Råd søges:

Her kan skrive om din egen historie og/eller skæbne, og læse andres oplevelser m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
coolmon
Indlæg: 1
Tilmeldt: 01.12.2011 12:37:31

Råd søges:

Indlæg af coolmon » 01.12.2011 14:49:36

Jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte, men jeg vil i første omgang forsøge mere eller mindre kort at ridse lidt op omkring min kones og mit forhold samt vores nuværende situation.

Jeg er jo en go gammel daws jyde, som for snart 4 år siden tog rejsen over på den mystiske ø :D hvor jeg så tilfældig mødte min nuværende dejlige kone. Vi mødtes på Københavns banegård hvor hun var i færd med at tilintetgøre hendes bærbar da den ikke vil hoppe på nettet. og kunne jo ikke lade være med at grine, så jeg tilbød at hjælpe hende, vi fik så kort efter det hele til at virke.

Vi snakkede så lidt frem og tilbage, det endte så med at hun inviterede mig på Pizza jeg fik så lavet min tog billet om til en senere tidspunk, men det endte så med vi fik snakket for meget over pizzaen så jeg nåede ikke toget hjem. og måtte derfor købe en ny billet. Jeg fik så hendes Yahoo ID så vi kunne chatte sammen senere.

Ja det var jo ikke det jeg skulle spørge om. Som sagt mødte jeg min nuværende kone for snart 4 år siden hvor hun var her i Danmark som Au pair pige.
Hun havde så kun 3 uger tilbage af hendes ophold som au pair, men havde så søgt om arbejdstilladelse da hun var blevet tilbudt et job i Kolding som medhjælper til en svært handicappet pige.

Vi besluttede så efter 4 uger efter jeg havde tilbragt de sidste 3 weekender hos hendes værts familie. At det var meget nemmere hvis hun flyttede over til mig mens hun alligevel gik og ventede på hendes afgørelse fra U.S. Vi fik pakket bilen og holdte vores første jul sammen i det mørke kolde Jylland. Vi ringede 1 gang om måneden for at høre til hendes sag som der efter knap 1 år stadig ikke var sket noget nyt i. Efter 1 år hvor vi havde boet sammen og vi var stadig ligeså forelskede som den første dag vi mødtes, blev vi enige om at blive gift.

Men så skal jeg ellers love for vi løb ind i problemer. Vi kunne ikke blive gift. fordi hun ikke havde lovlig ophold i Danmark. det kunne vi så ikke forstå. vi kontaktede så U.S. Hvor vi så fik forklaret at det visa hun havde som au pair var udløbet men efter som hun havde indgivet en ansøgning måtte hun gerne være i landet, hun måtte bare ikke arbejde. men U.S. kunne ikke forstå det skulle have nogen indflydelse på at vi ikke kunne blive gift.

Så vi to tilbage til kommunen men de nægtede stadig blank at vi kunne blive gift. Så vi blev enige om så måtte vi jo vente til hun forhåbentlig fik hendes arbejdstilladelse.

Så kom dagen endelig hvor vi fik et brev fra udlændinge styrelsen, men med stor skuffelse blev hendes sag afvist, da der var mangel på jobs til dansker. som også er forståelig nok. Vi fik så besked på at vi skulle ind på politigården og have en udrejse stempel til d. 30 Aug. 2010.

Den venlige mand og dame som sad derinde forklarede os at vi havde den mulighed for at søge om familie sammenførelse, selvom vi ikke var gift, men hvis vi kunne dokumentere vi havde boet sammen tror det var 1½ år og det havde vi netop efter som vi havde ventet 1½ år på hendes afgørelse.

Så hun fik hendes stempel og vi vente hjem og kiggede rundt på ny i danmark og kontaktede U.S. for at høre hvordan og hvorledes. og vi fik så sammen fundet de rette papir som skulle printes og udfyldes.

Så den 10. Aug 2010 hvor vi havde fået samlet alle de vigtige dokumenter sammen og tog in på politigården for at indgive en ny ansøgning. hvor vi fik oplyst at hun ikke måtte rejse ud af Danmark men hendes sag var under behandling.

Men så den. 19 Oktober fik vi et meget surt opkald fra U.S. hvorfor min kone ikke var rejst ud af Danmark d. 30Aug. Og forklarede det kunne ikke være rigtig for vi havde indgivet en ansøgning d. 10 aug. 2010, hun sagde ja men den ansøgning er ugyldig. det kunne vi så ikke forstå for vi havde da ikke modtaget noget omkring den var ugyldig. men hun sagde vi ville få et brev med hendes afgørelse.

Så vi ventede et par dage, men der kom intet brev. vi ringede så til U.S. for at høre hvor brevet blev af og vi fik af vide at vi måtte væbne os med tålmodighed.

D. 28 Oktober fik så endnu et surt opkald fra U.S. hvorfor min nuværende kone endnu ikke har forladt landet. Forklarede så at sidst vi snakkede sammen ville der komme et brev med hendes afgørelse. Og vi havde ringet ind d. 22 Oktober for at høre hvor brevet blev af. og fik af vide vi skulle have lidt tålmodighed.

hun nærmest råbte af mig og sagde der ville aldrig komme et brev.
Så 1. Nov. 2010 to vi ind på politigarden for at få hjælp af dem måske de kunne forklare os hvad det hele drejede sig om.

De så lige så underlig ud i hovedet som vi gjorde for de kunne hellere ikke forstå hvad det hele drejede sig om. og undrede også over de ikke havde fået besked på at hente min kone hvis hun ikke måtte være i Danmark.

De prøvede at kontakte U.S. for at få en forklaring på alt det her. så til sidst blev vi en smule klogere på hvad det drejede sig om.

Det lod nemlig til at 1. Aug 2010 var der kommet en ny regel som ingen havde været klar over da vi spurte til hvordan vi skulle søge osv. d. 4 Aug. 2010.
Men reglen at nu hvor men Kone havde søgt om Arbejdstilladelse må men ikke søge igen uden men har været ude af Danmark mindst 3mdr. derfor var vores ansøgning blevet afvist.

Så vi måtte booke en Flybillet Til Filippinerne hurtigst mulig. Vi fik booket en billet til d. 3 Nov. 2010. hvor vi igen ringede og spurgte om hun ikke skulle have noget udrejse stempel i hendes pas. Men det var åbenbart ikke nødvendig. da hun forlod Danmark. osv. Når hun så kom tilbage til Filippinerne skulle hun så vente 3 mdr. før hun kunne søge om et Turist Visa.

Men som skæbnen ville det, blev hun jo stoppet i Frankfurt da hun ikke måtte rejse ind i Tyskland. så hun måtte betale et beskeden beløb på 200Euro for et midlertidig ophold. Men så ville hun heller ikke blive stemplet.

I starten af December rejste jeg så ned for at besøge hende for 1 hel måned uden hende var da frygtelig :) vi blev så gift dernede og jeg fik så de nødvendige papir lavet som jeg skulle have med til Danmark for at blive registeret.

Da jeg kom hjem 1 Feb 2011. holdt vi kontakten vedlige via chat og Skype.
Det blev så marts og vi mente så nu måtte de 3 mdr. da være gået så nu måtte vi da kunne søge om et turist visa på 3mdr. det måtte da kunne lykkes. 3 mdr var trods alt bedre end ingen ting.

Men nej vi skulle bare ikke være så heldige, Juni 2011 fik vi afslag på turist visa, pga. hun var til fare for den internationale sikkerhed. og hendes ansøgning havde været inde forbi efterretnings tjenesten osv. Da jeg læste brevet grinte jeg lidt for det måtte da være en fejl.

Så jeg ringede til US. for at høre om de var rigtig kloge. men jo jo det var de skam. Tyskland ville ikke have hende til EU. Så hun må ikke træde ind i Danmark de næste 5 år. men hun beklagede da også at de ikke havde givet hende en udrejse stempel.

Puhha det var vist lidt af en mundfuld.
Nu håber jeg der sidder nogle smarte mennesker og evt. kan give os et råd. til hvordan vi skal takle denne sag. om der overhovedet er nogle muligheder. inden der er gået de 5 år.

Overvejer også på det kraftigste at flytte ned til hende, Men det lader ikke rigtig til at være så nemt at finde noget arbejde dernede. Har fundet et par danske virksomheder som siger jubii kom ned og besøg os og det gjorde jeg så også i August måned 2011. men da vi så skulle mødes dukkede de aldrig op. og var ikke til at komme ikontakt med igen.

Jeg håber virkelig her sidder en som kan give et prej om hvad vi kan gøre.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Råd søges:

Indlæg af fundiver199 » 01.12.2011 16:33:27

Sikke dog en historie om offentligt bureaukrati, når det er værst :D

Schengensamarbejdet betyder ganske rigtigt, at et schengenland kan blokere for udstedelse af visum til andre schengenlande. Og da din kone jo er indrejst "ulovligt" i Tyskland, er hun så nu åbenbart uønsket der. Og så kan hun heller ikke få et visum til Danmark, fordi et visum til Danmark jo også er et visum til Tyskland.

Heldigvis er den videre vej frem for jer dog meget simpel. I skal således bare søge om familiesammenføring, idet man sagtens kan søge og få en opholdstilladelse, selvom man har visumkarantæne i Schengen. Den eneste konsekvens for jer er derfor, at din kone er nødt til at aflevere sin ansøgning på den norske ambassade i Manila og så vente i sit hjemland, til den er blevet behandlet.

Men det er sådan set bare den "gammeldags" måde at søge om familiesammenføring, og ulempen er ikke andet end det sociale afsavn, som I må lide ved at være adskilt under sagsbehandlingen. Fordelen er til gengæld, at alting så er på plads, når din kone kommer til Danmark, og hun kan begynde på sprogskole og jobsøgning med det samme. Hun skal ikke først gå passivt rundt og vente på, at der træffes en afgørelse i hendes sag.

Den ny regering har jo annonceret en række lempelser på området, så måske kan I med fordel vente på, at de træder i kraft. Men ellers kan du læse om de gældende regler under "jeg vil.... familiesammenføres".

MARIA2010
Indlæg: 117
Tilmeldt: 17.11.2010 15:36:40

Re: Råd søges:

Indlæg af MARIA2010 » 02.12.2011 07:45:14

Når visum er udløbet og skal udrejst af DK , får man et transit visum hvis mellemlanding er på et af schengen lande.

for eks.....CPH-Tyskland...

Hvis det er fra CPH-Hongkong-Filippinerne.....man behøver ikke have et transit visum.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Råd søges:

Indlæg af fundiver199 » 02.12.2011 10:02:50

Ja andre i samme situation skal selvfølgelig sørge for at forlade Schengen i Danmark og ikke i et andet schengenland - eller hvis det ikke kan lade sig gøre få et transitvisum, før rejsen begynder. Men for coolmon og konen er skaden jo desværre sket. Men heldigvis er konsekvenserne jo til at overse, som jeg allerede har gjort rede for.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Råd søges:

Indlæg af mh1 » 02.12.2011 10:09:39

Hvis du er let flytbar mht. dit arbejde/din virksomhed, så kan du jo også overveje at rykke teltpælene op og flytte til et andet EU- eller EØS-land. Selv Tyskland ville være nødt til at give din kone opholdskort på trods af Schengen-karantænen.

På den anden side, hvis du er barnefødt jyde, der betragter en tur til hovedstaden som en rigtig udlandsrejse, så er det måske ikke lige noget for dig/jer :wink: Men prøv at læse lidt på det: http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/sverigeeu
viewforum.php?f=7
viewforum.php?f=12
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar