Permanent ophold og antal arbejdstimer?

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
egyptlove
Geografisk sted: Aalborg

Permanent ophold og antal arbejdstimer?

Indlæg af egyptlove » 01.06.2012 17:30:14

Min mand søger permanent ophold efter 1. juli 2012. Og man skal jo have 3 års fuldtidsbeskæftigelse. Svarer det til 5328 timer? Min mand har nemlig arbejdet deltid og og lidt fuldtid over de sidste 5 år. Og vi er i tvivl om hvor mange timer 3 års fuldtidsarbejde er? Han har også bestået et modul på en ungdomsuddannelse som tog 8 md. Gælder det også? Grunden til at han ikke forsatte, var at der ikke var nogen praktikpladser.

Hilsen Epygtlove

fundiver199

Re: Permanent ophold og antal arbejdstimer?

Indlæg af fundiver199 » 02.06.2012 03:13:36

Hvis Folketinget vedtager det lovforslag L180, som er under behandling, vil kravene fra og med 1. juli være sådan, at man skal have haft 3 års fuldtidsarbejde eller -studier inden for de sidste 5 år.

Og ved fuldtidsarbejde vil man forstå mindst 30 timer om ugen. Hvis man i perioder har haft en ugentlig arbejdstid på 15-30 timer om ugen, vil disse perioder tælle ½. Dvs. man kan f.eks. opfylde kravene ved i 4 år at have arbejdet 20 timer om ugen, og i 1 år have arbejdet 32 timer om ugen. Eller man kan opfylde kravene ved i 2 år at have arbejdet 16 timer om ugen og i 2 år have arbejdet 34 timer om ugen.

Om timetallet så skal opgøres på uge- måneds- eller årsbasis, ved jeg ikke. Men såfremt man er månedslønnet, så opgøres timetallet på lønsedlerne vel typisk også på månedsbasis, og så vil jeg da gætte på, at det også er sådan, at US vil gøre det.

Besvar