Lejlighed krav i sverige

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Moska

Lejlighed krav i sverige

Indlæg af Moska » 07.08.2011 12:18:40

Hey :)
JEg fundet en lejlighed i Landskrona, har ikke skrevet under på kontrakten endnu, da jeg er lidt usikker. Sagen er at lejligheden er på 2 værelse og udlejes i 4 mdr, og lejen vil stadig have sin adresse i lejligheden. Men jeg ved ikke om man kan have adressen i 2 værelses lejlighed når man er 4 personer, dvs at min bror og hans kone og deres datter plus selv lejen? Min bror og hans familie vil bor i lejligheden self, hvor lejen vil kun have sin adresse.. Andet spørgsmål er perioden, kan man søge en svensk person nr når man har en lejekontrak kun på 4 mdr, min bror vil self leder efter et andet lejlighed imens! :)

skaanebo

Re: Lejlighed krav i sverige

Indlæg af skaanebo » 07.08.2011 14:32:48

Om en 2 værelses er stor nok til 4 personer afhænger af, om hver familie eller hvert par kan råde over deres eget rum, hvor de kan lukke en dør bag sig og have et privatliv. Hvis et af rummene er gennemgangsrum, så fungerer det i sagens natur ikke. Hvis udlejeren bliver boende i lejligheden (også selv om det kun er på papiret), skal I skrive en kontrakt om inneboende, og det skal naturligvis afspejles i huslejen, at I så ikke råder over hele lejligheden, men kun et af værelserne.

For at få et svensk personnr., skal man bo i Sverige og have til hensigt at blive boende i Sverige i mere end et halvt år. Så hvis kontrakten kun er på 4 måneder, må man jo sige, at man søger efter noget andet at flytte ind i efterfølgende.
Senest rettet af skaanebo 08.08.2011 08:12:10, rettet i alt 1 gang.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.08.2011 07:34:24

Det skal også siges, at det kan være noget problematisk/usikkert at søge opholdskort i Danmark efter EU-reglerne på basis af et 4 måneder langt ophold i en lejlighed som indeboende. US krav til dokumentation for, at der var tale om en bosætning i Sverige og ikke bare et kortvarigt besøg eller en proformaadresse, er meget høje.

Det er meget let og hurtigt at få regulære hyre i första hand i Landskrona. Så tag evt. dette værelse, hvis det haster meget med flytningen, men få så broderen skrevet op i nogle boligselskaber, så han kan få en regulær lejlighed i stedet. Det burde godt kunne nås på de 4 måneder, som kontrakten løber.

Som skaanebo skriver, skal huslejen desuden afspejle, at det kun er et værelse, der lejes ud, og ikke hele lejligheden. Ellers vil det jo ligne præcis, hvad det er, nemlig et proforma arrangement. Og sådanne skal man holde sig langt væk fra, når udlændingemyndighederne skal sidde og kigge på ens forhold, fordi man er gift med en person, der ikke har EU-statsborgerskab.

Moska

Indlæg af Moska » 08.08.2011 21:46:25

OK tak for jeres hjælp... YA men vi overvejer at købe lejlighed der, men det ta jo tid derfor vil vi finde en lejlighed nu for en kort periode... Men så må man jo sige til dem at vi leder efter en ejelejlighed og meldes til forskellig boligselskaber... :) TAk for hjælpen

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.08.2011 07:03:46

Ja på skatteverket skal din bror sige / skrive, at det er hans hensigt at bo i Sverige "indtil videre" dvs. på ubestemt tid. Og hvis de spørger ind til, at hans lejekontrakt kun er for 4 måneder, så må han sige det, som jo også er tilfældet, nemlig at han er på udgik efter en bostadsret, han kan købe, og blot har taget denne bolig som noget midlertidigt.

Besvar