Studerende i dk - dagpenge efter endt udd.?

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
BSS

Studerende i dk - dagpenge efter endt udd.?

Indlæg af BSS » 26.10.2011 12:02:19

Hej ÆUG-medlemmer.
Jeg har et spørgsmål som jeg håber at en af jer måske kan svare på.
Som nyuddannet i DK og bosat i Sverige (næsten lige flyttet) har jeg fået af vide at jeg ikke kan få dagpenge efter endt uddannelse som andre studerende der er bosat i DK kan. Jeg har dog hørt at det måske kan være en fordel for mig at melde mig ind i en dansk a kasse 1 år før endt uddannelse ved at være kontigentfri da jeg er studerende.
- Nogle der ved om dette vil være en fordel for mig?
- Kan jeg få dagpenge fra en svensk a-kasse hvis jeg gør ovenstående?

Håber at nogle har erfaringer med dette eller kan henvise til relevante hjemmesider

closed1

Re: Studerende i dk - dagpenge efter endt udd.?

Indlæg af closed1 » 26.10.2011 12:53:50

Når du er færdig uddannet kan du blive overflyttet til en svensk akasse og du får ancienniteten overflyttet også.

fundiver199

Re: Studerende i dk - dagpenge efter endt udd.?

Indlæg af fundiver199 » 26.10.2011 12:55:25

Sverige har ingen regler om dimittenddagpenge. Så som bosat i Sverige vil du efter endt uddannelse være henvist til at gøre et af følgende:

1) Finde et job med det samme f.eks. et vikarjob, rengøringsjob, job i Netto eller whatever
2) Leve af din opsparing el.
3) Søge om svensk socialbidrag

Når du finder et job, kan du så blive medlem af en A-kasse i det land, hvor jobbet er, og optjene ret til dagpenge.

Besvar