SU i Sverige under sprogundervisning.

Her kan skrive om din egen historie og/eller skæbne, og læse andres oplevelser m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
gretchen

SU i Sverige under sprogundervisning.

Indlæg af gretchen » 26.09.2010 10:47:21

Jeg er ikke rigtig klar over hvor mit spørgsmål hører hjemme.
Men det drejer sig om, at jeg mener at have læst et eller andet sted her i det glimrende forum, at man er berettiget til SU i Sverige under sprogundervisning. Og SU ville udgøre kr.8000.
Såfremt det er korrekt, ja så ser min mands og min økonomiske situation ikke så sort ud.
Vi er ved at flytte til Sverige efter EU reglerne, og har langt om længe fundet en lejlighed, nu stiller mit boligselskab sig imidlertid på bagbenene, giver ikke tilladelse til bytning eller fremleje. Men dette agter jeg at søge hjælp hos en advokat.
Mit spørgsmål, kan min mand få SU i Sverige under sprogundervisning ? Jeg er Dansk statsborger. Er der nogen der har tjek på det. På forhånd tak

skaanebo

Re: SU i Sverige under sprogundervisning.

Indlæg af skaanebo » 26.09.2010 10:59:47

Man får ikke uddannelsesstøtte til undervisning i svensk for indvandrere, uanset hvor man kommer fra, og hvem man bor sammen med. De indvandrere, som får penge fra det offentlige for at følge sprogundervisning, er indvandrere, som er på introduktionsersättning, dvs. offentlig forsørgelse, fordi deres partner ikke er i stand til at forsørge dem.

Derimod kan din partner efter EU-regler få uddannelsesstøtte fra CSN til kurser på Komvux, gymnasium eller en videregående uddannelsesinstitution, såfremt du selv er arbejdstager i Sverige. Eller hvis din partner har boet mindst 2 år i Sverige og er i besiddelse af PUT.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.09.2010 15:58:30

Svensk uddannelsesstøtte er desuden ikke 8.000 kroner om måneden men snarere omkring 3.000 SEK om måneden. Oven i det kan man dog så få omtrent det dobbelte i studielån.

Uanset nationalitet og opholdsgrundlag, så er det sådan i både Sverige og Danmark, at ægtefæller har gensidig forsørgelsespligt. Så man kan ikke få sociale ydelser, hvis ens ægtefælle tjener nok til at forsørge hele familien. Det er familiens økonomi i sin helhed, som et bistandskontor kigger på, og ikke den enkelte persons økonomi.

Men min mand har jo lov til at arbejde, medens han lærer svensk, og hvis han arbejder, så kan han også melde sig ind i en A-kasse og dermed optjene ret til dagpenge, såfremt han senere skulle gå hen og blive ledig. I Sverige er dagpengesatsen dog noget lavere end i Danmark, og dagpengeperioden er kun 1 år i stedet for 2.

gretchen

Indlæg af gretchen » 04.10.2010 13:53:57

Tak for dine svar Skaanebo, det ville også næsten være for godt til at være sandt. Vi har under ingen omstændigheder tænkt os at belaste kommunen, håber på min mand får hurtig et arbejde og indtil da, forsørger jeg ham og i mellemtiden kan han jo gå til sprogundervisning (vi betaler selv ) det er jo lidt kedelig bare at gå og ikke lave noget.

missy

Indlæg af missy » 05.10.2010 13:52:44

Hej gretchen

Kan se du skriver at du selv betaler for sprog undervisningen.. Hvis du er bosat i sverige og din mand har Id kort skal i da ik betale for det selv??

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 05.10.2010 15:57:21

Det kan jo være, det er sprogundervisning i privat regi, fx hos Folkuniversitetet.

Men det er rigtigt, at undervisning i svensk for indvandrere (SFI) er gratis ved henvendelse til kommunen, der så skriver en op til det niveau, man vurderes at befinde sig på. Og det er uanset om man er kommet til Sverige ved brug af nationale regler eller efter EU-regler.

dagny

Indlæg af dagny » 17.10.2010 11:16:53

Så ville jeg måske overveje at henvende mig på kommunen, så jeg ikke selv skulle betale for sprogundervisningen.
Du skriver, at din økonomiske situation ser ret sort ud – det ville da være en måde at få lidt balance i tingene på.

gretchen

Indlæg af gretchen » 02.11.2010 12:17:48

dagny skrev:Så ville jeg måske overveje at henvende mig på kommunen, så jeg ikke selv skulle betale for sprogundervisningen.
Du skriver, at din økonomiske situation ser ret sort ud – det ville da være en måde at få lidt balance i tingene på.
Tak allesammen for jeres svar, som jeg først ser i dag. Jeg vil henvende mig i kommunen så snart vi er flyttet derover.

Besvar