Livet i Malmø

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
HogP

Livet i Malmø

Indlæg af HogP » 29.09.2012 16:52:39

Kære ÆUG

Noget at lave i Malmø:
Min mand har det rigtig svært med ikke at kunne foretage sig noget. Ved I om det evt. er muligt for ham at tage kørekort her i Sverige - når vi har indgivet ansøgningen under de svenske regler? Hvad laver jeres ægtefælle??
- Hvornår mødes ÆUG igen?

Ansøgningsprocessen:
- Er her andre der har søgt under de svenske regler uden et EU-opholdskort, hvor jeres ægtefælle har haft et gyldigt turistvisum til fx DK?

- Må min mand komme med på familiebesøg i DK når vi venter på afgørelsen i Sverige og når besøgsvisumet er udløbet?

- Da jeg er studerende og pt. kun har min SU som indkomst, fik vi at vide at vi ikke kunne søge under EU-reglerne. Ville I prøve alligevel? Jeg er jobsøgende.

Mvh. Pernille

skaanebo

Re: Livet i Malmø

Indlæg af skaanebo » 29.09.2012 17:09:14

Nej, din mand må ikke rejse til Danmark, når han ikke er i besiddelse af gyldigt visum eller opholdskort/opholdstilladelse.

Om du har økonomi til at komme under EU-reglerne afhænger jo af en konkret vurdering, hvor man fx også ser på, hvilke faste udgifter I har. Og ellers kunne din familie måske stille dig et lån, som kan fungere som garanti for, at I ikke kommer til at blive en byrde for de sociale myndigheder.

HogP

Indlæg af HogP » 29.09.2012 22:04:58

Okay og han kan vel heller ikke tage kørekort uden et svensk personnummer :(

Jeg spurgte damen om 100.000 kroner på en opsparingskonto kunne være nok og det svarede hun nej til. Kan man få en underskrift om bindende forsørgelsespligt fra et familiemedlem?

Mvh. Pernille

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 29.09.2012 22:08:34

Det lyder underligt, at damen sagde, at 100.000 kr. på en bankkonto ikke skulle være tilstrækkeligt, for det er der flere fortilfælde, hvor det har vist sig at være.

Og ja, ellers kan du få en skriftlig garanti fra fx dine forældre om, at de vil støtte jer økonomisk.

Besvar