Gode takter

Her kan skrive om din egen historie og/eller skæbne, og læse andres oplevelser m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
maXjolt

Gode takter

Indlæg af maXjolt » 04.03.2010 11:04:58

Hej Alle

Lidt kort om os :
Jeg er fra Danmark, født og opvokset - 32 år
Min kone er fra Filippinerne, født og opvokset - 30 år
Vi ansøgte om familiesammenføring den 20. Januar 2010.
Min kone fik brev om modtagelse af sagen d. 2. Marts 2010, dateret d. 1. Marts 2010 - her sagde de, at sagen var havnet i selvbetjeningsbunken, og forventedes behandlet senest d. 20. April 2010.
Jeg modtog brev med anmodning om sikkerhedsstillelse d. 3. Marts 2010, dateret d. 1. Marts 2010.

Så det er jo dejlige nyheder på flere plan - jeg må nok sige, at jeg er MEGET benovet over, at US har behandlet vores sag på under 1 dag :shock: :D

Noget kunne tyde på, at US er begyndt at arbejde mere strømlinet, eftersom de åbenbart godt kan behandle sager på under en dag i selvbetjenings køen nu 8)
Godt gået US, nu mangler vi bare, at i holder op med at sylte sager bare fordi folk kommer fra mellemøsten/afrika :wink:

fundiver199

Re: Gode takter

Indlæg af fundiver199 » 04.03.2010 13:04:57

Tillykke med at det gik så hurtigt. Skal man endelig finde et hår i suppen, så opererer man hos andre offentlige myndigheder typisk med en tidsfrist på 5 eller 10 dage for afsendelse af kvitteringsbreve, så her er der stadig stor plads til forbedring hos Udlændingeservice. Når kvitteringsbrevet og tilladelsen kommer med få dages mellemrum, så tjener kvitteringsbrevet jo ikke noget praktisk formål og kunne lige så godt være udeladt.

Jeg mener i øvrigt ikke, at man kan beskylde Udlændingeservice for at diskriminere imod folk fra bestemte områder. I TV2 var der for nylig et indslag med et dansk-amerikansk par, som havde ventet 6 måneder på at få en ansøgning behandlet efter EU-reglerne, og havde pressen ikke taget fat i sagen, så havde de givetvis stadig ventet.

Omvendt har Krikris lige fortalt, at hendes afrikanske mand har fået opholdskort i Danmark efter EU-reglerne efter mindre end 3 måneders sagsbehandlingstid. Så lange sagsbehandlingstider har ikke noget med ansøgerens nationalitet at gøre.

maXjolt

Indlæg af maXjolt » 04.03.2010 14:00:54

Det lyder godt - så skal jeg bare lige have rettet mine fordomme til, lader det vist til, hehe :)

Er der forresten nogen, som har nogen erfaringer med, hvor lang tid der går fra stillelse af garanti, til man har opholdstilladelsen (med dertil hørende cpr-nummer og adgang til diverse services) ?

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 04.03.2010 19:43:18

US diskriminerer ikke, men jeg tror at man virkelig skal sætte sig ind i reglerne og tage de krav der nu stilles ifølge de 2 regelsæt meget alvorligt, og her på ÆUG kan man jo netop tilegne sig megen viden og gode forklaringer på en let forståelig måde, når man har nærlæst Nyidanmarks hjemmeside, forhørt sig hos EUs borgerservice etc.
Derefter vælge man det regelsæt, som man mener passer bedst til ens familiesituation og den fremtid, man forventer, og håber at få.
Da jeg har været gift før, har 2 børn, og ikke kan siges at være purung mere, var det meget vigtigt for mig, at sikre min mand den bedst mulige fremtid, også om jeg skulle dø i "utide" eller en evt skilsmisse, så han har en teoretisk mulighed for at kunne blive.
Han har forladt sit hjemland og langt bedre jobmuligheder, for at kunne leve med mig i DK og er heller ikke helt ung mere.
Derfor blev de EU derektivet, som så viste sig at være netop hvad vi behøver, for en optimal start på vores lykkelige samliv.

Besvar