Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
TeamPlayer9
Hejsa.
Konen er gravid, og vi er ved at skal til at ansøge om forældrepenge. Det kan man få fra 2 måneder før hun er sat til at føde.
Først skal vi udfylde en registreringsblanket på forsakringskassan.se. Vi har så lige fået svar fra udlændingeservice i DK om at det er ok at vende tilbage til DK og få familiesammenføeing efter EU-Reglerne.
Derfor kommer vi jo ikke til at bo her i mere en 1 - 2 måneder. Vi skal dog skrive under på blanketten om vi vil bo her i mere eller mindre end et år, er det så bare ok at vi vælger mindre end et år og så kan vi stadig få 1 måske 2 månedlige ydelser???
Her er et link til ansøgningen:
https://portal.forsakringskassan.se/irj ... gelska.pdf
Håber en venlig sjæl kan oplyse det for os...
På forhånd tak.
M.v.h.
Paw Offersen
-
closed1
Stavnsbåndet er jo ophævet så selvom du i dag mener du vil bo i sverige i de næste 25 år , så er det da lovligt at fortryde og flytte , da man så lige fik den bolig man ønskede sig eller det job , eller ........
-
TeamPlayer9
Ja ok..
Er det sådan at man skal have boet her i minimum et år for at modtage ydelser??
Vi har boet her siden Marts sidste år. Jeg arbejder i Danmark, og vi fik grønt lys til at rejse tilbage til Danmark i går. Der står i de papirer at vi skal rejse tilbage til Danmark inden 6 måneder, ellers skal vi søge igen.
Vores plan er jo selvfølgelig at rejse tilbage til Danmark så hurtigt som muligt, men kunne man forestille sig at de måske vil undersøge sagen, og så "opdage" at vi allerede inden ansøgningen til Försäkringskassan har søgt om at rejse tilbage til Danmark, og derfor IKKE har tænkt os at blive boende i Sverige i et år eller mere???
M.v.h.
Paw Offersen
Og mange tak for svaret

-
nour
hej alle samme
jeg håber der nogen som kan hjælper mig med det her
jeg arb i dk og har en datter på 2år som er født i dk og vi har flytte til sverige for et år siden og jeg holdt kun 6måneder barsel den gang jeg fik min datter
min mand kommer til sverige for næsten et år siden og han går til sfi for at lære svensk han får ikke noget støtte fra sverige.så jeg vil søge forældrepenge til min ham .
jeg vil lig ved om han kan for forælrepenge selv om min datter går på dågis og min mand går på skole,han er på skolen kun 4 timer om dagen
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
-
Kontakt:
@ Teamplayer9: Hvordan skulle de svenske myndigheder overhovedet få kendskab til at en person har søgt opholdskort i et andet EU-land? Og hvem siger, at personen overhovedet VIL gøre brug af det opholdskort? Som closed1 skriver, har man da lov til at skifte mening. Jeg tror, du ser spøgelser

mh
Rådgiver for ÆUG