Kan det 8 år i DK tælle´s med vis men flytter til sverige

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
azizi

Indlæg af azizi » 17.09.2012 15:45:54

Kære allesammen

Jeg har uden held forsøgt at finde svar på mit spørgsmål - så jeg håber, at en af jer kan hjælpe mig videre - meget gerne med henvisning til regler, lovtekst eller andet.

Jeg er dansk statsborger, arbejder i DK og har hvert gift siden 2004 med en marokkansk statsborger vi har to dejlige børn sammen og vi bor I dk .
Min kone er (fra marokko ) og kan ikke få permanent opholdstilladelse der hun ikke har haft arbeje eller en vidergårdne uddan sidste 3 år.for hun har gået i skole for at lære dansk men det er ikke nok .
Nu har vi beslutet os for at flytte til sverige og starte et nyt liv.ER der nogle regler vis men har boet I Denmark de sisdte 8 år at det måske tælle´s med når med skal søge om opholdstilladelse Eller er der andre regler forbindelse med flytning .

Nogen som ved noget eller har erfaringer ?
azizi

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Kan det 8 år i DK tælle´s med vis men flytter til sverig

Indlæg af mh1 » 17.09.2012 16:21:50

Når du er dansk statsborger og I har boet sammen i mere end to år, før I flytter til Sverige, så kan din ægtefælle søge om permanent ophold efter SVENSKE nationale regler med det samme.

Se: http://www.migrationsverket.se/info/3418.html
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 17.09.2012 22:55:50

Bemærk dog at din kone skal søge, mens hun stadig bor i Danmark, og at du selv skal være i besiddelse af et svensk personnummer forinden, så I vil reelt skulle leve adskilt i en periode.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.09.2012 06:47:01

Så måske er det lige i jeres situation smartere at starte med at søge opholdskort efter EU-reglerne til din kone, og så søge efter de svenske regler, når hun har fået den udstedt og har været mindst ½ år i Sverige. Så kan hun nemlig få lov at være i Sverige, medens den nationale ansøgning bliver behandlet. Og dermed vil hun efter godt et år i Sverige kunne stå med en permanent svensk opholdstilladelse i hånden, fordi I allerede har boet sammen i mere end 2 år.

Noget andet er så, hvordan svenskerne har tænkt sig at kontrollere, at en person befinder sig i Danmark, hvor vedkommende bor fuldt lovligt, og ikke i Sverige. Det er jo ikke nemt, så kravet om, at man først må indrejse i Sverige, når ansøgningen er godkendt, må siges at være temmelig illusorisk, når det drejer sig om personer, der i forvejen bor i andre schengenlande.

Så i praksis betyder det måske ikke meget andet end, at din kone er nødt til at bevare en dansk adresse, som afgørelsen kan sendes til, eksempelvis hos dine forældre. Og man kunne måske også overveje at spørge Migrationsverket på en pæn måde, om de virkelig mener det der med ikke at måtte indrejse i Sverige under sagens behandling, når det drejer sig om personer, der i forvejen bor i et andet schengenland.

Men ellers må man jo sige, at det netop er en situation som denne, at EU-reglerne er lavet til. Så derfor er det mest regulære selvfølgelig at søge efter dem, i hvert fald til en start.

Besvar