Opholdtilladelse uden cpr nr

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Zeko24

Opholdtilladelse uden cpr nr

Indlæg af Zeko24 » 03.12.2012 23:35:38

Jeg alle, jeg har flere dage læst en masse gode ting here, og vil nu gøre brug af dette til mig selv med et par spørgsmål.

1 )
Jeg flyttede til sverige 2011, min kone er flyttet i april 2012 efter vi blev gift her. Hun er fra tyrkiet og fik 5 års opholdtiladelse. Da vi søgte svensk cpr nr til hende, fik vi afslag , grundet de vil se opholdstilstandskort, selv om hun har opholdstilladelse, nå men vi har søgt igen .
Spørgsmål 1 , hvis det nu sku være hun ik når og får den inden fødslen som er efter 4 mdr hvor meget skal vi så betale for fødslen, hun har opholdstilladelse og eu sygesikring som jeg fik fra min gamle kommune i dk.

Spørgsmål 2 )
Kan man få børnepenge selvom min kone får afslag anden gang. Og hvordan søger man hvor hende, ved intet noget det. Hva får man osv.

Det sidste er jeg har hørt rundt omkring, ved ik hvor meget rigtigt det er. At man får en engangs hjælp (ydelse) efter fødslen , fordi barnet bliver født i sverige.

Venter glædeligt på at læse kommentarerne, på forhånd tak!

Besvar