Råd søges

Her kan skrive om din egen historie og/eller skæbne, og læse andres oplevelser m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
nuneren
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05.06.2011 21:27:41

Råd søges

Indlæg af nuneren » 07.06.2011 18:47:45

Jeg blev gift med en dejlig kvinde fra fillipinerne, der var her som au-pair i december sidste år.
hendes kontrakt udløb den 24 januar i år og pga størrelsen på min ejerlejlighed kunne vi ikke få lov at søge familliesammenføring, så hun rejste hjem.
min lejlighed er til salg, og har været det siden starten af januar.
har fået godkendelse til at købe lejlighed i sverige....så snart min lejlighed i danmark er solgt.
jeg prøver at få solgt den her lejlighed, men virker komplet umuligt da det kun er en 1 værelses, så jeg kan købe en lejlighed i sverige så vi kan få sammenføring via eu reglerne.
men der er snart gået 5 måneder siden jeg har set min kone, det er enormt hårdt for os begge, og vi ved snart ikke hvad vi kan gøre mere.
tålmodigheden er ved at løbe ud, og kan ikke overskue hvilke muligheder vi har mere og hvilke vi burde vælge.
nogen råd?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Råd søges

Indlæg af mh1 » 07.06.2011 19:52:28

Hvis du ikke vil blive boende i Sverige i længere tid end 3-6 mdr., hvad så med at fremleje din danske lejlighed og finde en lejebolig i Sverige? For den sags skyld også, hvis du vil blive længere .. så kan I være sammen og det kan tænkes du finder en køber imens.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Råd søges

Indlæg af skaanebo » 08.06.2011 14:01:33

Det er ikke smart at sælge bolig i dk, når man bor i Sverige, for så kommer man til at betale svensk skat af en evt. fortjeneste ved salget

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Råd søges

Indlæg af fundiver199 » 08.06.2011 14:22:46

nuneren skrev:hendes kontrakt udløb den 24 januar i år og pga størrelsen på min ejerlejlighed kunne vi ikke få lov at søge familliesammenføring, så hun rejste hjem.
Har I da børn, eller skal der bo andre i lejligheden end jer to? Hvis man kun er to, så er en 1-værelses lejlighed jo nok til at opfylde det danske boligkrav, uanset hvor stor eller lille den er. Hvis I ikke har børn, så bør I da overveje at aflevere en ansøgning om FS efter de danske regler senest 30. juni. Så kan I stadig nå at komme under de gamle regler.

Men ellers kan fremleje jo være en løsning, som andre allerede har skrevet til dig. Og nogle svenske boligselskaber har ganske korte ventelister, hvis man kan acceptere en lang transporttid til København.

nuneren
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05.06.2011 21:27:41

Re: Råd søges

Indlæg af nuneren » 08.06.2011 21:01:16

fundiver199 skrev:
nuneren skrev:hendes kontrakt udløb den 24 januar i år og pga størrelsen på min ejerlejlighed kunne vi ikke få lov at søge familliesammenføring, så hun rejste hjem.
Har I da børn, eller skal der bo andre i lejligheden end jer to? Hvis man kun er to, så er en 1-værelses lejlighed jo nok til at opfylde det danske boligkrav, uanset hvor stor eller lille den er. Hvis I ikke har børn, så bør I da overveje at aflevere en ansøgning om FS efter de danske regler senest 30. juni. Så kan I stadig nå at komme under de gamle regler.

Men ellers kan fremleje jo være en løsning, som andre allerede har skrevet til dig. Og nogle svenske boligselskaber har ganske korte ventelister, hvis man kan acceptere en lang transporttid til København.
hmm, iflg udlændingestyrelsen både hjemmeside og de svar jeg har fået så siger et af kravene for familliesammenføring at boligen skal være af en rimelig størrelse, og det definerer de som mindst 20 kvm pr person der skal bo der, og min 1 værelses er kun på 36, og det sagde de til mig ikke var nok.
har de ikke selv styr på det eller har jeg misforstået noget?
det er kun os, indtil videre børnene kommer måske senere, men for nu er det nok.
ville være rart hvis de har misforstået noget.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Råd søges

Indlæg af skaanebo » 08.06.2011 21:14:53

Ved brug af EU-retten er der ingen krav til jeres bolig i dk.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Råd søges

Indlæg af fundiver199 » 09.06.2011 06:42:00

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... igkrav.htm

"Boligen skal have en rimelig størrelse. Det vil sige, at når familiesammenføringen er gennemført:

•må der højst bo 2 personer pr. beboelsesrum i boligen, eller
•skal boligens areal være på mindst 20 m2 pr. person."

Bemærk ordet eller. Hvis begge betingelser skulle være opfyldt, så ville der stå og.

Så hvis I opfylder alle de øvrige krav - 24-års regel, ingen modtagelse af sociale ydelser i 3 år, mulighed for at stille bankgaranti, og så videre - så kan I bare søge efter de danske regler. Og det kunne I også have gjort for 5 måneder siden.

Alle reglerne er beskrevet på US hjemmeside. Så det lidt ærgerligt, at du åbenbart ikke har læst den, men kun har ringet til US og bedt dem om at forklare dig reglerne. Reglerne er meget komplicerede, og derfor kan det desværre forekomme, at en nyansat medarbejder i Servicecenteret har misforstået et eller andet.

nuneren
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05.06.2011 21:27:41

Re: Råd søges

Indlæg af nuneren » 09.06.2011 15:07:06

hmm, ja det er da rimeligt nedern det der...nu kune jeg komme med en masse bandeord, men kommer bare med et andet spørgsmål nu så når nu jeg selv er blind og i er så dejlig kloge herinde.
hvis jeg søger om familliesammenføring nu, efter alm danske regler.
hun er over 26 kan stille den økonomiske sikkerhed og hun er næsten klar til den integrationsprøve.
hvad vil der så ske? vil jeg kunne få hende herop? og vi så kunne få tage prøven og alt det der, eller skal hun klare det dernede fra eller hvad kan jeg forvente?
og tak for de info her i er satme for seje herinde

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Råd søges

Indlæg af fundiver199 » 09.06.2011 15:24:30

For at være sikker på at kunne nå at søge senest 30. juni 2011, så er hun nødt til at aflevere sin ansøgning om FS på den norske ambassade i Manila. Og så vil hun først kunne rejse til Danmark, når ansøgningen er færdigbehandlet. Herefter skal hun så have udstedt et specielt visum til at rejse til Danmark og tage indvandringsprøven inden for 75 dage efter sin indkomst.

I kan også vælge, at hun søger om visum så hurtigt som overhovedet muligt, og så håbe på, at ansøgningen bliver behandlet inden for 14 dage, så hun kan nå at rejse hertil inden 30 juni. Og så kan I aflevere ansøgningen til US straks efter hendes ankomst. Så kan hun nemlig blive i Danmark på processuelt ophold. Men I har godt nok travlt, hvis I skal nå det, især fordi man vist nok skal bestille tid til at indlevere en visumansøgning på ambassaden.

Og hvis I først får søgt 1. juli eller senere, så hedder det 100.000 i bankgaranti og pointkrav i stedet for 24-års regel. Og desuden hedder det 7.750 kroner i ansøgningsgebyr i stedet for 5.950. Eller det hedder flytning til Sverige.

Men I kan da forsøge at se, om det kan lade sig gøre at få et visum (og en flybillet), så hun kan rejse hertil inden 1. juli. Og mislykkes det, så kan "plan B" jo være, at hun afleverer sin ansøgning om FS på ambassaden senest 30 juni. Det vil så dog samtidig medføre, at visumansøgningen bliver afslået.

Fra din side skal du øjeblikkeligt gå i gang med at fremskaffe en erklæring fra din kommune om, at du ikke har modtaget sociale ydelser de sidste tre år. Den skal nemlig afleveres sammen med din del af ansøgningen og tager let et par uger at få. Og hvis din kone søger fra Filippinerne, så skal du aflevere din del af ansøgningen senest 14 dage senere. Ellers ryger I i "langsombunken" med en sagsbehandlingstid på cirka 7 måneder.

"Hurtigkøen" vil derimod sige sagsbehandling inden for 6 uger til 3 måneder. Men det vil ikke være overraskende, hvis der kommer en bunke af ansøgninger ind i juni måned, således at det måske kan blive svært for US at overholde deres servicemål for dem, der kom "sidst til mølle", lige før de nye regler træder i kraft.

Om I vil forsøge det ene eller andet, det må være op til jer. Men I skal ud af røret lige nu, uanset hvilken model I vælger.

nuneren
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05.06.2011 21:27:41

Re: Råd søges

Indlæg af nuneren » 10.06.2011 14:57:03

Hmm
lyder desværre til vi havner på den anden side af 1/7 alligevel er jeg bange for, men kunne godt tænke mig at vide om det kunne være muligt at få turistvisum til hende, og så evt søge herfra
de 100000 skulle ikke være problem og sidst jeg tjekkede klarede vi også point delen så det skulle være til at klares hvis det er

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Råd søges

Indlæg af fundiver199 » 10.06.2011 17:16:58

Ja hvis de nye regler ikke er noget problem for jer, så kan det da klart bedst svare sig, at hun kommer hertil på et visum, og at I så søger herfra.

nuneren
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05.06.2011 21:27:41

Re: Råd søges

Indlæg af nuneren » 10.06.2011 17:58:31

se det var jo også det jeg tænkte på, selvom de regler er totalt latterlige.
men ved du noget om turist visum, hvad der kan være af faldgruber der?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Råd søges

Indlæg af fundiver199 » 11.06.2011 06:17:11

Hun må ikke skrive i ansøgningen eller sige på ambassaden, at det er hendes hensigt at blive i Danmark. Hun skal fastholde, at hensigten med rejsen er at besøge dig i 3 måneder og herefter rejse hjem igen. I forlængelse heraf skal hun naturligvis også rejse på en returbillet.

Du skal udfylde en invitationsblanket, som du kan finde på www.nyidanmark.dk, og jeg foreslår, at du også hjælper din kone med at udfylde ansøgningsblanketten, da den kan være en smule langhåret at finde ud af.

nuneren
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05.06.2011 21:27:41

Re: Råd søges

Indlæg af nuneren » 11.06.2011 06:36:25

hehe nej det kan jeg godt set, og det var også lidt planen, men hvad skal hun udfylde da?
iflg udlændingestyrelsen skulle jeg bare udfylde en invitation til hende som skulle afleveres på konsulatet her i landet og så ville der blive vurderet om hun måtte komme ind, har de nu sagt en masse underlige ting til mig igen??

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Råd søges

Indlæg af mh1 » 11.06.2011 07:00:09

I princippet er det den, der søger visum, som skal udfylde blanketten, men da den kan printes ud både på engelsk og på dansk, og rubrikkerne er helt de samme, så kan du jo tage en print af den danske udgave og lave en 'kladde' hvor du er 100% sikker på at du har forstået teksten rigtigt, udfylde den engelske til din kone og sende den så hun bare skal printe ud og skrive under :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar