Hej
Jeg har nu min familie hos mig, her i Sverige (kone og 2 børn på hhv. 6 og 8 år).
Vi har indleveret ansøgning om upholdskort; men børnene har nu været her i snart 6 uger, og de trænger til noget aktivitet sammen med andre børn.
Her bor godt nok mange børn; men vores 2 holder sig mest sammen og for sig selv, da de jo har en sproglig forhindring. Derfor håber vi selvfølgelig at vi meget snart får upholdskort, så vi kan få dem igang i skolen, og dermed sammen med andre børn.
Er der nogen muligheder for at de kan komme på noget "fritidshjem" eller andet, medens vi går og afventer opholdskort?
/J@z
Aktivering af børnene medes vi venter på Upholdskort
Re: Aktivering af børnene medes vi venter på Upholdskort
Hej...
Min kones søn gik i Svensk skole, inden vi havde opholdskort, eller personnummer, det var ikke noget problem.
Prøv at kontakte skolen !
Det er det forresten heller ikke i DK, her har vi gjort det samme.
mvh DBS
Min kones søn gik i Svensk skole, inden vi havde opholdskort, eller personnummer, det var ikke noget problem.
Prøv at kontakte skolen !
Det er det forresten heller ikke i DK, her har vi gjort det samme.
mvh DBS
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Det er fuldstændig korrekt som DBS skriver, at opholdskort ikke er nødvendigt. Er børnene danske statsborgere, skal de heller ikke have opholdskort, men et såkaldt registreringsbevis. Og som dansk statsborger kan der ikke kræves hverken arbejds- eller opholdstilladelse, når man flytter til et andet nordisk land. De nordiske lande er i den forbindelse Island, Norge, Sverige, Finland og Danmark.
Hvis børnene IKKE er danske statsborgere, er det korrekt, at de skal have et opholdskort. Men her er det vigtigt at huske, at rettighederne træder i kraft i samme øjeblik ansøgningen er afleveret til myndighederne, og ikke først når personen står med opholdskortet i hånden.
Det samme gælder i øvrigt for din ægtefælle. Hendes rettigheder til at søge og tage imod et arbejde i Sverige samt at søge lægefaglig bistand på linje med en hvilken som helst anden svensker, træder i kraft i samme øjeblik ansøgningen er afleveret til myndighederne.
Hvis børnene IKKE er danske statsborgere, er det korrekt, at de skal have et opholdskort. Men her er det vigtigt at huske, at rettighederne træder i kraft i samme øjeblik ansøgningen er afleveret til myndighederne, og ikke først når personen står med opholdskortet i hånden.
Det samme gælder i øvrigt for din ægtefælle. Hendes rettigheder til at søge og tage imod et arbejde i Sverige samt at søge lægefaglig bistand på linje med en hvilken som helst anden svensker, træder i kraft i samme øjeblik ansøgningen er afleveret til myndighederne.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Vi er aldrig i den forbindelse, blevet bedt om noget bevis af nogen art, hverken i SE eller DK !
Vi fortalte bare, at vi lige var kommet, og ønskede knægten i skole.
Jeg er ikke helt sikker, men mener der er noget med, at der ikke kræves opholdstilladelse for at gå i skole !
Men det er der sikkert nogle her på forum, der kan svarer på ?
PS: Husk nu at papir fra skolen er et perfekt bevis på "reelt og faktisk ophold"
mvh DBS
Vi fortalte bare, at vi lige var kommet, og ønskede knægten i skole.
Jeg er ikke helt sikker, men mener der er noget med, at der ikke kræves opholdstilladelse for at gå i skole !
Men det er der sikkert nogle her på forum, der kan svarer på ?
PS: Husk nu at papir fra skolen er et perfekt bevis på "reelt og faktisk ophold"
mvh DBS