En vellykket familiesammenføring

Her kan skrive om din egen historie og/eller skæbne, og læse andres oplevelser m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
dani_ande

En vellykket familiesammenføring

Indlæg af dani_ande » 30.11.2008 23:10:48

Hej alle!

Jeg synes lige jeg ville give min historie med, for jeg er tilhænger af også at dele succeshistorierne - den kunne jo i bedste fald hjælpe andre i samme situation, i værste fald spilde lidt tid. ;)

Jeg mødte min kæreste (nu kone) under en rejse til Kina i sommeren 2006. Jeg tog dertil nogle gang og var derefter så heldig at få et job i Beijing foråret 2007 for min danske arbejdsgiver. Det hele var godt og vi snakkede allerede da om at gifte os.

Efter at have arbejdet i Beijing i fire måneder ændrede min arbejdssituation sig dog og jeg blev nødsadiget til at tage hjem igen i september. Jeg tænkte (meget letsindigt, for jeg havde ikke undersøgt reglerne) at det ville være nemt at få min kæreste til Danmark.

Men det skulle nu ikke gå så nemt det hele. Vi fandt ud af at Kina tilhørte et af de såkaldte asyllande og hun derfor kun kunne komme hertil i højest 3 måneder hvis vi vel at mærke kunne godtgøre at vi var kærester og at vi rent faktisk have boet samme. Og så var der bankgarantien på 54.000 kr. eller deromkring...

Men vi søgte. Og først blev min kærestes pas forsinket i 2 måneder (så gik vi glip af jul og nytår), så var der en fejl i udlændingeservices computersystem der forsinkede visumet yderligere så vi nær havde gået glip af Kinesisk nytår. Først 5 måneder efter kunne hun så endelig komme til Danmark.

3 måneder efter var det så tilbage til Beijing, hvor vi fik fat i hendes "single paper" så vi kunne gifte os når vi kom tilbage til Danmark. Ideen var at da hun jo allerede havde været i Danmark på turistvisum én gang skulle vi ikke stille bankgaranti næste gang. Altså kunne vi gifte os og søge om familiesammenføring uden at de indkasserede 54.000 kr.

Desværre er der den regel, at efter et turistvisum udløber skal der gå mindst 3 måneder før man kan få et nyt. Og da jeg skulle arbejde måtte vi altså adskilles igen.

Jeg vil her indskyde en kommentar om hvordan det føles at være adskilt fra den man holder af. Det er ikke nemt! Ikke nok med at vi begge gange ikke vidste hvornår vi skulle ses igen, vi vidste heller ikke om udfaldet af vores ansøgninger. Det er en utrolig ustabil situation at være i, hvor man ikke ved om man skal beholde sit arbejde eller finde noget i Kina. For slet ikke at tale om hendes situation: En evig venten kan virkelig dræbe et menneske!

Og så er det utroligt hvor hult et "Jeg elsker dig" i telefon kan komme til at lyde når man har sagt det hundrede gange. Og hvor har jeg mange gange i de måneder hvor vi var adskilt hørt mig selv udtale forsikringer om at "nu sker der nok snart noget" - og forbandet mig selv for at tale imod min egen overbevisning.

Men hun kom til Danmark, vi blev gift; vi søgte om familiesammenføring, og kun halvanden måned efter fik hun opholdstilladelse, cpr-nummer og sygesikringsbevis. Tak, udlændingeservice! Det var godt nok hurtigt! :D

Nå, det var vores historie. Nu går min kone til dansk hos Indre Mission, som tilbyder gratis undervisning, og til januar starter hun i "rigtig" danskskole. Kort sagt: Det hele er fantastisk! :)

Men til alle der kan tåle at være adskilt fra hinanden, eller til jer der på anden måde kan være sammen i de mange måneder, så ser det ud til at være en farbar vej at vælge: To gange turistvisum og derefter familiesammenføring... Hvis I opfylder alle kravene iøvrigt! ;)

Frk.Odense

Garantistillelse?

