ang.boligopsigelse

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
selina

ang.boligopsigelse

Indlæg af selina » 11.01.2012 22:46:06

jeg og min mand er på socialbidrag i sverige vi har 3 börn...og nu skal vi flytte tibage til danmark d. 1 februar, da vi får nöglen til vores lejlighed den dato.
det gik hurtigt med lejlighed i dk.
Jeg skal opsige min lejlighed i sverige på mandag, der er 3 måneders opsigelse hos mkb.
men jeg skaL stadig betale husleje indtil der er en lejer klar til den, eller 3 måneders husleje. spørgsmålet er, får jeg stadig boligstøtte for lejligheden?
og kan jeg stadig få socialbidrag??

da vi også skal söge kontanthjälp i dk efter flytningen, hvordan fungere systemet i sådan situation. kan man også söge boligstötte i danmark eller hvordan. har virkelig brug for rådgivning er hel forvirret...uden indkomst kan man ikke betale 2 husleje det er virkelig besvärligt.

skaanebo

Re: ang.boligopsigelse

Indlæg af skaanebo » 12.01.2012 07:41:30

Det er helt normalt med 3 måneders opsigelsesvarsel.

Hvis du først opsiger jeres bolig hos mkb i morgen, hænger I derfor på jeres husleje i Sverige indtil udgangen af april måned. Det er derfor ikke smart, at I har accepteret en bolig i DK fra 1. februar. I kan sige til mkb, at I ønsker en hurtigere overtagelse af lejemålet end 1. maj, men MKB er ikke forpligtet til at udvise noget hensyn til en tidligere indflytningsdato. En anden ting, I kan forsøge, er at fremleje jeres bolig i de tre måneder, hvor I hænger på huslejen. Husk i så fald at MKB først skal godkende, at I fremlejer boligen.

I kan kun modtage socialhjælp, boligstøtte og lignende i det land, hvor I bor. Så flytter I til Dk, får I ingen indtægter fra Sverige, men skal altså stadig betale husleje indtil april.

fundiver199

Re: ang.boligopsigelse

Indlæg af fundiver199 » 12.01.2012 08:40:24

Ja Danmark har også en ordning med boligstøtte:

https://www.borger.dk/selvbetjening/sid ... sbid=56527

Omkring dobbelt husleje vil jeg sige, at hvis I ikke har pengene til at betale begge steder, så betal den nye lejlighed. Og så må I jo ordne jeres evt. mellemværende med MKB, når I har råd til det. I har vel også betalt et depositum til MKB, så nogle af pengene kan måske trækkes fra det, hvis I står tilbage med en huslejegæld til MKB. Det afhænger dog af, hvor mange penge de skal bruge på at sætte lejligheden i stand efter jer, samt naturligvis om de efterkommer jeres ønske om at udleje den hurtigere.

Besvar