Greencard ansøgningsproces

Her kan skrive om din egen historie og/eller skæbne, og læse andres oplevelser m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
t.t
Indlæg: 12
Tilmeldt: 06.03.2011 20:26:48

Greencard ansøgningsproces

Indlæg af t.t » 11.05.2011 20:47:15

Hej alle.

Jeg har tidligere startet en tråd om visum, greencard og muligt ægteskab her:
viewtopic.php?f=4&t=6835

Og laver nu denne opfølgning for at dele min og konens oplevelser med udlændingeservice og greencard ansøgning.

Tilbage i November 2010 søgte min daværende kæreste greencard, og havde alle papirer forberedt efter vejledning fra udlændingeservice (US) og styrelsen for internationale uddannelser (IU).

Den officielle sagsbehandlingstid er ifølge US 30 dage, fra sagen er fuldt belyst.
Sagen er FØRST fuldt belyst når uddannelsespapirerne er blevet vurderet af IU.
US bestemmer hvornår de sender eksamenspapirer videre til IU, og dermed bestemmer US selv hvornår sagen er fuldt belyst.
Og dermed hvornår servicemålet på 30 dage starter. :?

Kontakter man US undervejs får man varierende svar, men alt i alt tyder det på at de har meget travlt.
Om antallet af greencard ansøgninger er faldet efter indførelse af de nye gebyrer ved jeg ikke, så sagsbehandlingstiden kan nemt være anderledes for ansøgninger efter 1/1-2011.

I april 2011 besøgte jeg konen i Kina, hvor vi tog den endelige beslutning om at gifte os.
Vi overvejede også at søge om FS i stedet for greencard, men valgte at lade greencard ansøgningen være aktiv, indtil vores vielsesattester var oversat og efterfølgende legaliseret ved ambasaden.

Den 13. april sendte US eksamenspapirerne til IU til evaluering.
Min kone og jeg valgte derfor at afvente færdigbehandlingen af ansøgningen.

Den 9. maj modtog min kone så sin opholdstilladelse.

Så når US begynder at behandle en ansøgning og får sendt eksamenspapirerne til IU, så kan sagen afsluttes hurtigt.
Det skal dog siges at der i brevet fra US den. 13. april står at behandlingen af greencard ansøgningen kan tage op til 2 måneder.
I dette tilfælde har den samlede ventetid har været 5,5 måned. Og med stor usikkerhed og frustration fordi man ikke kan få særlig tydelig svar fra US omkring forventet sagsbehandlingstid og hvor langt i processen ansøgningen er.

Nu venter jeg så blot på at min hustru får købt en flybillet til Danmark. :D
At vi valgte at gifte os var et udslag af flere ting, men vi føler begge at det har været den rigtige beslutning, og at det giver os en ro og tryghed mht. fremtiden.


Hilsen.

t.t

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Greencard ansøgningsproces

Indlæg af mh1 » 12.05.2011 07:59:37

@ t.t. - måske du har lyst til at hjælpe de to, som har lavet dette indlæg? viewtopic.php?f=3&t=7261&p=42384&hilit=bachelor#p42384
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar