ny i situationen :-)

Her kan skrive om din egen historie og/eller skæbne, og læse andres oplevelser m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
gitte

ny i situationen :-)

Indlæg af gitte » 24.11.2010 22:01:55

Hej alle,

nu har jeg snuset lidt rundt herinde, og syntes at det er dejligt hvor hjælpsomme I er overfor hinanden :-)

Nu spørger jeg så: (jeg er i nyt forhold med en tyrkisk mand)

Jeg er 35 år, har egen sund virksomhed, og Hûseyin er 39 år og overtjener i Tyrkiet.

Vi planlægger at han skal besøge mig her til foråret, og al det med turistvisum har jeg total styr på :-) men mit problem er derefter.... hvad hvis vi gerne vil flytte sammen i Danmark?

Jeg kan godt forsørge Hûseyin, men hvad kræves der ellers af os? Vi skal være gift.... men skal vi gøre det i Tyrkiet eller Danmark?

Jeg er total grøn på det område, så hvis nogen skriver en stil om emnet er det helt fint - eller evt kan anbefale en hjemmeside hvor jeg kan læse noget om det :-)

På forhånd mange mange tak :-)

Gitte

skaanebo

Re: ny i situationen :-)

Indlæg af skaanebo » 24.11.2010 22:33:56

I kan gifte jer hvor som helst, det er helt uden betydning. Det, som kan betyde noget, er, hvis jeres vielsesattest ikke er på et sprog, som myndighederne forstår i Danmark. Så vil den formentlig skulle oversættes.

gitte

Indlæg af gitte » 24.11.2010 22:47:39

Men tror du at jeg kan få ham herop? Jeg er ved at blive helt grøn i hovedet af alle de regler.....

Jeg er jo over 24, og kan godt forsørge ham.... han er 39, og arbejder som tjener, men er udlært skomager.... han er god til engelsk og tysk .....

men vi skal ikke giftes endnu, men jeg er lidt praktisk - vil gerne vide reglerne så vi har noget at arbejde frem efter :-)

- og mange tak for de gode svar i forummet :-)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.11.2010 23:40:55

Prøv at læse mere her:

http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil - og specielt afsnittene om brug af EU-regler.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.11.2010 06:45:05

Hvis din Hüseyin alligevel overvejer en form for uddannelse, kan i også undersøge muligheden for det. Kan han ansættes i din virksomhed? Der er særlige EU-regler for tyrkiske statsborgere om opholdsret i forbindelse med uddannelse og arbejde. Det gælder om at være kreativ inden for de snævre rammer, lovgivningen sætter.
mh
Rådgiver for ÆUG

gitte

Indlæg af gitte » 03.12.2010 19:14:46

Det var faktisk en god ide :-) Jeg har godt læst at jeg kan ansætte ham i mit firma, men lønnen er 31.500 kr. Det giver jeg jo ikke engang mig selv ;-)

Han kunne måske komme i lære som tjener? - så kan han også bruge uddannelsen i resten af danmark :-) eller hvad tror I? Jeg har et catering firma :-)

Men ellers er det pointsystemet som gælder?
Nu spørger jeg måske lidt dumt: men de sprogniveauer som de skriver om? Skal personen kunne sproget inden han kommer ind i dk, eller har han en vis periode til at lære det? Og kan man se et eksemplar af en prøve? jeg tænker mere på om det er både mundtligt og skriftligt.....

Kh

SpørgeJørgen ;-)

Besvar