Rådgivning
Re: Rådgivning
Hvis din mand flytter fra Sverige, vil han ikke kunne få svensk statsborgerskab.
Så mon ikke det er bedre, at I bliver og finder noget i Sverige. Det handler om at være hurtig og slå til med det samme eller at se sig om efter et sted at bo uden for storbyerne. Der er der nemlig masser af tomme boliger.
Ventetiden lyder uhyrlig. Tal evt. med en advokat med speciale i EU-ret/udlændingeret om det.
Så mon ikke det er bedre, at I bliver og finder noget i Sverige. Det handler om at være hurtig og slå til med det samme eller at se sig om efter et sted at bo uden for storbyerne. Der er der nemlig masser af tomme boliger.
Ventetiden lyder uhyrlig. Tal evt. med en advokat med speciale i EU-ret/udlændingeret om det.
Som skrevet er det ikke ham der skal flytte men mig og min søn. Vil han så stadig ikke få svensk statsborgerskab?
Jeg studerer i Danmark hvilket betyder at jeg ikke kan flytte ret langt væk fra Malmø.
Ved du hvad jeg kan gøre mht ventetiden hos migrationsverket? Er det virkelig normalt at vente 3 år på en afgørelse?
Jeg studerer i Danmark hvilket betyder at jeg ikke kan flytte ret langt væk fra Malmø.
Ved du hvad jeg kan gøre mht ventetiden hos migrationsverket? Er det virkelig normalt at vente 3 år på en afgørelse?
Hvor skal din mand så bo?
3 år lyder ikke normalt. Derfor rådet om at tale med en advokat.
Inden for pendlingsafstand kan I se på Burløv, Åkarp, Hjärup, Lomma, Staffanstorp, Stångby, Dalby osv.
3 år lyder ikke normalt. Derfor rådet om at tale med en advokat.
Inden for pendlingsafstand kan I se på Burløv, Åkarp, Hjärup, Lomma, Staffanstorp, Stångby, Dalby osv.
Han skal bo hos hans ven hvilket jeg også har skrevet tidligere. Han har et arbejde i Malmø og vil fortsat arbejde. Men det er jo ikke det jeg spørger til. Det er mere konsekvenserne for min mands opholdstilladelse hvis jeg flytter jeg spørger til.
Advokat har jeg også tænkt på så det må jeg nok undersøge lidt nærmere.
Jeg har fri fra skole kl 16-17 hver dag så det bliver for mange timer i børnehaven for min søn hvis vi flytter længere væk fra Malmø. Min mand har et aftenarbejde, så han kan ikke hente ham fra børnehaven. Derfor er det desværre ikke en mulighed at flytte andre steder, men tak for forslaget
Advokat har jeg også tænkt på så det må jeg nok undersøge lidt nærmere.
Jeg har fri fra skole kl 16-17 hver dag så det bliver for mange timer i børnehaven for min søn hvis vi flytter længere væk fra Malmø. Min mand har et aftenarbejde, så han kan ikke hente ham fra børnehaven. Derfor er det desværre ikke en mulighed at flytte andre steder, men tak for forslaget
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
I princippet burde hans opholdsret være sikret, såfremt I har opfyldt betingelserne hele tiden, da den jo så nu skulle være permanent.
MEN da du nu er svensk, kan han ikke længere få EU-ophold via dig, så hvis grunden til den lange ventetid er, at man mener at du muligvis ikke har opfyldt betingelserne hele vejen gennem forløbet, kan der opstå problemer.
MEN da du nu er svensk, kan han ikke længere få EU-ophold via dig, så hvis grunden til den lange ventetid er, at man mener at du muligvis ikke har opfyldt betingelserne hele vejen gennem forløbet, kan der opstå problemer.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Vi har ikke en anelse om hvorfor det har taget så lang tid eller om det er fordi, jeg ikke har opfyldt betingelserne. Vi har ikke hørt noget fra dem overhovedet.
Jeg har studeret gennem hele perioden og har arbejdet et par måneder i sommerferier osv.
Så jeg ville tro jeg har opfyldt betingelserne.
Jeg har også læst noget med, at hvis man har boet sammen i 3 år i Sverige er han altså sikret selvom jeg flytter, men ville bare være sikker, da jeg ikke vil risikere at han bliver udvist eller lignende.
Jeg har studeret gennem hele perioden og har arbejdet et par måneder i sommerferier osv.
Så jeg ville tro jeg har opfyldt betingelserne.
Jeg har også læst noget med, at hvis man har boet sammen i 3 år i Sverige er han altså sikret selvom jeg flytter, men ville bare være sikker, da jeg ikke vil risikere at han bliver udvist eller lignende.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Det er rigtigt, at der er en regel om at når ægteskabet har varet mindst tre år, og ægteparret har boet mindst ét år i et andet EU-land, kan ikke-EU-ægtefællen bevare sin opholdsret efter skilsmisse. Det kræver dog dels at ikke-EU-borgeren kan forsørge sig selv OG at enten den tidligere ægtefælle eller evt. børn bliver boende i EU-landet.
Flytter EU-ægtefællen ud af landet med evt. børn, er det tvivlsomt om opholdsretten bevares, hvis den ikke er blevet permanent.
Denne dom viser, at det i hvert fald ikke bevares, hvis EU-ægtefællen rejser ud, og derpå søger skilsmisse: http://curia.europa.eu/juris/document/d ... &cid=35296
Selv om du/I ikke søger skilsmisse, vil jeg bestemt fraråde at eksperimentere med, hvor grænserne går.
Flytter EU-ægtefællen ud af landet med evt. børn, er det tvivlsomt om opholdsretten bevares, hvis den ikke er blevet permanent.
Denne dom viser, at det i hvert fald ikke bevares, hvis EU-ægtefællen rejser ud, og derpå søger skilsmisse: http://curia.europa.eu/juris/document/d ... &cid=35296
Selv om du/I ikke søger skilsmisse, vil jeg bestemt fraråde at eksperimentere med, hvor grænserne går.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Burløv, Åkarp og Hjærup er kun 5-10 minutter med tog fra Malmø, så det er bestemt muligt at pendle til København derfra.
mh mange tak for hjælpen. Vil du tro jeg har opfyldt betingelserne for opholdsret i Sverige?
Jeg har ikke modtaget penge fra det offentlige overhovedet. Jeg har studeret i DK under hele perioden (først HF og nu uni), så har været på SU. Udover det har jeg arbejdet i Sverige et par måneder. Min mand har fuldtidsarbejde og det har han haft siden 2015, men han har været arbejdsløs og modtaget A-kasse i et par måneder.
Jeg har ikke modtaget penge fra det offentlige overhovedet. Jeg har studeret i DK under hele perioden (først HF og nu uni), så har været på SU. Udover det har jeg arbejdet i Sverige et par måneder. Min mand har fuldtidsarbejde og det har han haft siden 2015, men han har været arbejdsløs og modtaget A-kasse i et par måneder.
Spørgsmålet er, om de overhovedet vil udstede opholdskort efter EU-regler, når du nu er blevet svensk. Det komplicerer situationen yderligere. Tal som sagt med en advokat.
Hvis du er studerende kan du prøve at søge en studenterbolig hos primeliving. De har mange 2 værelses lejligheder i Oxie. Det tager max 6-7 minutter at komme til Oxie station med tog fra Hyllie.
Enig med MH. Flyt ikke til DK indtil din mand har permanent opholdstilladelse. Kender et ander par, som er løbet ud i problemer pga. det. Istedet for permanent, fik de fornyet opholdstilladelsen på fem år.
Hej jeg har siddet og læst med og vil da gerne lige prøve at hjælpe dig.
Jeg bor i Malmø studenthus. jeg ansøgte om studieboligen og næste dag var der allerede en ledig til mig så derfor ville jeg råde dig til at du prøver at skrive dig op der du går bare ind på google og skrive malmø studenthus og så er der en side hvor du kan skrive dig op det kræver bare dit navn, efternavn og dit svenske personnummer samtidig med at du skal vedhæfte et dokument der beviser at du er studerende på uni.
Håber det kan hjælpe dig og held og lykke med det
Jeg bor i Malmø studenthus. jeg ansøgte om studieboligen og næste dag var der allerede en ledig til mig så derfor ville jeg råde dig til at du prøver at skrive dig op der du går bare ind på google og skrive malmø studenthus og så er der en side hvor du kan skrive dig op det kræver bare dit navn, efternavn og dit svenske personnummer samtidig med at du skal vedhæfte et dokument der beviser at du er studerende på uni.
Håber det kan hjælpe dig og held og lykke med det
Mange tak til jer alle der har svaret. Jeg har fundet en bolig og samtidig har min mand lige fået permanent opholdskort. Så alle problemerne er løst