være mistanke om et pro-forma forhold.

Det har ikke nogen betydning, om din kæreste har haft visum før, når det er fs han skal søge om. Så er det vigtigt, at I kan bevise jeres forhold, ved sms, mail, breve, fotos og hvis du har haft opholdstilladelse i Tyrkiet, så ved at dokumentere din (eller jeres fælles) bopæl.

Hvis du bare er kommet og gået på visumfri ophold, så er det også ok, når bare der er noget der beviser at I har et længerevarende forhold.

Selv om Sverige accepterer 'kæresteforhold', så betyder det jo ikke at en tyrkisk/anden udenlandsk 'kæreste' til en dansk pige, som har været på en 7 eller 14 dages ferie i juli måned og har mødt 'sit livs kærlighed', fluks kan få fs i Sverige fordi pigen bosætter sig der i august samme år. Men holder de sammen et års tid som I har gjort, så går det.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar