Vores historie

Her kan skrive om din egen historie og/eller skæbne, og læse andres oplevelser m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
LBB
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29.10.2011 04:48:05

Vores historie

Indlæg af LBB » 29.10.2011 06:17:16

Min kone og jeg har været gift i snart 10 år, vi har to små børn på h.h.v. 5 og 7 år. Vi har ikke før nu, boet i Danmark. Vi boede frem til 2009 i Holland hvor jeg arbejdede for FN og fra 2009 og til i år var vi udsendt til Ægypten for det danske Udenrigsministerium, jeg som diplomat.
I foråret 2011 ville vi begynde processen for at søge familiesammenføring idet min kontrakt endte 31 august i år.
Jeg havde 2 forskellige kolleger til at kontakte Udlændingeservice, idet de havde bekendte der, for at få at vide hvilken blanket der skulle bruges til ansøgningen, FA1 eller EU-FA1. De fik begge at vide efter omstændighederne her fortalt at det var EU-FA1, altså EU reglerne der skulle bruges idet vi havde boet i et EU land (Holland) og nu var udsendt til Egypten af det danske Udenrigsministerium.
Ansøgning samt dokumentation blev indsendt i april sammen med gebyr betaling og i maj ville US have yderlige oplysninger om vores ophold fra 2004 og frem til 2009 i Holland var gyldigt. Alt dokumentation blev indsendt i.e. kontrakter, elregninger, kontoudtog, forsikringer, børnenes skoledokumenter o.s.v.
Vi modtog så senere maj en mail om at indenfor 3 måneder ville der ligge en afgørelse. Vi fik at vide, at da min kone havde dansk udstedt diplomatpas, at vi kunne rejse ind i Danmark og hun ville have ret til at blive indtil sagen var behandlet.
Vi indrejste i Danmark i starten af juli og hørte derefter intet udover der kom et brev fra US d. 27 juli, at det gebyr som vi havde indbetalt, ville blive tilbagebetalt idet at ansøgningen var gebyrfritaget og nederst stod der; "Vi skal i den forbindelse gøre dig opmærksom på, at vi alene har taget stilling til spørgsmålet om betaling af gebyr og ikke har taget stilling til, hvorvidt din ansøgning kan imødekommes".
Vi hørte derefter intet og i september ringede jeg til US for at hører hvor sagen stod. Jeg kunne intet få at vide men skulle bare afvente. Her i starten af oktober ringede jeg igen og fik så at vide, at sagen var afsluttet allerede d. 25 juli og sendt videre til rigspolitiet idet alle afgørelser skulle den vej over uanset om det var positivt eller negativt svar. Men sagsbehandleren ville da lige rykke politiet.
Jeg kontaktede min lokale politikreds her i sidste uge og personen på udlændingekontoret på den lokale politistation ville undersøge sagen. Jeg blev ringet op her i går fredag d. 28 oktober og fik at vide at der var afslag idet at vi gik ikke ind under EU reglerne og min kone skal være ude om højst en måned.
En hurtig opsummering, US kontaktes for at få helt klarlagt hvilket grundlag der skal søges på og hvilken blanket der skal bruges. Disse forskrifter følges for derefter så mange måneder efter at få afsag fordi US nu siger at der er søgt på forkert grundlag uagtet at 2 uafhængigt af hinanden personer med personlige kontakter i US kontakter US for at få total klarhed over forløbet.
I afgørelsen, står der, at jeg, som dansker, ikke i perioden 2009 og til 2011 har haft nogen tilknytning til Holland uagtet at min kone og jeg stadig har ejerbolig i Holland.
Udover afslaget, så er sagen blevet syltet i så mange måneder og i den mellemliggende tid, har vi købt et nedlagt landbrug, har dyrehold og startet egen virksomhed her i Danmark, børnene er startet i dansk skole, min kone måtte sige nej til et jobtilbud idet man jo ikke må arbejde i den periode hvor ansøgningen er under behandling, hun har siddet hver dag 2 til 3 timer og knokler med dansk. Min kone kommer oprindeligt fra Eritrea og det tog os 2 år efter vi var blevet gift at få udrejsetilladelse til hende og nu skal hun udvises.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vores historie

Indlæg af mh1 » 29.10.2011 07:14:25

Et ophold i et andet EU-land, der ligger 2 år tilbage i tiden før ansøgning om fs efter EU-reglerne, kan som hovedregel ikke 'bruges' til noget.

Hvis I har haft jeres bolig i Holland udlejet, mens I var i Egypten, så kan I jo ikke siges at have bevaret jeres bopæl i Holland. Omvendt, hvis I ved alle ferier er rejst hjem til jeres bolig og har brugt den som base, kan I MÅSKE betragtes som havende bevaret jeres bopæl, og dermed som værende flyttet direkte fra Holland til DK. Men udsendelse for det danske udenrigsministerium peger umiddelbart overvejende på at jeres primære tilknytning har været DK.

Under alle omstændigheder bør du henvende dig til en advokat med speciale i udlændingesager og klage. Sørg for at klage indenfor den frist, der givet er opgivet i brevet. Alternativt må I kunne søge efter de danske regler.

Umiddelbart har I jo fået jer etableret på en måde, der gør det vanskeligt at tage et ca. 3 mdrs. ophold i Holland for at 'forny' jeres reelle ophold i et andet EU-land, men leverer du evt. grænseoverskridende ydelser til andre EU-lande i din virksomhed? Dette vil nemlig også gøre det muligt at benytte EU-reglerne.
mh
Rådgiver for ÆUG

LBB
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29.10.2011 04:48:05

Re: Vores historie

Indlæg af LBB » 29.10.2011 07:57:33

Hej mh,

Hele essensen, er at man bliver forkert af vejledt af US i at man skal bruge EUFA1 ansøgningen og samtidig bliver sagen syltet fra 25 juli og frem til i går. Hvis US bare i maj havde sagt, hovsa, I søger efter forkerte regler, I skal søge i henhold til FA1 og ikke EUFA1. Man må jo bero sig på at dem som sidder i US har de rette svar når man laver forspørgelser.

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Vores historie

Indlæg af DBS » 29.10.2011 07:58:33

Der er andre her i forum, der med landejendom, og egen virksomhed, der har flyttet til Sverige, for at "forny" EU status, så det kan lade sig gøre.

En intressant ting er, om I kan indgive en ansøgning iht. de danske regler (FA1) inden udrejse, men det er der andre på forum end mig der ved mere om :wink:

mvh DBS

LBB
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29.10.2011 04:48:05

Re: Vores historie

Indlæg af LBB » 29.10.2011 08:26:41

Hej DSB,

Vi vil prøve at søge igennem FA1, men samtidig prøve at se om det er muligt at min kone kan blive i DK i ansøgningsperioden, idet at hvis hun bliver sendt til Eritrea, tvivler jeg på at hun kan komme ud igen af landet. Det regime dernede er utilregenligt.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Vores historie

Indlæg af Kim P. Nyberg » 29.10.2011 11:09:00

Det trøster jo nok ikke at få at vide, at flere andre har prøvet samme tur. Med vildledning og derefter afvisning.

Men herinde på forum er vi eksperter på området, fordi vi selv har været igennem hele møllen. Så det kan varmt anbefales alle der blot overvejer at søge visum eller familiesammenføring at gå herind på forum først og undersøge hvordan man gør. Jeg tør godt lægge hovedet på blokken og sige, at fejlmargen herinde ikke skal tælles i tykke bundter, men i mikroskopiske promiller.

Sagen er jo den, at du senest har boet 2 år udenfor EU-området, og det er nok til at I ikke kan få familiesammenføring (FS) med ansøgningspakken EU-FA1. For at man kan få det, kræver EU-retten, at ansøgningen sker i umiddelbar forbindelse med en flytning over en landegrænse indefor EU/EØS og Schweiz. Afslaget på grundlag af EU-FA1 er derfor ganske korrekt, omend jeg må give dig ret i, at svaret kunne have kommet meget hurtigere.

Jeg er ret sikker på, at hvis din ægtefælle indgiver en ny ansøgning FA1, vil hendes udvisning blive annulleret indtil der foreligger svar på den nye ansøgning. Hun vil med andre ord få det, der hedder processuel ophold. Det betyder, at hun har ret til at være her mens sagen behandles, men hun må ikke foretage sig noget som helst (heller ikke frivilligt, ulønnet beskæftigelse).
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

LBB
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29.10.2011 04:48:05

Re: Vores historie

Indlæg af LBB » 29.10.2011 12:51:33

Hej Kim,
Tak for oplysningerne. Jeg giver fuldstændigt ret i det du skriver om EUFA1. Det var netop derfor US blev kontaktet i sin tid fordi det var under specielle forhold med hvorledes de så på en udstationering for Udenrigsministeriet, så vi kunne søge korrekt.
Vi søger nu FA1 og håber på at min kone på den ene eller anden måde kan blive under sagsbehandlingen, vi trods alt 2 små børn. Så på mandag er det til advokat for at lade dem kigge på hele sagsforløbet.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vores historie

Indlæg af mh1 » 29.10.2011 15:07:15

@ LBB, Enig i, at der synes at være sket en vild- i stedet for vejledning.

Jeg ville personligt ALDRIG benytte mig af mellemmænd ved noget så vigtigt, og jeg ville spørge skriftligt og bede om et skriftligt svar. De to kolleger kan uafvidende have udeladt vigtig information, eller deres bekendte kan være ikke-juridiske sagsbehandlere/kontorfunktionærer. Almindeligvis er det juristerne, der har den grundigste viden, samt forudsætninger for at finde det rigtige svar i sager, der er 'lidt ved siden af'.

Personligt ville jeg (som er jurist) på et mundtligt spørgsmål med de oplysninger, du giver her, umiddelbart have svaret, at I næppe kunne bruge EU-retten. Jeg ville naturligvis have gravet lidt mere i det, og temmelig sikkert være kommet frem til at fastholde det svar.
mh
Rådgiver for ÆUG

resser
Indlæg: 166
Tilmeldt: 05.03.2010 09:56:13
Geografisk sted: København

Re: Vores historie

Indlæg af resser » 29.10.2011 16:48:52

LBB, vi her i dette forum har lært, at man kun kan stole på sig selv.
Jeg kan sagtens forstå at du som diplomat og Europæisk sindet og med kollegaer som også tænker Europæisk, og at I derfor logisk fra jer ansøger ad den Europæiske vej. men det er efter de nationale regler fra dette enkelte land som er den naturlige vej for familiesammenføring, for den Europæiske vej til familiesammenføring er kun baseret på nødløsninger baseret på retafgørelser fra den Europæiske ret, så den helt naturlige vej for jer, er gennem de nationale danske regler, og det selvfølgelig synd for dig at vende tilbage til Danmark med din familie på en helt forkert måde i jeres tilfælde. Gør nu må også andre har sagt og søg af den rigtige vej hurtigst muligt, søg efter de danske regler og så skal alt nok ende godt for jer. :D

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Vores historie

Indlæg af fundiver199 » 29.10.2011 17:23:34

Der er det problem, at man normalt kun kan få lov at aflevere en ansøgning efter danske regler i Danmark, hvis man har såkaldt "lovligt ophold". Så jeg er bange for, at "systemet" i dette tilfælde kræver, at ansøgningen skal afleveres i Eritrea - eller i Danmark når konen har været ude af Schengen i mindst 3 måneder og herefter er kommet tilbage på et nyt visum.

Dybt ærgerligt at I blev vildledt og lod jer nøjes med en mundlig forklaring. Jeg er sikker på, at den pågældende medarbejder bare ikke vidste bedre, men det har jo desværre store konsekvenser for jer.

resser
Indlæg: 166
Tilmeldt: 05.03.2010 09:56:13
Geografisk sted: København

Re: Vores historie

Indlæg af resser » 29.10.2011 18:33:24

LBB, jeg tror og håber for jer, at hvis du selv personligt afleverer familiesammenførings ansøgningen hos Udlændingeservice i Ryesgade og med begge jeres underskrifter, så er det forhåbentligt iorden.

Besvar