Jeg håber i kan hjælpe mig.
Jeg er dansk statsborger og min kone er fra Bolivia. Vi søgte om personnummer-bevis hos Skatteverket i Malmø i sidste uge inden hendes visa løb ud.
Vi vedlagde følgende dokumenter til dem
- ægteskabsattest
- kontrakt på 10 ugers arbejde hos arbejdsgiver (som arbejdstager) i Sverige.
- udskrift af min danske bank konto.
- kopi af pas.
- kopi min kone's gyldige schengen visum.
Er der nogen der kan hjælpe os med at decifrere følgende svar fra Skatteverket i Sverige.
Hvad er S1 og E-intyg?Angående inflyttning till Sverige.
Skatteverket har nu fått nya riktlinjer när det gäller vad som krävs för att en familjemedlem till nordisk medborgare, som arbetar i ett nordiskt land, ska ha uppehållsrätt som är folkbokföringsgrundande. Den nordiske medborgaren måste visa att han eller hon har ekonomiska förutsättningar för att kunne försörja sig själv och sin familj. Det måsta dessutom visas att den nordiska medborgaren och familjemedlemmen, skall visa att han har heltäckande sjukförsäkring som gäller i Sverige. Dette görs genom att det visas upp ett S1- eller E-intyg för alle medlemmar i familjen.
Alternativt kan du visa upp at du har uppehållstillstånd, för minst ett år, som utfärdats av Migrationsverket.
MVH
Repræsentant fra Skatteverket.
--------------------------------------
Hvordan skaffer jeg et S1 eller E-intyg, og kan min kone også få et?
Jeg har researchet lidt selv og fandt denne info http://ec.europa.eu/social/main.jsp?cat ... PageId=980 ,
og denne info : http://ec.europa.eu/social/main.jsp?langId=en&catId=855What form do I need to register for healthcare in the country where I live if I am insured elsewhere (S1 form)?
The S1 form allows you to register for healthcare if you live in an EU country, Iceland, Liechtenstein, Norway or Switzerland but you are insured in a different one of these countries.
This is typically the case of pensioners retiring abroad. It can also be useful for members of the family of migrant workers who have stayed in their country of origin but are now covered by the social security insurance of the country where their family member now works.
It corresponds to the old E106, E109, E120 and E121 forms.
Som jeg læser det så kan jeg selv skaffe et S1 kort ved at kontakte de danske myndigheder før jeg flytter til Sverige. Det er min plan at melde min flytning til de danske myndigheder imorgen, så det ville måske være en ide at få udstedt dette inden jeg laver flytningen?Portable documents
Most data is exchanged directly between social security institutions. However, in certain cases you will need a "portable document" (what was previously called an E-form) to certify your situation when moving. Find out more about "portable documents" in our frequently asked questions.
A portable document is usually issued by your social security institution upon your request. It is recommended to request it before leaving. However, if you haven't, the institution in the country where you are moving will obtain the necessary data directly from the institution where you are insured.
>> Use our directory to find a contact institution
Desuden læser jeg det som (markeret med fed, i det første engelske quote) at min kone har ret til at få det samme kort. Ved i hvordan hun får et sådant?
Tak for jeres tid.