Permanent oph.tilladelse i Sverige

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Emel

Permanent oph.tilladelse i Sverige

Indlæg af Emel » 30.10.2012 03:48:30

Hej allesammen..

Jeg har et par sp. om permanent opholdstilladelse i Sverige.

Jeg mener at ha læst tidligere at hvis man har boet i Sverige i 2 år sammen så kan man søge permanent oph. efter svenske nationale regler, er dette rigtigt?

Vi har nemlig besluttet os for at vente til min mand bliver svensk statsborger før vi vender tilbage til Dk.
Så hvis det passer at vi kan søge efter 2 år, så kan vi allerede søge her til februar (2013).
Vi skal selvfølgelig nok smutte forbi migrationsverket når vi nærmer os februar for at forhøre os om hvilken oplysninger de kan/skal ha brug for,, men det ville være rart hvis der var nogen herinde der kunne bekræfte at det ka lade sig gøre :))

Og hvis det er muligt at vi søger efter svenske nationale regler vil min mand stadig kunne søge svensk statsborgerskab februar 2016, eller er det først muligt 2018?...

Jeg er selv dansk statsborger.. arbejder i Dk men bor i Sverige.. Jeg flyttede til Sverige med min mand (han er ikke eu-borger) jan. 2011 hvor vi søgte efter eu-regler januar 2011 (han fik opholdskort februar 2011-februar 2016)

Tak på forhånd..

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Permanent oph.tilladelse i Sverige

Indlæg af mh1 » 30.10.2012 06:59:19

Ja, det er rigtigt, og de 5 år din ægtefælle skal have boet i Sverige for at kunne søge om svensk statsborgerskab tælles fra den første opholdstilladelse. Det er lige meget, om den første var EU- og den anden efter svenske regler.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar