Ægtefælle fradrag

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mikew

Ægtefælle fradrag

Indlæg af Mikew » 17.12.2024 13:18:56

Hej

Er der nogen der ved om det er muligt at få overført sin kones skattefradrag (i Danmark) når man bor i Sverige? Er det overhoved muligt når hun ikke er skattepligtig i Danmark?

Vi bor i Sverige hvor vi er familiesammenført efter EU-reglerne. Jeg har arbejdet og betalt skat i Danmark hele den tid vi har boet i Sverige. Min kone har ikke haft arbejde mens vi har boet i Sverige da hun først har modtaget sit opholdskort og svensk personnummer for nyligt. Vi vil derfor gerne kunne overføre hendes fradrag til mig.

Mvh.
Mike

mhg

Re: Ægtefælle fradrag

Indlæg af mhg » 20.12.2024 11:38:42

Nej, det tror jeg ikke, hvis din kone ikke var skattepligtig i DK før hun flyttede til Sverige:

"Fraflytning
Ægtefæller, der er sambeskattede ved fraflytningen til udlandet, kan overføre uudnyttede personfradrag til hinanden. Hvis ægtefællernes skattepligt ophører på forskellige tidspunkter i indkomståret, kan der ske overførsel af uudnyttede personfradrag mellem ægtefællerne. Se skd.1976.35.11."
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar