koks i registrering i Sverige, så konen kan få visum

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Ozzy88

Re: koks i registrering i Sverige, så konen kan få visum

Indlæg af Ozzy88 » 06.02.2017 13:09:56

Okay, så er jeg med så langt!

På invitationsblanketten står der også "Does the applicant have health and accident insurance for the journey and stay in Sweden?" Det behøver hun vel ikke, når jeg er EU-borger? Jeg har besvaret spørgsmålet med "No since I have both my Danish health insurance card and the blue EU card which will also cover her". Skal de have bevis for dette kan jeg vedhæfte et scan af begge sundhedskort, tænker jeg? :roll:

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 06.02.2017 13:36:12

DINE kort dækker ikke din ægtefælle, hun skal have sine egne kort i eget navn udstedt, når I kommer til at bo sammen i Sverige, og hun ikke arbejder i Sverige.

Så I bør for alle tilfældes skyld tegne en rejsesygeforsikring, der dækker, indtil hun får sit kort udstedt.

Ozzy88

Indlæg af Ozzy88 » 06.02.2017 14:57:29

Oh okay :? .. det er godt nok svært at forstå reglerne. Hvad menes der så med

"Others exempted from the medical insurance requirement are those who:

Possess a diplomatic passport
Apply for an airport transit visa
Are relatives of an EU citizen, i.e. his/her
– husband or wife
– registered partner
– common law spouse
– children under 21 years of age
– older children who are financially dependent on their parents
– parents who are finiancially dependent on their children in Sweden."

Henvender det sig slet ikke til mig? :o

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 06.02.2017 15:06:12

Jo, men det har intet at gøre med dit grænsegængerkort.

Familiemedlemmer til EU-borgere, der søger visum, kan ikke afkræves rejsesygeforsikring. Dvs., der er IKKE noget krav om at skulle tegne forsikring. Men hvis din kone går hen og bliver syg, og kun er på besøg, så skal hun betale ved kasse 1 for sin behandling. Hvis din kone derimod folkeregistrerer sig, så vil hun blive omfattet af den offentlige sygesikring enten i bopælslandet eller i sin ægtefælles arbejdsland, hvis ægtefællen arbejder i et andet EU-land, og hun ikke selv arbejder i sit bopælsland.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 06.02.2017 15:14:54

P.S. Du skal være obs på, at et visum normalt udstedes med det formål at få ægtefælle på besøg. Dvs., da reglerne blev lavet, havde man ikke i tankerne, at formålet kunne være at indrejse for så at søge om opholdskort. Som EU-borger har man ønsket, at den frie bevægelighed også skulle udøves til familiemedlemmer, som stammer fra lande uden for EU, og derfor har man ønsket at gøre det så let som muligt og fx fraveget kravet om rejsesygeforsikring. Men det betyder ikke, at man ikke selv skal betale, hvis man bliver syg og får brug for lægehjælp! Og desuden kræves også stadig en returbillet, hvis man flyver.

Ozzy88

Indlæg af Ozzy88 » 19.03.2017 07:51:18

Hej alle, et hurtigt spørgsmål inden min kone skal på ambassaden i næste uge med sin visumansøgning til Sverige:

Kan man tidligst søge visum 3 måneder før den planlagte afrejse eller hedder det 3 uger?

På Swedenabroad.com står der 3 uger. På den checkliste min kone fik på den svenske ambassade i Pakistan står der 3 måneder.
Jeg ved godt jeg har spurgt før, men nu er jeg forvirret.

Hilsen
Ozzy

gambler

Indlæg af gambler » 19.03.2017 08:21:19

3 måneder, før

Ozzy88

Indlæg af Ozzy88 » 25.03.2017 11:19:57

Hej igen, og tak for svar. Min kone har nu været på ambassaden og det gik fint - ingen additional questioning so far.

Skulle egentlig spørge på vegne af en veninde, men det vedrører også mig.

Når min kone får visum til Sverige, påtænker jeg at flytte til Danmark igen (anvende de EU-retlige love, så min kone får 5 års ophold i DK).
I dette tilfælde: Er der en ansøgning, man udfylder - og flytter man så først tilbage, når man har fået svar på denne?

Når min kone får sin opholdstilladelse i DK, må hun da gerne opholde sig i Sverige?
Hvis ikke, ville hun så skulle søge visum til Sverige på ny?

Grunden til at jeg spørger er, at jeg gerne vil købe lejlighed i Sverige (har min egen i DK), men det kommer an på, om min kone må komme dertil efter hun får opholdstilladelse i DK.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.03.2017 17:53:47

En opholdstilladelse i Danmark giver adgang til hele Schengenområdet i op til 3 måneder ad gangen i hvert land.

Ang. ansøgning om opholdskort i Danmark: Man kan udfylde ansøgningen og aflevere den, mens man stadig bor i Sverige og vente på at få sin ansøgning godkendt på forhånd, eller man kan flytte til Danmark først og ansøge efterfølgende.

Ozzy88

Indlæg af Ozzy88 » 25.03.2017 20:26:49

Men når hun får opholdskort til Danmark, må hun da gerne bo I Sverige med mig?

Er det forresten korrekt, at hun får 5 års opholdstilladelse, hvis jeg, efter hun får sit visum, vælger at flytte til Danmark igen?

Og kan jeg godt gøre det mens hendes 90-dages visum i Sverige løber, eller skal jeg vente til det udløber med at søge tilbage til Danmark? Jeg hár boet i Sverige i over 3 måneder, så den del er på plads.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.03.2017 20:30:59

Nej, hun kan ikke bo der i længere end 3 måneder som turist. Hvis du mener, at hun skal folkeregistreres i Sverige, skal hun søge om opholdskort i Sverige eller om opholdstilladelse i Sverige.

Ved ansøgning om opholdskort efter EU-regler får man et opholdskort med en varighed på 5 år, som derefter kan gøres permanent (det gælder uanset land).

At have gyldigt ophold i et andet EU/EØS-land er IKKE en forudsætning for at søge om opholdskort efter EU-regler, så spørgsmålet om visum er irrelevant.

Ozzy88

Indlæg af Ozzy88 » 27.03.2017 20:22:07

Hej igen,

Måske svarer du på mit spørgsmål, men er ikke helt sikker på, jeg forstår.

Min advokat sagde, jeg skulle have boet i Sverige i minimum 3 (gerne længere) måneder, sådan at vi, når min kone får sit visum til Sverige, kan anvende EU-reglerne og flytte sammen tilbage til DK, hvorefter hun vil få 5 års opholdstilladelse i DK.

1) Hvis nu vi siger, at ovenstående har fundet sted, og jeg nu har fundet en lejlighed i Sverige, jeg gerne vil købe og bo i sammen med min kone, må hun da tage med mig tilbage til Sverige, såfremt førnævnte visum til Sverige ikke er udløbet)?

1a) Og hvis det nu er udløbet på det tidspunkt, jeg vil købe en lejlighed i Sverige og flytte tilbage dertil med hende, kan hun så godt søge om opholdstilladelse der (altså mens hun allerede har opholdstilladelse i DK)?

2) Hvad er egentlig forskellen på at søge om opholdskort i Sverige og at søge opholdstilladelse i Sverige?

Besvar