Indlæg af Frk.Odense » 15.12.2008 17:01:53

Hej! Er der nogen der vil hjælpe, da jeg er helt grøn i dette system? Jeg har en kæreste i Tunesien. Vi overvejer at han skal komme til Dk på besøgsvisum, og ved samme lejlighed kan vi gifte os i her. Har jeg forstået det ret? Han skal så rejse hjem til Tunesien igen - Når han melder dig på ambassaden i Tunesien, så får jeg garantien fri? Er det som dani_ande skriver nødvendigt at han kommer her to gange på besøgsvisum, for at undgå at skulle stille garanti når vi gifter os?

Frk.Odense

Indlæg af Frk.Odense » 15.12.2008 17:04:19

Eller rettere sagt, hvordan gør man det smartest, for at undgå at skulle stille garanti, når vi søger om familiesammenføring, og hvis vi ønsker at gifte os I Danmark?
På forhånd tak :)

Alf

Indlæg af Alf » 15.12.2008 20:17:10

Hej

Da min kæreste søgte om visum, da blev jeg bedt om at stille bank garanti, denne skulle gælde i 18 mdr. Garantien blev frigjort efter at hun mødte op på ambassaden i Moskva efter hjemkomsten.

Hvis du skal stille garanti ved første visum, så ryger den hvis i søger om FS, medens din mand opholder sig her i landet, men US må ikke kræve garanti for ægtefælle, så hvis i ønsker at søge om FS medens din kæreste / mand opholder sig her i DK, så kræver det nok at han tager turen 2 gange.

Hilsen Alf

Frk.Odense

Indlæg af Frk.Odense » 15.12.2008 22:57:17

Tak for dit svar alf. Jeg er ikke helt med. Hvis vi vælger at blive gift her, og han så tager hjem igen, og først når garantier er blevet frigivet søger om familiesammenføring, er det muligt?
Eller er det hurtigst og nemmest at blive gift i Tunesien? Har jeg som kvinde samme rettigheder hvis vi fx får børn, hvis vi vælger at gifte os i tunesien, da børnene jo er manden ejendel i muslimske lande. Gør det en forskel om vi bliver gift i Tunesien eller Danmark? Er der nogen der vil hjælpe, jeg er i vildrede med hensyn til alle disse regler. :?
Alf skrev:Hej

Da min kæreste søgte om visum, da blev jeg bedt om at stille bank garanti, denne skulle gælde i 18 mdr. Garantien blev frigjort efter at hun mødte op på ambassaden i Moskva efter hjemkomsten.

Hvis du skal stille garanti ved første visum, så ryger den hvis i søger om FS, medens din mand opholder sig her i landet, men US må ikke kræve garanti for ægtefælle, så hvis i ønsker at søge om FS medens din kæreste / mand opholder sig her i DK, så kræver det nok at han tager turen 2 gange.

Hilsen Alf

Frk.Odense

Indlæg af Frk.Odense » 15.12.2008 23:09:16

Nu er jeg da helt i vildrede. På US hjemmeside står der at man skal stille garanti for ægtefælde ved familiesammenføring?????

Krav til ægtefællen/partneren i Danmark
Ægtefællen/partneren i Danmark (referencen) skal:

være dansk eller nordisk statsborger, eller
være flygtning eller have beskyttelsesstatus i Danmark, eller
have haft tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse i Danmark i mere end de sidste 3 år
Desuden gælder det, at ægtefællen/partneren i Danmark (referencen):

skal bo fast her i landet.
skal råde over sin egen bolig af rimelig størrelse; det såkaldte boligkrav. Læs mere om boligkravet.
skal kunne forsørge sig selv og sin udenlandske ægtefælle/partner. Normalt vil dette krav være opfyldt, hvis referencen ikke har fået offentlig hjælp efter integrationsloven eller efter lov om aktiv socialpolitik (fx kontanthjælp eller starthjælp) i en periode på ét år forud for afgørelsen om ægtefællesammenføring.
skal stille økonomisk sikkerhed for 58.207 kr. til dækning af eventuelle, fremtidige offentlige udgifter til hjælp til den udenlandske ægtefælle/partner. Læs mere om kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse.
i en periode på 10 år inden afgørelsen ikke må være dømt for vold mv. mod en tidligere ægtefælle/partner.[/b]

og lige et spørgsmål vedr. den offentlige hjælp, man ikke må have modtaget 1 år før. Ved noget om SU er i den kategori, og hvad med hvis man har været på A-kasse inden for 1 år, det er vel ikke offentlig hjælp?
:?

Alf

Indlæg af Alf » 15.12.2008 23:14:10

Hej Frk. Odense

Det er muligt at gøre det på den måde som du skriver, hvis i søger om FS medens han er i Tunesien, så tager US ikke garantien, lige meget om den er frigivet eller ej. Normalt skulle der ikke gå særlig lang tid efter at man har bedt om at få frigivet garantien til den også bliver det.

Hvis i søger om FS medens han er i Tunesien, da er det ikke muligt for ham, at rejse til DK så længe US behandler jeres sag. Vælger i at han rejser til DK endnu en gang, denne gang som din man, da må US ikke be om en garanti, og i kan søge om FS medens han er her i landet.

Hvis i vælger det sidste, så er det dig der står for alle udgifter, da der ikke er nogen hjælp at hente, og han ikke må arbejde inden at han har OT.

Om det er bedst at blive gift i DK ?? det ved jeg ikke, tror at jeg ville vælge det.

MVH Alf

Alf

Indlæg af Alf » 15.12.2008 23:20:34

Hej

Når din kommende mand får OT, da skal du stille en bank garant 58.207 (2008) HVIS du har særbørn, da skal man som jeg ved, ikke stille garanti, ej heller er der boligkrav eller forsørgelsekrav, og tilknytningskravet falder også væk.

Mvh Alf

Frk.Odense

Indlæg af Frk.Odense » 15.12.2008 23:34:59

Takker for dit svar, der er jo temmelig meget at holde styr på :?
Alf skrev:Hej

Når din kommende mand får OT, da skal du stille en bank garant 58.207 (2008) HVIS du har særbørn, da skal man som jeg ved, ikke stille garanti, ej heller er der boligkrav eller forsørgelsekrav, og tilknytningskravet falder også væk.

Mvh Alf

Alf

Indlæg af Alf » 15.12.2008 23:40:30

Det er så lidt, håber at du er blevet bare lidt kloger :-)
Det er jo som du siger, en del ting at finde ud af :-(

Med det spørgsmål om A-kasse og SU, der ved jeg det ikke, men menes at have læst, at det ikke gælder, men som sagt, jeg er ikke sikker, håber at andre byder ind med deres viden :-)

Held og lykke til :-)

Mvh. Alf

Frk.Odense

Indlæg af Frk.Odense » 15.12.2008 23:44:10

Tak for det!! - Jo tak jeg blev skam klogere. Det er rart at nogle gider hjælpe :lol:
Alf skrev:Det er så lidt, håber at du er blevet bare lidt kloger :-)
Det er jo som du siger, en del ting at finde ud af :-(

Med det spørgsmål om A-kasse og SU, der ved jeg det ikke, men menes at have læst, at det ikke gælder, men som sagt, jeg er ikke sikker, håber at andre byder ind med deres viden :-)

Held og lykke til :-)

Mvh. Alf

matildeudenh

Indlæg af matildeudenh » 16.12.2008 08:11:17

A-kasse og SU gælder ikke som offentlig støtte i forbindelse med familiesammenføring. Det skal være givet efter lov om aktiv socialpolitik, før det forhindrer familiesammenføring, så det er ydelser som kontanthjælp og starthjælp, tror jeg nok. Det står et sted her på siden, jeg tror det er i guiden jeg vil...familiesammenføres i DK.

Angående det med hvor man bliver gift, så tror jeg nok, at det er sådan, at man er gift efter det lands lov, som man bliver viet i. Altså at ens ægteskab er efter tunesisk lov hvis man er gift i Tunesien, dansk hvis man er gift i Danmark. Jeg er ikke 100% sikker, men det må der være en eller anden gratis retshjælp der ved. Ellers må en almindelig advokat vide det, hvis man alligevel får lavet ægtepagt man jo spørge.

Besvar