Man kan da gudskelov stadig blive positivt overrasket over det offentlige, i disse så vanskelige tider for os som har valgt en udenlandsk kæreste!
Min ukrainske forlovede og jeg har nu kendt hinanden i mere end 1½ år og jeg har besøgt hende to gange i den fascinerende og smukke by Kiev og vi har rejst sammen på en 2 ugers uforglemmelig ferie til Yalta. Som borger i EU skal jeg ikke have visum til Ukraine, hvilket har gjort en ”smuttur” til min pragtfulde kvinde til en overkommelig opgave når længslen efter hinanden blev for stor
Yana indgav sin visumansøgning på den danske ambassade i Kiev d. 17/5 og fik besked om at kunne hente sit visum 2 uger senere. Dette lød jo fint, men træerne vokser jo som bekendt ikke ind i himlen
Således har US samlet kun brugt 3 uger på sagsbehandlingen. Det er godt nok imponerende når man samtidigt tænker på, at US har skrevet to gange til mig og jeg har skrevet tilbage to gange – hver gang der sendes noget med Post Danmark tager det jo mindst 1-2 dage.
Nu er det jo ikke hverdagskost at rose det offentlige for høflig og hurtig sagsbehandling, men jeg føler nu alligevel, at der er grund til at fremhæve US. Ventetiden ved telefonopkald er kort og de medarbejdere jeg har talt med, har alle været imødekommende og villige til at yde service.
Så jeg sidder nu tilbage med følgende oplevelse: De danske udlændingeregler er umenneskelige, men US yder meget fin service og arbejder hurtigt og effektivt – det er nu alligevel ikke så tosset at være dansker og bo i Danmark
Parsifal25