Hun nævnte også at hun kunne se at min kone havde et opholdskort og at der da ikke var var nogen fare for ikke at have en upphållstilstand , og implicit, hvorfor det var så vigtigt...
Mit spørgsmål lyder så til jer. Kan vi forlange at de tager en beslutning , når vi har ventet i 10+ måneder og kan det være rigtig at hun skal blande vores opholdskort ind i den her sag?
Det må da være vores ret at kunne søge begge ting, hvis man kan?
Hvordan synes i at vi skal forholde os / deale med situationen?
Det andet spørgsmål:
Vi søger om opholdstilstand og har planer om at blive i Sverige til at min kone får svensk pas. Vi ved at man kan søge om permanent opholdstilstand efter 2 år og statsborgerskab efter 5 år i Sverige efter nationale regler. Vi mener at de tæller fra dagen man har fået et ja til opholdstilstand? eller er det fra datoen man har ansøgt som der tæller med?
De skriver sådan her på migrationsverkets hjemmeside, og jeg bliver lidt i tvivl:
http://www.migrationsverket.se/info/499.html
All tid räknas inte
Om du hade permanent uppehållstillstånd (PUT) eller uppehållstillstånd för bosättning (UT) redan när du reste in i Sverige, får du räkna tiden från den dag du kom hit. Annars räknas tiden från den dag du lämnade in din ansökan om uppehållstillstånd och fick ja. Om du först fick nej och sedan lämnade in en ny ansökan, räknas tiden från den dag du fick ja.
Håber der er nogen der kan hjælpe. Ha en dejlig dag.