Hej,
Jeg kunne godt tænke mig at få hjælp til at få listet alle fordelene ved permanent/tidsubegrænset opholdstilladelse fremfor tidsbegrænset opholdstilladelse op.
Der er selvfølgelig fordele ved at man ikke skal genansøge hvert andet år med risiko for at overskride fristen og fordelen ved at den danske ægtefælle får frigivet sin bankgaranti.
Men hvad med reglerne om at man ikke må opholde sig i udlandet mere end 6 mdr. om året eller at man ikke må skifte folkeregisteradresse til udlandet for en periode uden at søge ny opholdstilladelse, forsvinder de også ved permanent opholdstilladelse? - Og hvad er der ellers af fordele - og evt. ulemper?
Og ellers: Hurra for de nye regler!
Permanent opholdstilladelse - fordele?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Permanent opholdstilladelse - fordele?
Permanent opholdstilladelse er jo betingelsen for at kunne søge statsborgerskab.
Med en permanent opholdstilladelse kan man være væk fra DK i op til 12 måneder.
Man kan modtage div. sociale ydelser uden konsekvenser, og ligeså være uden beskæftigelse, uden at man behøver bekymre sig om at det også fører til at man mister sit opholdsgrundlag.
Man behøver ikke længere at blive i et ægteskab, hvis man var familiesammenført og ægteskabet går skidt.
Der er måske mere, men det er hvad jeg lige kan komme i tanke om.
Med en permanent opholdstilladelse kan man være væk fra DK i op til 12 måneder.
Man kan modtage div. sociale ydelser uden konsekvenser, og ligeså være uden beskæftigelse, uden at man behøver bekymre sig om at det også fører til at man mister sit opholdsgrundlag.
Man behøver ikke længere at blive i et ægteskab, hvis man var familiesammenført og ægteskabet går skidt.
Der er måske mere, men det er hvad jeg lige kan komme i tanke om.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Muligt jeg tager fejl, så ret mig gerne.mh skrev:Med en permanent opholdstilladelse kan man være væk fra DK i op til 12 måneder.
Efter 2 år med midlertidig opholdstilladelse, har man samme mulighed - jvnf. dette:
Fortolkningen 'som kan gøres permanent' forstår jeg som gældende ved familiesammenføringssager modsat ophold pga. arbejde / Au-pair m.v.Hvis man har en bopæl i Danmark - dvs. at man er registreret på en dansk adresse i Folkeregistret - er der regler for hvor længe, man kan være ude af Danmark uden at miste sin opholdstilladelse.
- Hvis man har boet lovligt i Danmark i under to år, kan man opholde sig uden for Danmark i op til 6 måneder.
- Hvis man har boet lovligt i Danmark i over to år og har en opholdstilladelse, som kan gøres permanent, kan man opholde sig uden for Danmark i op til 12 måneder.
Hvis man opholder sig uden for Danmark længere end de 6 eller 12 måneder, bortfalder ens opholdstilladelse automatisk.
-
fundiver199
Sagt mere kort er forskellen, at de særlige betingelser, der er knyttet til opholdstilladelsen, forsvinder, når den bliver gjort permanent. Så fordelene hænger meget sammen med, hvilke betingelser der var stillet f.eks. boligkrav, krav om garantistillelse, krav om ikke at modtage sociale ydelser, krav om at samleve på fælles bopæl med den ægtefælle, man er sammenført med.
Og så er det vel også en fordel, at man ikke skal søge om forlængelser og dermed f.eks. ikke har lange perioder, hvor ens opholdstilladelse er udløbet, og hvor man derfor skal bruge en tilbagerejsetilladelse, hvis man ønsker at få foretage en udlandsrejse.
Og så er det vel også en fordel, at man ikke skal søge om forlængelser og dermed f.eks. ikke har lange perioder, hvor ens opholdstilladelse er udløbet, og hvor man derfor skal bruge en tilbagerejsetilladelse, hvis man ønsker at få foretage en udlandsrejse.