Hjælp til svar fra Skatteverket vedr. sygesikring

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
El_Vikingo

Hjælp til svar fra Skatteverket vedr. sygesikring

Indlæg af El_Vikingo » 06.12.2011 17:38:10

Hej allesammen.

Jeg håber i kan hjælpe mig.

Jeg er dansk statsborger og min kone er fra Bolivia. Vi søgte om personnummer-bevis hos Skatteverket i Malmø i sidste uge inden hendes visa løb ud.

Vi vedlagde følgende dokumenter til dem

- ægteskabsattest
- kontrakt på 10 ugers arbejde hos arbejdsgiver (som arbejdstager) i Sverige.
- udskrift af min danske bank konto.
- kopi af pas.
- kopi min kone's gyldige schengen visum.

Er der nogen der kan hjælpe os med at decifrere følgende svar fra Skatteverket i Sverige.
Angående inflyttning till Sverige.
Skatteverket har nu fått nya riktlinjer när det gäller vad som krävs för att en familjemedlem till nordisk medborgare, som arbetar i ett nordiskt land, ska ha uppehållsrätt som är folkbokföringsgrundande. Den nordiske medborgaren måste visa att han eller hon har ekonomiska förutsättningar för att kunne försörja sig själv och sin familj. Det måsta dessutom visas att den nordiska medborgaren och familjemedlemmen, skall visa att han har heltäckande sjukförsäkring som gäller i Sverige. Dette görs genom att det visas upp ett S1- eller E-intyg för alle medlemmar i familjen.

Alternativt kan du visa upp at du har uppehållstillstånd, för minst ett år, som utfärdats av Migrationsverket.

MVH

Repræsentant fra Skatteverket.
--------------------------------------
Hvad er S1 og E-intyg?
Hvordan skaffer jeg et S1 eller E-intyg, og kan min kone også få et?

Jeg har researchet lidt selv og fandt denne info http://ec.europa.eu/social/main.jsp?cat ... PageId=980 ,
What form do I need to register for healthcare in the country where I live if I am insured elsewhere (S1 form)?
The S1 form allows you to register for healthcare if you live in an EU country, Iceland, Liechtenstein, Norway or Switzerland but you are insured in a different one of these countries.
This is typically the case of pensioners retiring abroad. It can also be useful for members of the family of migrant workers who have stayed in their country of origin but are now covered by the social security insurance of the country where their family member now works.
It corresponds to the old E106, E109, E120 and E121 forms.
og denne info : http://ec.europa.eu/social/main.jsp?langId=en&catId=855
Portable documents
Most data is exchanged directly between social security institutions. However, in certain cases you will need a "portable document" (what was previously called an E-form) to certify your situation when moving. Find out more about "portable documents" in our frequently asked questions.
A portable document is usually issued by your social security institution upon your request. It is recommended to request it before leaving. However, if you haven't, the institution in the country where you are moving will obtain the necessary data directly from the institution where you are insured.
>> Use our directory to find a contact institution
Som jeg læser det så kan jeg selv skaffe et S1 kort ved at kontakte de danske myndigheder før jeg flytter til Sverige. Det er min plan at melde min flytning til de danske myndigheder imorgen, så det ville måske være en ide at få udstedt dette inden jeg laver flytningen?

Desuden læser jeg det som (markeret med fed, i det første engelske quote) at min kone har ret til at få det samme kort. Ved i hvordan hun får et sådant?

Tak for jeres tid.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Hjælp til svar fra Skatteverket vedr. sygesikring

Indlæg af Kim P. Nyberg » 06.12.2011 21:55:34

Hvordan du og din ægtefælle får fat i S1, skal jeg ikke kunne sige. Men med hensyn til adresseændring behøver du ikke melde dette til det danske folkeregister i din kommune. Det klarer det svenske Skatteverk for dig helt automatisk, når du bliver folkebogført hos dem.

Det er en særligt aftale mellem de nordiske lande, der betyder, at du ikke behøver melde flytning i fraflytningslandet, men kun i tilflytningslandet. Du skal dog stadig melde flytning til det danske postvæsen både ved fraflytning og eventuel tilbageflytning.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

El_Vikingo

Indlæg af El_Vikingo » 07.12.2011 08:51:25

Hej Kim,

Tak for dit svar. Det er sjovt de danske myndigheder oplyste mig at jeg senest 5 dage efter min flytning skulle rapportere til dem, og det var ligegyldigt om jeg tjekkede ind hos de svenske før eller efter.

Er der nogen der kan hjælpe os med S1 spørgsmålet?

MVH,

El_Vikingo

Indlæg af El_Vikingo » 07.12.2011 10:16:24

Hej Alle,

Så har jeg talt med de danske og efterfølgende med de svenske myndigheder.

Det kræves at man har arbejde i Sverige for at få cpr-nummer og gå under den svenske sygesikring. Hvis man har arbejde i Danmark skal man benytte sig af det danske sygesikring, sygehuse, læge etc.

Sygesikrings-detaljerne overgår automatisk imellem de Nordiske Lande, og jeg skal altså ikke have udstedt et S-1 eller E-Intyg, som Skatteverket først havde skrevet. Detaljen omkring at jeg har kontrakt ved et svensk firma havde den komptente medarbejder ved Skatteverket overset, men han sender os nu begge et cpr-nummer. :D (knock on wood).

De nye svenske regler er trådt i kraft pr. 27 september 2011 ifølge Skatteverket.

Majbritt

Indlæg af Majbritt » 07.12.2011 20:17:04

Hej El Vikingo,

Jeg har netop været på Skatteverket i dag sammen med min mand for at registrere ham.
Vi løb ind i samme problem vedrørende sygesikringen. Jeg forsøgte at overbevise dem om, at mit gule sygesikringskort dokumenterer sygesikring i DK for os begge, da jeg arbejder i DK, og det dermed er tilstrækkelig dokumentation.

I begyndelsen ville SV slet ikke høre tale om alternativ dokumentation, men krævede en af 4 forsikringsformularer som dokumentation. Vi havde imidlertid en udskrift med fra ÆUG's site angående det gule sygesikringskort, og efter lidt drøftelser frem og tilbage godtog SV, at jeg fremsender dokumentation for omfanget af den danske sygesikring, hvorefter de vil vurdere grundlaget.

SV oplyste os i den forindelse om, at forsikringsdækningen er et krav for alle ikke-svenske statsborgere ved ansøgning om svensk CPR-nummer. Jeg søgte imidlertid CPR-nr. sidste mandag - den 28. november 2011 - og det gik glat igennem på mit gule sygesikringskort, så der må nok siges at være nogen usikkerhed hos SV om dette nye krav.

Er der nogen, der har nogle fyldestgørende link fra de danske myndigheder, hvoraf sygesikringen for danske arbejdstagere fremgår? I så fald vil jeg blive meget glad for et hint.
Majbritt

lassejensen

Indlæg af lassejensen » 16.12.2011 12:32:23

Hej Alle,

Min kone og jeg er netop også blevet præsenteret for kravet om en S1 formular/certifikat.

Min kone kommer fra Kina, og hun har for nyligt fået sit uppehållskort fra Migrationsverket. Herefter tog vi raskt afsted til Skatteverket i Malmö for at få ansøgt om svensk personnummer til hende. Jeg har selv allerede svensk personnummer.

Skatteverket godtog ansøgningen, men efter et par ugers ventetid modtog vi i går brev om, at de manglede information om min ansættelseskontrakt, seneste lønsedler, og som sagt en fuldt dækkende sygesikring for min kone; den såkaldte S1 formular.

Vores situation er den, at jeg studerer ved universitetet, og at jeg har studiejob i Odense. Jeg har ligeledes egen virksomhed i Danmark, og har derfor ingen indtægt i Sverige. Min indtægt fra arbejde og virksomhed er i det hele taget kun et lille supplement til SU og opsparing. Min kone har aldrig boet i EU før, og derfor har hun aldrig været under vores sygesikringssystem.

Skatteverket påstår, at vi skulle kunne få udskrevet sådan et stykke papir hos min tidligere danske kommune.

Nu har jeg ringet til borgerservicekontoret i Odense, hvor de ikke anede, hvad denne S1 formular var for en størrelse, men de ville om ikke andet undersøge det. Det lader til, at de svenske myndigheder har taget nogle EU-dokumenter i brug før de danske, og det er vel ikke godt (for os).

Jeg undrer mig bare over, hvordan min kone skal kunne påtage sig noget arbejde (som hun jo har ret til i kraft af et uppehållskort), hvis hun ikke kan få et personnummer.

/Lasse

MSH

Indlæg af MSH » 16.12.2011 23:11:55

Til alle jer, der af Skatteverket har fået at vide, at jeres udenlandske ægtefælle skal være dækket af en sygeforsikring:

SKRIV en email til Migrationsverket hvor I kræver, at de får Skatteverket ind på plads.

Henvis til EU-direktiv 2004/38/EG, artikel 7 og artikel 10, der udtrykkeligt fastslår, at det KUN er unionsborgeren (altså jer DANSKERE), som skal være dækket af en sygeforsikring, og at I allerede ER dækket af den gratis og universelle sygesikring i Danmark, som dokumenteret ved jeres GULE SYGESIKRINGSBEVIS. Ganske som svenskere i øvrigt er dækket i Sverige af deres lokale vårdcentral.

Gør samtidig i emailen Migrationsverket opmærksomme på, at I, selvom I er taknemmelige for at være blevet budt velkomne i Sverige, bliver nødsaget til at skrive en formel klage til EU-Kommissionen, hvis jeres EU-rettigheder ikke bliver respekteret af de svenske myndigheder.

(Nogen gange må man altså selv gøre noget for at ændre på en utålelig situation...)

EU-Kommissionen: http://ec.europa.eu/eu_law/your_rights/ ... rms_da.htm

SOLVIT (EU's uformelle problemsløsningsorgan med ansvar for korrekt implementering af EU-regler):

http://ec.europa.eu/solvit/site/index_sv.htm

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.12.2011 06:04:05

Jeg har snakket lidt med min ven, som bor i Sverige, og har indtryk af, at det her mest er noget bureaukratisk plidder-pladder. Tilsyneladende er en dansk grænsegængers ægtefælle dækket af det sundhedskort, som han kan få fra Danmark, og kan derfor frit vælge at benytte enten det danske eller svenske sundhedsvæsen. Det gælder i hvert fald for hans kone.

I princippet kunne Sverige så sende en regning til Danmark, når hun benytter det svenske sundhedsvæsen. Men her har Danmark og Sverige vistnok indgået en aftale om, at den slags gider man ikke, for det jævner sig nok alligevel i det lange løb. Så for det meste bliver der alligevel ikke sendt regninger frem og tilbage mellem landenes sundhedsvæsener.

Så meget peger på, at det her bare er et bureaukratisk krav om, at den danske statsborger skal fremskaffe et stykke papir fra Danmark, som alligevel ikke får nogen praktisk eller økonomisk betydning for hverken Sverige eller Danmark, da Sverige under alle omstændigheder alligevel vælger at dække de udgifter, der måtte være forbundet med, at den udenlandske ægtefælle bruger det svenske sundhedsvæsen.

Men trådene må jo redes ud, så folk i det mindste kan få at vide, hvad det præcist er, at de forventes at gøre for, at deres ægtefælle kan få et opholdskort i Sverige.

jaz

Indlæg af jaz » 21.12.2011 17:11:18

Hej
Har lige modtaget et tilsvarende brev fra Skatteverket :evil: , og har selvfølgelig læst denne tråd.
Hos os er situationen, at jeg arbejder i DK. Min kone og hendes to børn har nu boet her hos mig i Sverige i godt 4 måneder og har alle fået uppehållskort for 5 år. Konen går hjemme og børnene går i skole.
Er det ikke sådan, at det i denne situation, rent principielt, er min danske sygesikring som skal dække min familie, og at dette måske er årsagen til, at Skatteverket vil have et S1-intyg?
Dette kan faktisk ses her: http://www.klxml.dk/KLB/Blanket/Gaelder/pds1.pdf.
I så tilfælde, er det vel min fraflytnings-kommune - Glostrup, som kan udfærdige disse S1-intyg?

Hilsen
J@z

jaz

Indlæg af jaz » 21.12.2011 17:17:58

Hej

Du henviser til EU-direktiv 2004/38/EG. Jeg har søgt efter dette; men kan kun finde et som hedder 2004/38/EF. Er det en tyrk-fejl eller har jeg ikke fundet det rigtige?

/J@z
MSH skrev:Til alle jer, der af Skatteverket har fået at vide, at jeres udenlandske ægtefælle skal være dækket af en sygeforsikring:

SKRIV en email til Migrationsverket hvor I kræver, at de får Skatteverket ind på plads.

Henvis til EU-direktiv 2004/38/EG, artikel 7 og artikel 10, der udtrykkeligt fastslår, at det KUN er unionsborgeren (altså jer DANSKERE), som skal være dækket af en sygeforsikring, og at I allerede ER dækket af den gratis og universelle sygesikring i Danmark, som dokumenteret ved jeres GULE SYGESIKRINGSBEVIS. Ganske som svenskere i øvrigt er dækket i Sverige af deres lokale vårdcentral.

Gør samtidig i emailen Migrationsverket opmærksomme på, at I, selvom I er taknemmelige for at være blevet budt velkomne i Sverige, bliver nødsaget til at skrive en formel klage til EU-Kommissionen, hvis jeres EU-rettigheder ikke bliver respekteret af de svenske myndigheder.

(Nogen gange må man altså selv gøre noget for at ændre på en utålelig situation...)

EU-Kommissionen: http://ec.europa.eu/eu_law/your_rights/ ... rms_da.htm

SOLVIT (EU's uformelle problemsløsningsorgan med ansvar for korrekt implementering af EU-regler):

http://ec.europa.eu/solvit/site/index_sv.htm

jaz

Indlæg af jaz » 23.12.2011 08:28:25

Hej
Jeg håber jeg kommer igennem hos Skatteverket nu, efter deres afslag.
I går lykkedes det mig, efter 2 timers telefonsamtaler med diverse danske myndigheder, at få fremskaffet en E106 blanket. Har efterfølgende været på Skatteverket, og her starter vi simpelthen forfra med ansøgning om folkbokföring for min kone og hendes to børn, da en klage over deres afslag vil være en meget langsommelig affære.
Denne gang med følgende dokumenter (og personligt fremmøde af samtlige ansøgere igen):
- Ansøgning om folkbokföring
- E106 blanketten
- Pas
- Uppehållskort
- Sidste 3 måneders lønsedler fra mig
- Arbejdsgiver-attest for mit ansættelses- og lønforhold i DK

E106 blanketten fås fra fraflytningskommunen. Min kommune var dog ikke så medgørlige i denne sag, og derfor kostede det mig en masse telefonsamtaler. Slutteligt kunne jeg dog kontakte min kommune og bede dem ringe til Patiensombudet (Kirsten Hvid). Efter denne samtale fik jeg min E106.
Ifølge Patiensombudet, så burde det dog ikke være nødvendigt, da der er en inter-nordisk aftale omkring disse forhold; men det er svenskerne åbenbart ikke enige i længere. På Skatteverket fortalte de, at der er tale om ny lovgivning i Sverige!

Nu tager vi til Skatteverket igen på tirsdag med alle dokumenterne, og håber så, at folkbokföringen går glat igennem.

God jul til jer alle.

closed1

Indlæg af closed1 » 23.12.2011 09:48:31

Også glædelig jul til alle .

Måske alle de nye problemer i Sverige munder ud i at de er ved at være trætte af alle de danskere som flytter til Sverige for en kort tid for at flytte tilbage , bare fordi vi har så diskriminerende lovgivning på fs området i Danmark .

lassejensen

Indlæg af lassejensen » 24.12.2011 17:10:48

Vi tog på Migrationsverket for et par dage siden og viste brevet med krav om sygesikring fra Skatteverket til dem. De sagde, at det var mærkeligt, og at det var første gang, de havde set det brev (måske burde flere tage derind med deres brev). Damen tog en kopi og ville bringe det videre i "systemet".

Derudover har vi talt med sagsbehandleren fra Skatteverket, som hverken var til at hugge eller stikke i. Først prøvede vedkommende at bilde os ind, at min kone skulle søge om uppehållstilstånd i stedet for, men der stod tydeligt i brevet fra Migrationsverket, at hun ikke behøver hverken uppehållstilstånd eller arbetstillstånd for at bo og arbejde i Sverige, så længe hendes opholdskort er gyldigt. Da vi havde gjort sagsbehandleren dette klart, var svaret ret bogstaveligt: "Nå, men I må aflevere det papir (S1) og ellers afvises hendes ansøgning".

Min kones opholdsret i Sverige beror på, at jeg har tilstrækkelige midler til os begge, og derfor har jeg heller ikke noget fuldtidsjob i Danmark. Jeg studerer derimod i Danmark på fuld tid. Som jeg har forstået det, er det kun mig, som kan afkræves sygesikring (og der har jeg "kun" mit gule sygesikringsbevis).

jaz

Indlæg af jaz » 25.12.2011 10:27:24

Hej Lassejensen
Det enkleste tror jeg er at gøre som jeg.
Kontakt din gl. kommune i DK og bed dem om en E106 blanket.
Hvis de ikke makker ret, så brug den henvisning jeg har skrevet tidligere i denne tråd. Jeg fik min E106 med e-mail meget kort tid efter sagsbehandleren på kommunen havde talt med fr. Hvid.
Nu ved jeg selv sagt endnu ikke om vi får folkbokføringen denne gang, men sagsbeh. På Skatteverket sagde at det er bedst/hurtigst for os at starte ansøgningen på ny fordi vi HAR fået afslag, men at vi NU har alle pPirer som skal til.

Besvar