Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
Tanya
Hej
Vi snakker om at flytte til Sverige når min mand (forhåbentlig!) får fs om en måneds tid.
Jeg er pt arbejdsløs og dermed på dagpenge. Jeg har læst at jeg har mulighed for at tage min dagpengeret med mig til Sverige i 3 mdr - men hvad så derefter hvis jeg stadig er uheldig og ikke har fundet er job (i DK)? Hvor/hvornår må min mand arbejde hvis han har fået opholdstilladelse i DK ifm fs men vi så flytter til Sverige om hans plan er at få opholdstilladelse i Sverige? Hvordan gør man det - og hvilke krav har Sverige for opholdstilladelse? Så vidt jeg har forstået er en opholdstilladelse for 5 år hvorefter man søger om statsborgerskab (uden sprogkrav, tests, point osv)
Håber nogen har mere styr på reglere end jeg

Vh
-
skaanebo
Hvis du bliver boende ud over 3 måneder i Sverige og uden at have et job eller formue, du kan leve af, ja så er du på herrens mark og kan kun søge hjælp fra socialforvsltningen. Og den løsning holder ikke ved brug af EU-regler, men kun hvis opholdstilladelsen er givet efter svensk lovgivning.
-
fundiver199
Så hvis du ikke har fundet job i Sverige eller Danmark efter de 3 måneder, bør du flytte tilbage til Danmark, så du kan bevare dine dagpenge. Og så bør din mand søge opholdskort i Danmark efter EU-reglerne. Det er en relativt gennemprøvet og sikker "model", som er lykkedes for andre. Du skal bare sørge for at kunne dokumentere, at du faktisk har været aktivt jobsøgende i Sverige og desuden også har opholdt dig i Sverige.
Og så er det nok nemmest, hvis din mand er i Danmark på visum, når du flytter til Sverige, så han kan tage med dig med det samme. Andre har i hvert fald oplevet, at det kan være noget svært og tidskrævende at få et visum til Sverige, hvis den danske ægtefælle kun opholder sig i Sverige som jobsøgende med danske dagpenge.
Din mand får naturligvis heller ikke udstedt et svensk opholdskort, før du kan dokumentere, hvad I skal leve af, når du ikke længere kan få danske dagpenge. Når I flytter tilbage til Danmark, vil I derfor have det problem, at hans visum er udløbet. Den lovlige måde at løse det på, er at få den danske ambassade i Stockholm til at udstede et kortvarigt visum til Danmark med henblik på, at din mand kan indrejse og søge opholdskort hos US.