permanent opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
danjohansen

permanent opholdstilladelse

Indlæg af danjohansen » 11.04.2012 20:04:04

Hej alle sammen.

Min kone er startet på uddanelse som Social- og sundhedsassistentuddannelsen
det tager 2år og 1mdr kan hun med 1årsarbejde efter uddannelsen få
permanentopholdstilladelse selvom jeg får kontanthjælp.

Det skal siges at hun har boet her i Danmar i 5år og jeg har været syg med
ryggen og blevet opereret i januar. Jeg har modtaget kontanthjælp i 6mdr.

Håber i kan hjælpe.

fundiver199

Re: permanent opholdstilladelse

Indlæg af fundiver199 » 12.04.2012 06:08:16

Din kontanthjælp har ikke betydning for din kones mulighed for at få PUT, bortset fra at en grundbetingelse for PUT jo selvfølgelig er, at opholdstilladelsen i det hele taget kan bevares og forlænges. Og her er der jo for de fleste familiesammenførte stillet et krav om, at hverken de selv eller referencepersonen (dig) må modtage ydelser efter Aktivloven, som kontanthjælp jo er.

Så det er en alt-eller-intet situation. Enten mister din kone helt sin opholdstilladelse og bliver udvist fra Danmark, eller også vurderer man, at dette vil være "særligt belastende" for hende og lader hende beholde opholdstilladelsen. Og så har dine forhold ingen som helst betydning for, om hun kan få den gjort permanent.

Meld endelig tilbage, hvordan det går, da ÆUG kun sjældent hører om sager af denne type og derfor gerne vil have mere viden om, hvordan de håndteres af myndighederne. Vi har hørt fra Udlændingestyrelsen, at de kun meget sjældent eller vist nærmest aldrig inddrager opholdstilladelser under omstændigheder som disse, men det er jo rart at få dette bekræftet ved konkrete eksempler.

danjohansen

Indlæg af danjohansen » 12.04.2012 13:28:45

fundiver199 skrev:Din kontanthjælp har ikke betydning for din kones mulighed for at få PUT, bortset fra at en grundbetingelse for PUT jo selvfølgelig er, at opholdstilladelsen i det hele taget kan bevares og forlænges. Og her er der jo for de fleste familiesammenførte stillet et krav om, at hverken de selv eller referencepersonen (dig) må modtage ydelser efter Aktivloven, som kontanthjælp jo er.

Så det er en alt-eller-intet situation. Enten mister din kone helt sin opholdstilladelse og bliver udvist fra Danmark, eller også vurderer man, at dette vil være "særligt belastende" for hende og lader hende beholde opholdstilladelsen. Og så har dine forhold ingen som helst betydning for, om hun kan få den gjort permanent.

Meld endelig tilbage, hvordan det går, da ÆUG kun sjældent hører om sager af denne type og derfor gerne vil have mere viden om, hvordan de håndteres af myndighederne. Vi har hørt fra Udlændingestyrelsen, at de kun meget sjældent eller vist nærmest aldrig inddrager opholdstilladelser under omstændigheder som disse, men det er jo rart at få dette bekræftet ved konkrete eksempler.
Jeg har 2 børn fra tidligere og derfor har særbørn.
Kan du besvare mine spørgsmål fra 1indlæg med denne information.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.04.2012 14:13:11

Så er svaret naturligvis, at det ingen betydning har for din kones opholdsforhold overhovedet, at du modtager kontanthjælp.

Besvar