Hej Alle.
Vi har fået familiesamførsel i sverige min mand og jeg. - Men hvordan foregår det med at komme til lægen i sverige.
Jeg har brugt min egen læge på grund af grænsegængersygesikring. - Men hvordan forholder min mand sig ? - Hvor finder vi en læge og hvad kræves det af ham at gå til lægen ? - Altså hvad skal han vise ?
På forhånd tak.
læge i malmø
Re: læge i malmø
Tillykke til jer og velkommen til Sverige.
Du kan frit vælge mellem læge i både DK og SE og kan altså benytte begge steder. I Sverige kan du frit vælge hvilken vårdcentral, som du vil benytte. Der ligger givetvis en i dit lokal område. Typisk hedder de vårdcentral Kirseberg, vårdcentral Husie, vårdcentral Lindeborg m.m.
Du kan henvende dig til vårdcentralen og blive registreret der, såfremt du ønsker at benytte den samme vårdcentral hver gang.
Det samme gør sig gældende for din mand. Han skal have svensk cpr.nr og svensk ID kort
Du kan frit vælge mellem læge i både DK og SE og kan altså benytte begge steder. I Sverige kan du frit vælge hvilken vårdcentral, som du vil benytte. Der ligger givetvis en i dit lokal område. Typisk hedder de vårdcentral Kirseberg, vårdcentral Husie, vårdcentral Lindeborg m.m.
Du kan henvende dig til vårdcentralen og blive registreret der, såfremt du ønsker at benytte den samme vårdcentral hver gang.
Det samme gør sig gældende for din mand. Han skal have svensk cpr.nr og svensk ID kort
Hej Gitte.
Mange tak, jeg vil prøve at finde ud af hvad for en central der ligger nærmest.
Han har fået cpr nr og id kortet er bestilt, men vi har ikke modtaget det endnu
)
Men skal man afleverer sit idkort for at få tid til lægen ? - Eller skal han bare bruge sit cpr nr for nu ?
Mange tak, jeg vil prøve at finde ud af hvad for en central der ligger nærmest.
Han har fået cpr nr og id kortet er bestilt, men vi har ikke modtaget det endnu
Men skal man afleverer sit idkort for at få tid til lægen ? - Eller skal han bare bruge sit cpr nr for nu ?
Tidsbestilling foregår ved, at man oplyser sit svenske personnummer (svenskerne forstår i øvrigt ikke forkortelsen cpr! Det hedder bare personnummer på svensk).
Når man så møder op hos lægen, skal man forevise noget legitimation.
Når man så møder op hos lægen, skal man forevise noget legitimation.
Hej Skaanebo.
Ok tak.
Kan man gå ud fra han er dækket af svensk sygesikring når han er godkendt til idkort. - Altså vi skal ikke til at have penge op af lommen. ?
Tak for hurtige svar :O)
Ok tak.
Kan man gå ud fra han er dækket af svensk sygesikring når han er godkendt til idkort. - Altså vi skal ikke til at have penge op af lommen. ?
Tak for hurtige svar :O)
Ja, helt gratis er det nu ikke. I Sverige er der en vis brugerbetaling på lægekonsultation