Hej allesammen.
Vi (min mand, søn og jeg) er endelig sammen og bosat i landskrona. vi har søgt om pers. nr hos skatteverket og har nu ventet 3 uger.
Kan vi inden vi får udstedt pers. nr søge om den 5 årige opholdstilladelse hos migrationsverket, eller skal vi vente?
Samtidig går vi og ønsker at blive gravide, men vi tør intet at gøre, da jeg som arbejder i dk, på kontrakt til og med 14dec 2012, ikke kan få et kronkret svar på hvor barselspenge skal komme fra-dk eller sverige?
Jeg ville muligvis kunne modtage indtil kontrakt slut modtage fra dk, men er det så sverige der betaler derefter, og blir det betraktet som en socialbyrde, og have konsekvenser for min mand opholdtilladelse?
En anden ting, vi har hørt at når jeg har en kontakt der kun er gældende til 2012, ville de hor migrationsverket, kunne bedømme ud fra det og undre sig om efterfølgende indkomst???hva svare man til dette...jeg regner med enten at gå fra på barsel og derfor have orlov fra uddannelse, og færdiggøre senere, eller kunne bruge mine a-kasse, som jeg har fået at vide jeg kan flytte med til sverige!!?
håber i kan hjælpe.
Vh Maja
Barselspenge dk/sv
-
fundiver199
Re: Barselspenge dk/sv
Barselsydelser er ikke sociale ydelser og kan derfor heller ikke påvirke retten til ophold efter EU-reglerne. Hvis din kontrakt løber i cirka 15 måneder endnu, kan jeg desuden ikke forestille mig, at Migrationsverket vil begynde at stille spørgsmålstegn ved, hvad I skal leve af derefter. Dit svar må jo nødvendigvis være, at du inden da vil finde dig et nyt job. Og de kan jo ikke så godt kræve, at du skal stille med en arbejdsgiver, der vil ansætte dig 15 måneder i forvejen. Og da du er forsikret i A-kasse er det jo heller ikke sådan, at du vil blive en byrde for det sociale system, bare fordi der evt. skulle blive et mindre hul mellem dit nuværende job og dit næste job.
Noget andet er så, at det altså ikke er nemt at leve to voksne og to børn for en enkelt svensk dagpengesats, da den er noget lavere end den danske. Så man kan da måske godt argumentere for, at det vil være en god ide at udsætte yderligere børnefødsler, til I har et lidt mere sikkert økonomiske grundlag for jeres tilværelse. Dvs. indtil din mand har fundet sig et job, eller indtil du har fundet dig en fast stilling og ikke bare en tidsbegrænset. Men hvis I meget gerne vil have et barn til her og nu, kan jeg omvendt ikke se nogen katastrofe i, at du bliver gravid.
Noget andet er så, at det altså ikke er nemt at leve to voksne og to børn for en enkelt svensk dagpengesats, da den er noget lavere end den danske. Så man kan da måske godt argumentere for, at det vil være en god ide at udsætte yderligere børnefødsler, til I har et lidt mere sikkert økonomiske grundlag for jeres tilværelse. Dvs. indtil din mand har fundet sig et job, eller indtil du har fundet dig en fast stilling og ikke bare en tidsbegrænset. Men hvis I meget gerne vil have et barn til her og nu, kan jeg omvendt ikke se nogen katastrofe i, at du bliver gravid.
hej alle samme
jeg bliver færdig med min uddanelse som sosu assistent i april månede og som i ved alle samme det er ikke nemt at finde et fultid arb i dk lig nu så jeg tænkt mig om arb som fast vikar .
jeg har vil blive gravid om et par måneder, og vil høre hvordan er det med barsel penge. hvorfra jeg skal få barsel hvis jeg er stadig arb kun deltid , er det fra dk eller sverige. jeg medlemmer i a kasser i dk , er der noget specail regler om barsel når man bor i sverig og arb kun deltid .
jeg håber der er nogen kan hjælper mig tak
jeg bliver færdig med min uddanelse som sosu assistent i april månede og som i ved alle samme det er ikke nemt at finde et fultid arb i dk lig nu så jeg tænkt mig om arb som fast vikar .
jeg har vil blive gravid om et par måneder, og vil høre hvordan er det med barsel penge. hvorfra jeg skal få barsel hvis jeg er stadig arb kun deltid , er det fra dk eller sverige. jeg medlemmer i a kasser i dk , er der noget specail regler om barsel når man bor i sverig og arb kun deltid .
jeg håber der er nogen kan hjælper mig tak
ØresundDirekt kan helt sikkert hjælpe dig med et korrekt svar. De er eksperter i den slags.