Fængslet i tyrkiet.

Her kan skrive om din egen historie og/eller skæbne, og læse andres oplevelser m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dalajne
Indlæg: 203
Tilmeldt: 03.08.2008 20:58:51
Geografisk sted: Tyrkiet

Fængslet i tyrkiet.

Indlæg af Dalajne » 06.08.2014 12:11:14

Hej alle.
Det er længe siden jeg har været herinde, da alt efterhånden bare gik så godt. Min mand og jeg har nu været sammen i lidt over 6 år, han har været i Danmark i snart 5 og vi skal til at søge om forlængelse.

Jeg har før skrevet at han havde en retsag igang, for at have slået hans svigerfar for snart 10 år siden, han har nu hørt fra dem og han skulle komme i retten i tyrkiet, da vi var dernede på ferie. Advokaten fortalte os at han højst ville få samfundstjeneste eller en bøde. Men da han gik ind i retten, fortalte de ham at han skulle i fængsel og afsone hans dom, som ca var på 10-15 dage, men de kunne ikke sige det med sikkerhed. Så min søn og jeg måtte rejse hjem alene, imens han nu sidder i et åbent fængsel dernede, så han kan heldigvis kontakte mig. Men han sidder nu på 6 dagen og har stadig intet hørt om hvornår han må komme ud.

Grunden til at jeg egentlig skriver, er nok for at komme ud med det, men også om andre kender til retsystemet dernede eller har prøvet lignede situationer og hvad det kan komme til at betyde for ham på længere sigt i Danmark?
Håber at nogle kan hjælpe..

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Fængslet i tyrkiet.

Indlæg af fundiver199 » 06.08.2014 12:14:12

Med mindre han er væk i mere end 12 måneder, vil det ikke betyde noget for hans opholdstilladelse i Danmark.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Fængslet i tyrkiet.

Indlæg af mh1 » 07.08.2014 10:17:36

Han skulle være blevet ude af Tyrkiet indtil der VAR gået 10 år.

Men han kan prøve at påstå at der er forældelse (Ceza zamanaşımı), i henhold til Türk Ceza Kanunu, madde 68 (e).
mh
Rådgiver for ÆUG

Dalajne
Indlæg: 203
Tilmeldt: 03.08.2008 20:58:51
Geografisk sted: Tyrkiet

Re: Fængslet i tyrkiet.

Indlæg af Dalajne » 07.08.2014 21:30:43

Tak for jeres svar.
Vi har været i tyrkiet 2 gange om året, siden han kom hertil, det er bare først nu de tager ham. Vi er meget forundret over dette.

Jeg har lige snakket med ham og han fortæller mig, at når man har været i fængsel i tyrkiet, må man ikke rejse ud af landet før der er gået et år? Det er der nogle der har fortalt ham. Kan det virkelig passe? Han har dansk cpr, eget firma, hus, bil og familie i Danmark.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Fængslet i tyrkiet.

Indlæg af mh1 » 08.08.2014 07:39:14

I har jo nok hørt eller læst om alle de politichefer, som er blevet anholdt og udskiftet? Det betyder nye koste, og det igen betyder at sager som har ligget og hygget sig under tykke lag støv bliver taget under behandling, så det er en mulig forklaring på at han bliver hapset nu.

Jeg citerer fra den tyrkiske forfatning (Anayasa):
"V. Yerleşme ve seyahat hürriyeti
MADDE 23- Herkes, yerleşme ve seyahat hürriyetine sahiptir.
Yerleşme hürriyeti, suç işlenmesini önlemek, sosyal ve ekonomik gelişmeyi sağlamak, sağlıklı ve düzenli kentleşmeyi gerçekleştirmek ve kamu mallarını korumak;
Seyahat hürriyeti, suç soruşturma ve kovuşturması sebebiyle ve suç işlenmesini önlemek;
Amaçlarıyla kanunla sınırlanabilir.
(Değişik: 3/10/2001-4709/8 md.; Değişik: 12/9/2010-5982/3 md.) Vatandaşın yurt dışına çıkma hürriyeti, ancak suç soruşturması veya kovuşturması sebebiyle hâkim kararına bağlı olarak sınırlanabilir.
Vatandaş sınır dışı edilemez ve yurda girme hakkından yoksun bırakılamaz."

Han kan altså kun blive forhindret i at rejse ud, hvis der er en sag mod ham under behandling, og da kun hvis der er en domstolskendelse på at han har rejseforbud.
mh
Rådgiver for ÆUG

Dalajne
Indlæg: 203
Tilmeldt: 03.08.2008 20:58:51
Geografisk sted: Tyrkiet

Re: Fængslet i tyrkiet.

Indlæg af Dalajne » 08.08.2014 08:55:19

Okay. Tak for svar.
Så dvs at nu når han kommer ud om 2 ugers tid, forhindre det ham ikke i at rejse hjem til Danmark? Med mindre de laver endnu en dommerkendelse af at han har udrejseforbud? De har sagt til ham at ligeså snart han er ude, er sagen slettet. Men alle dem der sidder inde med ham, giver ham dårlige nerver og siger at alle der sidder i fængsel ikke må rejse ud før der er gået 12 måneder og at det er en regl. Vi frygter jo det værst tænkelige, at vi skal til at pakke alt sammen og flytte ned til ham. Som vi gerne gør. Men med nyt hus og bil osv er det bare uoverskueligt.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Fængslet i tyrkiet.

Indlæg af mh1 » 08.08.2014 10:18:21

Min efterhånden mangeårige erfaring med tyrkere er

1) det er verdens mest misundelige folkefærd
2) de ynder at male fanden på væggen
3) de udtaler sig mest skråsikkert om det, de ved mindst om.

Der er næppe mange af de andre, som har bopæl i udlandet, endsige erfaring med at rejse, så han skal bare sige 'Yaahhh! Öyle mi?!' og hænge med hovedet, det er det de ønsker sig. Og ellers skal han tro på det, som han får at vide fra officiel side, men endelig ikke modsige alle de der for...... medfanger.
mh
Rådgiver for ÆUG

Dalajne
Indlæg: 203
Tilmeldt: 03.08.2008 20:58:51
Geografisk sted: Tyrkiet

Re: Fængslet i tyrkiet.

Indlæg af Dalajne » 24.09.2014 15:13:00

Hej igen.
Min mand er stadig i fængsel, hvilket er meget forfærdeligt. Han kommer heldigvis ud d. 15 oktober, men har så også været derinde i 2 en halv måned. Hvilket er meget længe når man står med alt selv og en dreng på 2. Vi er nervøse for om han må rejse ud af landet efter, eller om han skal møde op i retten hver dag det næste år og skrive under. Vi har en rigtig god advokat der mener at sagen er stærk og god og at hun evt kan gøre så han skal rejse derned en gang om måneden for at skrive under. Men nervøse, det er vi godt nok! Hvis han nu kommer hjem d. 1 november, så har han været ude af landet i 5 måneder. Vil det påvirke når vi skal søge om permanent opholdstilladelse? Ville det der være bedre bare at søge om forlængelse, så vi ikke skal opfylde alle mulige krav? Ved i om Us på nogen måde vil kunne se at han har siddet i fængsel, når han kommer tilbage til Danmark?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Fængslet i tyrkiet.

Indlæg af mh1 » 24.09.2014 20:57:11

Man må jo, hvis man har ophold i DK som familiesammenført, være ude af DK i op til 6 mdr. de første 2 år uden at det har betydning for opholdstilladelsen, og op til 12 mdr. når man har boet mere end 2 år i DK, så ingen grund til nervøsitet pga. de 5 mdr.

MEN der er et vist samarbejde mellem DK og Tyrkiet, så det er ikke utænkeligt, at US kan få den oplysning, sådan at det vil kunne have betydning for ansøgning om permanent opholdstilladelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Dalajne
Indlæg: 203
Tilmeldt: 03.08.2008 20:58:51
Geografisk sted: Tyrkiet

Re: Fængslet i tyrkiet.

Indlæg af Dalajne » 24.09.2014 21:18:24

Okay. Så måske ville vi ikke kunne søge permanent. Men ville vi så kunne forlænge hans opholdskort uden problemer? Er det en ret man har? Ham og jeg har jo hus, job og barn her i dk. Det ville de vel ikke kunne afvise ham for? Oveni det er det her ved at være 10 år siden, mon us ville se på det også? ? Det der er så mærkeligt er at intet står heller på hans straffeattest. Så vi undres meget i denne tid.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Fængslet i tyrkiet.

Indlæg af mh1 » 25.09.2014 10:48:14

Der burde ikke være nogen problemer i at få forlængelse.

Reglerne for karens for permanent er i forhold til straffe idømt efter dansk lov, men jeg er usikker på om en straf i udlandet har betydning.

Du må nok se om du ikke kan finde en ekspert i udlændingeret hos en af retshjælpskontorerne i DK, eller spørger en af advokaterne her:
http://www.advokatkompagniet.dk/privatr ... ndingeret/

Du kan få en times rådgivning for 12-1500 kr. og de penge er måske godt givet ud.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar